Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestand ´locked´ na verplaatsing  (gelezen 701 keer)

Bestand ´locked´ na verplaatsing
« Gepost op: 2019/10/14, 07:33:41 »
Ik heb een bestand van LibreOffice Calc verplaatst van mijn computer naar een externe harde schijf.

Nu weet ik niet of bovenstaande hier mee te maken heeft maar het bestand is ´op slot´ gegaan.

Het heeft nu deze naam: .~lock.rekeningen.ods# (moet zijn: rekeningen.ods)

Ik kan het nog wel openen maar het bestand is dan helemaal leeg.

Vraag: hoe kan ik dit verhelpen?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Bestand ´locked´ na verplaatsing
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/14, 09:07:03 »
Als je in LO het bestand rekeningen.ods opent, wordt automatisch .~lock.rekeningen.ods# aangemaakt.
Bij het sluiten van  rekeningen.ods verdwijnt  .~lock.rekeningen.ods#

Je zal een en ander moeten uitproberen om het daar weg te krijgen.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestand ´locked´ na verplaatsing
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/14, 10:16:36 »
Als Libreoffice correct is afgesloten, dan wordt dat bestand gewist. Staat het er nog nadat je LO hebt afgesloten, dan mag je het zonder meer wissen. Dat Libreoffice soms niet goed afsluit, is zeker niet de fout van de gebruiker. Het gebeurt helaas nogal vaak, tijdens een crash, of anders als je de computer afsluit zonder eerst expliciet zelf LO af te sluiten.

Normaal zie je die bestanden trouwens niet: het zijn verborgen bestanden (met een punt ervoor). Dat je ze ziet (en er last van hebt) is omdat "verborgen bestanden tonen" bij jou aan staat.

Re: Bestand ´locked´ na verplaatsing
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/14, 21:18:54 »
Opgelost! Het bestand kon ik niet meer vinden op de externe schijf (map in een map, in een map, in een map....  =D ). Inmiddels weer gevonden.

Ik raakte in de war door het verborgen bestand in de veronderstelling dat dit het bestand was wat ik zocht. 

Bedankt voor de hulp en weer wat geleerd  :)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)