Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server: hoe doet hij het?  (gelezen 2082 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Server: hoe doet hij het?
« Gepost op: 2007/05/18, 20:02:35 »
Ik wil graag weten of mijn server het volledig doet, en zo niet, wat ik dan nog moet doen.

Ik heb zojuist een LAMP-server geïnstalleerd. Als volgt:
- Xubuntu 6.06.1 op een ouwe P2 gezet en wat overbodige progs verwijderd;
- pakket ubuntu-lamp uit de pakketbron van Seveas gehaald en geïnstalleerd;
- de handleiding op de Wiki gevolgd voor een LAMP-server: https://wiki.ubuntu.com/NlLampHowto

Het opzetten van de server was een makkie. En ik heb spectaculair weinig schijfruimte nodig, ondanks dat ik een volwaardige Xfce desktop heb: het is een harde schijf van slechts 2 GB, en ik heb zowaar nog ruim 400 MB ruimte over!

De proefpagina van Apache die op de server staat in /var/www, krijg ik netjes in beeld, wanneer ik 192.168.1.2 intik op één van mijn andere computers.

Maar de grote vraag is: is die proefpagina nu ook zichtbaar voor anderen, die niet op mijn internetverbinding zitten? Vermoedelijk niet! Indien inderdaad niet, hoe krijg ik dat alsnog voor elkaar?

Wie helpt me verder?

Groet, Pjotr.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/18, 20:11:01 »
Waar kunnen we die computer berijken ip of een dns?  
Je moet wel op je router de poort forwarden naar je computertje.  Ik veronderstel dat je dat al gedaan hebt?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/18, 20:15:29 »
Helaas ben ik een absolute n00b op dit gebied. Kun je me stap-voor-stap zeggen wat ik moet doen?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/18, 20:21:12 »
Ik zou zelf ook niet weten waar het staat in elk geval poort 80 forwarden naar het interne ip van de pc waar de apache server opstaat.
Je zal moeten zoeken in het configuratie programma van je router.
Misschien is het nog handig om de lease time voor dhcp op forever te zetten in je router zodat die pc constant datzelfde ip blijft houden.

« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/18, 20:51:11 »
Zoals siegl al schreef in uw router de http functie vrij schakelen of poort 80.
Naargelang welke internet provider je hebt kan die wel eens geblokeerd worden :-(

Gebruik dan een port-Nr tussen 49152 en 65535
Meer info :http://www.iana.org/assignments/port-numbers

Je kan dan uw Server via het internet bereiken met uw IP-Nr waarmee je op het internet online bent.
Om te kunnen weten met welke ip-nr je op de moment online bent op het internet, kan je hier vinden
http://www.myip.nl/

Als je dan nog een stapje verder wil gaan,
kan je gebruik maken van een Domain Naam. Je geeft het Ip-Nr gewoon een vaste naam zoals www.xxxx.dyndns.org
inplaat van een 80.200.xxx.xxx
Dat kan je dan eenvoudig realiseren met een Dynamic Domain Server.
Bij http://www.dyndns.org kan je gratis laten registreren en uw server is met een vaste url te bereiken.

Vele routers hebben al een DDNS functie ingebouwd, zodat je gewoon met het paswoord en login op dyndns.org kunt toegrijopen voor het aktualiseren van de IP-Nr

En dan nogmet een beetje joomla, drupal,.... word het een mooi home serverke :-)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/19, 16:54:03 »
Ik begin te twijfelen of het wel zo'n goed idee is, om zelf een server op te zetten.... Gezien de veiliigheidsrisico's die ik daarmee creëer voor mijn netwerk. Deze berichten waren de aanleiding:

http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=174833
"Ik merk dat je niet echt 100% thuis bent in netwerken en webserverbeheer. Zelf een servertje opzetten en aan het world wide web openzetten is een leuke hobby, maar vergeet niet de taken die erbij komen kijken. Je zult een stevige firewall moeten opzetten, de server zijn logs bekijken en de stroomrekening betalen. Mocht jouw webserver gehackt worden en misbruikt voor spam of DDoS dan ben jij deels aansprakelijk voor de schade die ontstaat uit de hack!

