Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schone installatie Ubuntu... instellingen/bestanden Thunderbird behouden  (gelezen 260 keer)

Offline tomatito

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Op het moment gebruik ik Elementary OS maar ik wil (terug) overstappen op Ubuntu middels een schone installatie.

Mijn vraag... hoe kan ik het email programma Thunderbird overzetten met behoud van alle instellingen en mail?

Op dit forum las ik dat iemand dit heeft gedaan door de map .Thunderbird uit home te kopiëren naar  een extern opslag medium. En deze  map (. Thunderbird ) na een schone installatie weer terug te zetten in home. Daarna zou Thunderbird ´out of the box´ moeten functioneren.

Kan dit veilig op deze simpele manier?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline kfboerne

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: schone installatie Ubuntu... instellingen/bestanden Thunderbird behouden
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/02, 18:12:14 »
Ik doe dit altijd met Firefox via onderstaande instructies en dat werkt al jaren feilloos. M.i. zou dit ook op een soortgelijke manier met Thunderbird moeten werken. Vervang in de instructies uiteraard 'Firefox' door 'Thunderbird'. Hoop dat je hier wat mee kunt. Succes!

Firefox settings overzetten naar een nieuwe computer

Dit doe je door je Firefox profile-folder (eindigend op .default) te copy-pasten naar je nieuwe computer.

1) Sluit Firefox

2) open de file manager > view > show hidden files > .mozilla > firefox > copy-paste de folder die eindigt op .default naar een extern opslagmedium en copy-paste deze folder naar dezelfde locatie op de nieuwe computer. Let erop dat op de nieuwe computer Firefox niet geopend is!

Doe het exact overeenkomstig onderstaande instructies :

Casus: overzetten Firefox settings van Desktop(D) naar Laptop(L)

1. Kopieer op D de "abc123". default folder uit de firefox folder naar een usb-stick.
2. Kijk op L hoe de "abc123". default folder heet in de firefox folder.
3. Hernoem de "abc123".default folder op L naar "abc123".defaul (inderdaad zonder de t!)
4. Plak de default folder van D van de usb-stick in de firefox folder van L.
5. Hernoem deze default folder naar "abc123".default (zoals de default folder op L origineel heette). Je hebt dan een tweetal folders met dezelfde naam, echter bij de ene ontbreekt de letter t, waardoor deze nutteloos is geworden, omdat Firefox uiteraard enkel werkt met een volledige extensie, in casu .default (en niet .defaul). De nutteloze .defaul folder kun je veilig deleten.
6 Start Firefox en alles zou moeten werken.

« Laatst bewerkt op: 2019/10/02, 18:16:10 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline DeBaas

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: schone installatie Ubuntu... instellingen/bestanden Thunderbird behouden
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/03, 01:23:49 »
Kopieer in de oude installatie de map /home/[user]/.thunderbird naar een FAT32 USB stick.
Verwijder in de nieuwe installatie, indien aanwezig, de map /home/[user]/.thunderbird.
Plaats in deze installatie de map van de USB stick weer op haar plaats /home/[user]/.thunderbird.

Waarom FAT32 USB, dan neem je geen ongewenste rechten mee naar de nieuwe installatie.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL