Op mijn desktop die draait op Ubuntu 18.04.03 wil ik een All-in-one printer Epson Pixma TS5150 aansluiten.
1). Bij aansluiten met een USB-kabel blijkt het systeem niet over de juiste drivers te beschikken. Op de webpagina ‘makkelijke Linuxtips: CanonPIXMA-printers installeren’ vond ik de weg naar de website van Canon waaruit ik de juiste driver in ´Debian Packagearchive’ heb gedownload. Die heb ik geïnstalleerd: cnijfilter2-5.50-1_amd64.deb.
De printer werk daarmee inderdaad. Met ‘Afdrukbeheer’ kan ik hem instellen. Wat daarbij echter ontbreekt is de mogelijkheid de afdrukkwaliteit te kiezen: Concept/Klad – Normaal/standaard – Best, zoals ik dat wèl kan als ik de printer op een Windows-laptop aansluit, of als ik mijn oude HP-deskjet op de Ubuntu computer aansluit. Ik print bij voorkeur met de Concept/Klad-kwaliteit omdat ik daarmee de inktkosten beperk.
Vraag: is er een mogelijkheid om die opties instelbaar te maken, of moet ik daarvoor een andere driver installeren?
2). Om ook het scangedeelte te laten werken moest nog een andere driver worden geïnstalleerd: scangearmp2-3.50-1-deb. Het lukt echter niet om vervolgens met ´Simple Scan’ (3.28.0-0ubuntu1) de scanner te starten. Er verschijnt weliswaar een venster met ‘Klaar om te scannen’, maar na enkele seconden volgt de mededeling ‘Geen scanners gevonden’.
Daarop volgde ik de instructie: „Als de scanner niet werkt met het standaardscanprogramma Simple Scan, probeer het dan eens met Canons eigen scanprogramma scangearmp. U kunt dat starten met de terminalopdracht scangearmp (scangearmp zou trouwens ook ergens in uw menu moeten staan)”.
Dat bleek te werken als ik ‘scangearmp2’ intypte., hoewel dat wel gepaard ging met de mededeling ‘Failed to load module “canberra-gtk-module”.’. Deze module heb ik dan ook maar geïnstalleerd met behulp van ‘Synaptic Packet Manager’, waarna de mededeling verder achterwege bleef.
Het communicatievenstertje waarmee ik daarna kon scannen was beperkt tot het scannen van één pagina en het instellen van een doelmap was ook beperkt.
Vervolgens heb ik nog eens geprobeerd de scanner door aanklikken van het Scanner-icoon te starten. Hij blijft echter reageren met de mededeling dat hij geen scanner kan vinden.
Vervolgens heb ik ‘ScanLite’ geïnstalleert, maar ook dat kan geen geïnstallerde scanner vinden.
Uiteindelijk heb ik de commerciële VueScan als proefversie gedownload en geïnstalleerd. Dat werkte direct.
Ik wil dat systeem echter niet aanschaffen maar heb mij hoop gevestigd op een correct functionerend ‘Simple Scan’, of ScanLite’. Niet allen voor mijzelf, maar ook omdat ik de systemen bij een tweetal ouderen onderhoud.
Heeft iemand oplossingen?