Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Domotiscz starten bij opstarten laptop  (gelezen 331 keer)

Offline roze

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Domotiscz starten bij opstarten laptop
« Gepost op: 2019/10/06, 10:22:58 »
Beste mensen,

Ik heb net Ubuntu en Domotisz op mijn laptop gezet om te experimenteren met Domotica.
Uiteindelijk ga ik de domotica vanaf een Raspberry Pi aansturen.

Als ik de laptop start wil ik dat Domoticz ook op start. Nu moet ik dat via het terminalvenster doen.

Hoe kan ik ik er voor zorgen dat Domotisz opstart bij het starten van de laptop.

Ik heb gevonden;;

Citaat
Option 2: Systemd Alternative (Preferred)

Open the systemd configuration file, here you can change the port number you wish to use. To use a port below 1024 you can run as root (not reccomended) or you can un-comment one of the marked lines in the file - you should only un-comment one of the lines depending on your Ubuntu version :

vi /etc/systemd/system/domoticz.service

[Unit]
       Description=domoticz_service
[Service]
       User=domoticz
       Group=domoticz
       ExecStart=/home/domoticz/domoticz/domoticz -www 8080 -sslwww 443
       WorkingDirectory=/home/domoticz
       #       
       # Give the right to open priviliged ports. This allows you to run on a port <1024 without root permissions (user/group setting above)
       #
       # The following line is for pre-16.04 systems.
       # ExecStartPre=setcap 'cap_net_bind_service=+ep' /home/domoticz/domoticz/domoticz
       #
       # The below works on Ubuntu 16.04 LTS
       # CapabilityBoundingSet=CAP_NET_BIND_SERVICE
       #
       # The following works on Ubuntu 18.04
       # AmbientCapabilities=CAP_NET_BIND_SERVICE
       #
       Restart=on-failure
       RestartSec=1m
       #StandardOutput=null
[Install]
       WantedBy=multi-user.target

Maar waar plaats ik dat?

« Laatst bewerkt op: 2019/10/06, 10:24:37 door roze »
Groet,

Rob Zeijen

Offline vanadium

• Lid
Re: Domotiscz starten bij opstarten laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/06, 11:55:17 »
Het fragment dat je aangeeft, geeft aan hoe je poorten moet aanpassen, niet hoe je het moet opstarten. Volgens dat fragment moet je hiertoe het configuratiebestand  /etc/systemd/system/domoticz.service aanpassen.

Nu blijkt duidelijk dat systemd wordt gebruikt voor het opstarten van dat programma. De systemd service werd wellicht geïnstalleerd via het installatieprogramma domoticz. Ik zou dan verwachten dat het automatisch start.

Je kan de status van de service controleren met het commando
systemctl status domoticz

Het zou kunnen zijn dat het programma wel wordt opgestart, maar afbreekt omdat de configuratie nog niet in orde is, bijvoorbeeld omdat er geen poort is ingesteld.

Het kan ook dat de service nog niet ingesteld staat op automatisch starten. Dat kan dan gebeuren met:
sudo systemctl enable domoticz

Offline roze

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/06, 17:22:47 »
Bedankt voor je reactie.

Domiticz start goed op. Je schrijft dit:

Het kan ook dat de service nog niet ingesteld staat op automatisch starten. Dat kan dan gebeuren met:

Hoe krijg ik
Citaat
in het opstartproces van de laptop "geplakt"? Waar kan ik die "opstartregels" vinden?
Groet,

Rob Zeijen

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/06, 18:53:40 »
Dit is een commando die de reeds geïnstalleerde service activeert - vanaf dan wordt de service automatisch opgestart, tot wanneer je dit via het  commando "disable" weer afzet.  Dat moet dus niet  in een bestand terechtkomen.

Offline Joshua Orbit

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/06, 23:42:17 »
Misschien ook mogelijk in Menu/ Opstarttoepassingen / Toevoegen klikken

en als opstartregel domotiscz%U  typen en omschrijven in de andere regels wat het precies is. De regel kan je terugvinden in het starticoon / eigenschappen (daar staat de juiste opstartregel vermeld mocht de mijne niet juist zijn )

Je kan daar in die opstartregels eventueel managen of je dat nu altijd opgestart wilt of niet door af of aan te vinken en reboot. Je kan de regel ook aanpassen of verwijderen zelfs.

In de ogen van een meester is weinig mogelijk, in de ogen van een beginner is alles mogelijk.
     ----Google Chrome op Ubuntu: een wereld van verschil ----
Google Office Suite Certified Expert; voor info via PM - betalende support.