Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chrome ontgrendelen  (gelezen 4356 keer)

Offline Kazart

  • Lid
Chrome ontgrendelen
« Gepost op: 2019/09/24, 06:04:52 »
Ubuntu 18.04.3 LTS   

     Bij aanklikken van Google Chrome krijg ik telkens de melding om mijn paswoord in te geven.
Vervelend dit altijd maar in te tikken.
Kan dit nog ongedaan worden ?
Ubuntu Mate  22.04.2 LTS
Linux user  # 515489
Your dog is the only one that loves you more than loves himself
     ---------------------------------------------------------------

mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/24, 10:03:30 »
sudo apt install seahorse

In zoverre dat Seahorse niet op je Ubuntu zou staan.

Open Seahorse (staat tussen de apps bij 'Hulpmiddelen') en rechts klik op 'standaard' en kies daar 'nieuw wachtwoord' vul het oude in en vervolgens bij het nieuwe ww klik je gewoon op doorgaan (Seahorse gaat zeuren over onveiligheden ) en klik nogmaals (een leeg veld) doorgaan.

Rechtsklik nu op 'Aanmelden ' en doe exact hetzelfde als hierboven beschreven (2 x een leeg veld klikken op doorgaan) /

Reboot en nu zou de prompt voor een wachtwoord bij opstarten Chrome weg zijn .

Wil je toch nog een veiligheid (als je zou reizen met de laptop of computer) kan je terug een wachtwoord toevoegen. Omkeerbaar dus.

Succes !
« Laatst bewerkt op: 2019/09/24, 10:18:26 door Joshua Orbit »

Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/25, 10:01:41 »
De enkele keer dat ik Google Chrome wel eens gebruik, in plaats van Firefox, wordt ook het wachtwoord voor de aanmeldsleutelbos gevraagd. Als ik dan 3x op annuleren klik verdwijnt bij de derde klik het schermpje waarin om het wachtwoord wordt gevraagd en kan ik Chrome gebruiken. Ik laat het maar zo..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/25, 10:56:48 »
pederoco heeft verreweg de simpelste oplossing al aangedragen, in de eerste reactie nota bene:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106761.msg1036520#msg1036520

Moeilijker is het niet, hoor....  ;)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/25, 11:10:40 »
De enkele keer dat ik Google Chrome wel eens gebruik, in plaats van Firefox, wordt ook het wachtwoord voor de aanmeldsleutelbos gevraagd. Als ik dan 3x op annuleren klik verdwijnt bij de derde klik het schermpje waarin om het wachtwoord wordt gevraagd en kan ik Chrome gebruiken. Ik laat het maar zo..

Chrome / Chromium zit verankert in Seahorse : als je daar de wachtwoorden zou verwijderen (leeg veld - doorgaan klikken) ben je van dat vervelende aspect verlost: het is wel een trap naar beneden ogv veiligheid: je kan met 3 klikken al je inlogs en ww-en tevoorschijn toveren.

Met deze methode ben je NIET al je wachtwoorden kwijt (waar Pjotr op zijn blog nu wel voor waarschuwt met *zijn * methode) en kan je probleemloos overal inloggen op sites met ww-en.

Het rm -v commando is té drastisch en mocht je een site hebben en ww vergeten zijn ...... dan heb je pech met die Mint methode.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/25, 14:24:44 »
In programmabeheer of synaptic:
Verwijder Google Chrome volledig
Verwijder ~/.config/google-chrome
     (Ctrl+H om de bestanden/mappen met een . punt ervoor in je home map zichtbaar te maken)
Ga naar de website:
https://www.google.com/intl/nl/chrome/
Download het 64bit .deb bestand.
Installeer deze door erop te klikken.

Als nu de vraag voor paswoord langskomt, deze leeg laten en doorklikken.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/25, 16:09:11 »
In programmabeheer of synaptic:
Verwijder Google Chrome volledig
Verwijder ~/.config/google-chrome
     (Ctrl+H om de bestanden/mappen met een . punt ervoor in je home map zichtbaar te maken)
Ga naar de website:
https://www.google.com/intl/nl/chrome/
Download het 64bit .deb bestand.
Installeer deze door erop te klikken.

Als nu de vraag voor paswoord langskomt, deze leeg laten en doorklikken.

Kleine vraag: ben je dan ook je ww en logins daarmee kwijt, of niet ?
Leuke methode, kende ik nog niet.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/25, 23:01:31 »
Ja je bent je logins, paswoorden en geschiedenis kwijt, maar ook evt. foutieve instellingen.

Je kunt proberen zonder ~/.config/google-chrome te verwijderen of tijdelijk de naam wijzigen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/25, 23:34:15 »
Ja je bent je logins, paswoorden en geschiedenis kwijt, maar ook evt. foutieve instellingen.

Je kunt proberen zonder ~/.config/google-chrome te verwijderen of tijdelijk de naam wijzigen.

Een soort  .Mozilla  map dus in de verborgen bestanden . Misschien ook interessant om igv malware (wie weet of het ooit kan) of idd foute instellingen een back-up te maken en terug te zetten na problemen.

Bedankt voor de tip.

Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/26, 06:22:06 »
Die tip staat dus op de site van Pjotr.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html#ID7
Zo ook die van de sleutelbos.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/26, 16:31:48 »
Die tip staat dus op de site van Pjotr.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html#ID7
Zo ook die van de sleutelbos.

Dank je wel. Maar een Forum als dit heeft geen inhoud meer mocht het blog om gelijk welke reden niet meer online zijn (dode links veroorzaken dus) ; liever een uitleg IN het Forum ipv van een externe verwijzing (bronvermelding is natuurlijk altijd goed) naar een site/ blog die afhankelijk is van diegene die het schrijft of onderhoud. Stel dat de persoon er de brui aan geeft, of sterft ... dan zitten we hier met een database vol dode links ipv informatie als je de zoekfunctie zou gebruiken.

Deze vraag is trouwens al een paar keer gepasseerd, maar evengoed: we lezen graag info op dit Forum ook.

Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/26, 19:42:38 »
Dan plaats ik het nog even op dit forum zodat iedereen er van kan profiteren.( Maar jou antwoord is zeer twijfelachtig. Of dacht je dat dit forum alleen voor jou bestemd is?)

Schakel het wachtwoord voor de sleutelbos uit
Deze tip is alleen relevant wanneer u automatisch wordt aangemeld in uw gebruikersaccount, dus zonder uzelf aan te melden met uw gebruikersnaam en wachtwoord.

De sleutelbos is de kluis waarin o.a. webverkenners Chrome en Chromium de wachtwoorden opslaan voor de websites die u bezoekt. Als u uw Linux op "automatisch aanmelden" hebt staan, kunt u soms worden geconfronteerd met de vraag om uw wachtwoord in te voeren voor het ontsluiten van uw persoonlijke sleutelbos. Vooral bij het gebruik van Google Chrome en Chromium. Dat is natuurlijk lastig.

Verreweg de veiligste oplossing is, om gewoon het automatische aanmelden uit te schakelen voor uw gebruikersaccount! Maar als u dat niet wilt en kunt leven met minder veiligheid (openstaande kluisdeur), dan kunt u het sleutelboswachtwoord als volgt uitschakelen:

a. Verwijder eerst de bestaande persoonlijke sleutelbos. Wees niet bang: u verwijdert niet uw systeembeheerderswachtwoord (root) of uw gebruikerswachtwoord, maar alleen uw eigen sleutelbos. Let op: dit verwijdert al de website-wachtwoorden die u hebt opgeslagen in Chrome en Chromium!

Dit gaat als volgt:

Open een terminalvenster.

Kopieer en plak de volgende opdrachtregel in het terminalvenster:

rm -v ~/.local/share/keyrings/*.keyring

Druk op Enter.

b. De eerstvolgende keer dat u de sleutelbos gebruikt, zal Linux u vragen om een nieuw wachtwoord in te voeren voor de nieuw aan te maken sleutelbos. Laat alles leeg en druk op Doorgaan en daarna weer op Doorgaan: uw nieuwe sleutelbos gaat voortaan onbeveiligd en zonder wachtwoord door het leven.

Denk na Joshua!
Citaat
(bronvermelding is natuurlijk altijd goed)
« Laatst bewerkt op: 2019/09/26, 20:04:18 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline loti

  • Lid
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/26, 19:54:33 »
Op dit forum zijn een paar gasten die graag iedereen de les willen lezen.
Volgens mij is dit de taak van de moderator als er iets niet goed gaat?

Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #14 Gepost op: 2019/09/26, 19:58:16 »
Daar zeg je wat loti.
Helemaal mee eens.

P.S.
Pjotr heeft niet voor niks zijn site ontwikkeld.
Ja voor 'ubuntu' en linuxmint!
« Laatst bewerkt op: 2019/09/26, 20:01:17 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #15 Gepost op: 2019/09/27, 11:49:57 »
Probeer eens matuur te lezen en zelf na te denken.

Voor mijn part hoeft er zelfs geen antwoord te zijn : het internet staat vol met identieke tips, niets speciaals dus.

*voor mij* mag je gerust Minttips geven ipv Ubuntu tips daar is geen enkel probleem. Ik lees graag het blog van Pjotr, maar inhoudelijk voor dit forum is het geen goede zaak externe links te geven puur dat alleen. Mocht iemand na een tijd via de zoekfunctie van het Forum een antwoord zoeken, het blog is om gelijk welke reden niet bereikbaar, dan zit je dus met het raden wat die dode link zou inhouden.

Een beetje intelligentie mag je wel hebben meen ik.

Kortom : doe maar op voor mijn part ! Ik heb het Forum daarvoor niet nodig, noch een (goed) blog van een forumlid. Ik kan namelijk autonoom mijn problemen oplossen ;) . En met een fanclub zijn we hier ook niks.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Chrome ontgrendelen
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/27, 17:18:16 »
Mijn website (eerst Google Sites, nu Blogger) is tot nu toe permanent 100 % bereikbaar geweest sinds 2008. Het risico dat die ineens verdwijnt, lijkt me dus in de praktijk niet zo groot.

Overigens zijn handleidingen, ongeacht de bron, doorgaans maar hooguit een jaar of twee bruikbaar. Daarna is er al zoveel veranderd, dat ze vaak niet meer kloppen. Dat geldt dus ook voor oude handleidingen op dit forum: na een paar jaar heb je er meestal geen donder meer aan.

Daarop voortbordurend: mijn webstek werk ik voortdurend bij. Dat heeft onder andere als voordeel, dat externe webkoppelingen naar mijn handleidingen meestal veel langer actueel en bruikbaar blijven, dan handleidingen die volledig zijn uitgeschreven in een forumbericht.

Kortom: voor de zoekfunctie op dit forum is het juist goed als mensen externe webkoppelingen naar mijn handleidingen posten, in plaats van die handleidingen integraal te kopiëren en te plakken in een forumbericht.

Tot slot: aangezien Joshua Orbit blijkbaar graag de touwtjes in handen neemt op een forum, stel ik voor dat hij z'n eigen toko begint in plaats van ons hier voor te schrijven hoe wij ons moeten gedragen.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/27, 17:22:44 door Pjotr »