Voor nog geen paar tientjes per jaar heb je een webserver met e-mail, PHP, MySQL/pgsql en zelfs Tomcat. Je hoeft je geen zorgen te maken over veiligheid en dergelijke. Thuis webservertje deden we omdat hosting vroeger duur was, maar nu haal je de energieprijs er al uit."

Lijkt me een reële opmerking. Wat vinden jullie ervan?

Offline anko

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/19, 18:06:04 »
Hoi Pjotr123,

Blij dat ik jou ook eens een nuttig antwoord kan geven. :P

Ik vind het een heel verstandige opmerking.
Bovendien heeft zo'n gehuurde webserver (ruimte) een veel zekerder bereikbaarheid door meerdere lijnen die ze gebruiken (als je tenminste een goede hostingprovider neemt ;))

Ik weet niet of ik hier reclame mag maken voor een provider, maar ik gebruik nu al een paar jaar naar volle tevredenheid YourHosting. :D
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline siegi

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/19, 18:47:47 »
@pjotr123, Energie rekening is persoonlijk het enige nadeel dat ik kan opnoemen.
Opzich zou ik niet zoveel schrik hebben van die waarschuwingen. Ik zou eerder eens zien wat je kan leren.   Want leren doe je nog altijd door te doen he.  
Je zit ook nog eens achter een router en als je dan nog eens firestarter op je computer draait lijkt mij het wel genoeg zeker.
Je zet natuurlijk wel een poortje open naar apache maarja.
BTW je moest eens weten hoeveel windows er eigenlijk onbewust spam versturen en ddos aanvallen doen.

« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/19, 19:04:56 »
Gedeeltelijk kan ik  er wel inkomen wat er in dat artiekeltje geschreven word.
Maar kijk het eens vanuit de andere kant.

Ikzelf huur ook nog een Vserver voor mijn eigen webstek.
Maar je bent nog altijd beperkt in funcites.

Ik denk niet dat ik al mijn mkp3's en DVD rips van mijn Vserver zal laten afroepen. Want dan is mijn datatransfair heeeeel hoog :-)
Het heeft zijn voordelen een eigen server in huis te hebben.

Dat de homeserver ook nog via het internet te bereiken is, is meer voor het plezier  en om eenvoudig files onder vrienden te kunnen wisselen of een online game te kunen spelen,...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/19, 22:33:33 »
OK, mensen, bedankt!
Ik ga het toch eens proberen, gewoon voor de lol, om te leren. Maar uit veiligheidsoogpunt zal ik de poort maar even openhouden, daarna gaat-ie weer dicht. Maakt niet uit, als ik het nodig vind, kan-ie dan weer tijdelijk open. Permanent open vind ik te link.

Ik ga de configuratie van de router eens goed bestuderen, hoe het moet.

Groet, Pjotr.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/19, 23:53:29 »
Als je alleen TCP poort 80 openzet, en die routeert naar een oude PC kan het niet zoveel kwaad.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/19, 23:56:43 »
Idd wat ron zegt klopt gewoon forwarden naar die ene pc.

Als je toch veel van security houd is het volgende misschien wel leuk. :)
Al ooit eens gehoord van port knocking?  Als je niet graag poorten ophoud
http://en.wikipedia.org/wiki/Port_knocking word meestal gebruikt voor ssh,  
Het komt erop neer dat eigenlijk alle poorten gesloten zijn. Je kan vanop afstand een poort open krijgen door eerst op een bepaalde poort combinatie te kloppen. Iemand die dus op je pc wil binnen geraken kan nooit met een poort scan bepalen welke poort voor ssh is.  Want hij moet de juiste combinatie kennen voor die ene poort opengaat.  
Er is een pakketje voor genaamd knockd.