Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?  (gelezen 11023 keer)

Offline HWE64

• Lid
Re: Printer HP Deskjet 1510 software updaten?
« Reactie #25 Gepost op: 2019/09/22, 11:12:43 »
HP is zeker geen wegwerpmerk en is zeer Linux vriendelijk als je onmiddelijk een duurdere koopt .
Maar die goedkope multifunctionele printers/scannen/copieren  die je voor minder dan 40 euro kan kopen  in paletverkoop met beperkt aanbod zoals deze mag je gerust zeker van zijn dat ze na een paar jaar onbruikbaar zijn . Koop je dan onmiddelijk een duurdere die langer dan 10-15 jaar meegaan en zal je veel voordeliger uitkomen , want dat zijn dan ook nog eens energiezuinige en inktbesparende printers .
@sorry swake, maar ik heb een HP Deskjet D2660 van ongeveer 11 jaar oud en hij print nog zeer goed en toe heb ik er nieuw ongeveer € 65,- voor betaald.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

swake

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2019/09/22, 11:26:15 »
Lees in het artikel
Citaat
De wegwerpcultuur die fabrikanten op die manier in stand houden betreuren we ten zeerste.
https://topten.be/private/adviser/slim-gebruiken-printers-2

nahjo

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2019/09/22, 11:34:46 »
Lees in het artikel
Citaat
De wegwerpcultuur die fabrikanten op die manier in stand houden betreuren we ten zeerste.
https://topten.be/private/adviser/slim-gebruiken-printers-2
Ietsje meer kwoten
Citaat
Er is een tendens om printers onder hun productiekost te verkopen om de verkoop van de merkgebonden printerbenodigdheden te verzekeren. De kostprijs van nieuwe inktpatronen kan zelfs hoger zijn dan de aankoop van een nieuwe printer. Hierdoor is de consument wellicht eerder geneigd om zijn oude printer in te ruilen voor een nieuwe. De wegwerpcultuur die fabrikanten op die manier in stand houden betreuren we ten zeerste.
Er staat dus niets over geprogrammeerde storing/uitval maar dat de consument eerder een nieuwe koopt dan strikt noodzakelijk is. Een printer kan dus best een hele lange tijd meegaan.

swake

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2019/09/22, 11:48:11 »
Citaat
Er staat dus niets over geprogrammeerde storing/uitval maar dat de consument eerder een nieuwe koopt dan strikt noodzakelijk is. Een printer kan dus best een hele lange tijd meegaan.

Doe de test .
Wanneer u cartridges koopt van HP. Niet alle type cartridges maar wel sommige zijn voorzien van een chip .
Kijk op de verpakking naar de houdbaarheidsdatum wanneer u er eentje koopt en hou de verpakking goed bij na het plaatsen .
Na de houdbaarheidsdatum zal de cartridge het niet meer doen en zul je een nieuwe moeten plaatsen.
Zet de BIOS klok een paar dagen terug en als de printer aangesloten is zal die terug normaal werken .
En goedkope  printers waar cartridges ingeplaats moeten worden zonder chip bevat de printer zelf een geprogrammeerde chip .
En HP verkoopt cartridges type XL . Velen denken dat zijn grotere cartridges en gaan dus langer mee . Moesten ze groter zijn passen ze niet meer in de printer . XL is ook duurder en zijn gewoonweg volledig gevuld , terwijl je gewone koopt maar iets meer dan half gevuld zijn .
En dan lees je dikwijls , die cartridge zit er maar pas in en bijna nog niet geprint . Verbruikt die veel inkt , ze is al leeg .

nahjo

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2019/09/22, 12:02:58 »
Citaat

Doe de test .
Wanneer u cartridges koopt van HP. Niet alle type cartridges maar wel sommige zijn voorzien van een chip .
Kijk op de verpakking naar de houdbaarheidsdatum wanneer u er eentje koopt en hou de verpakking goed bij na het plaatsen .
Na de houdbaarheidsdatum zal de cartridge het niet meer doen en zul je een nieuwe moeten plaatsen.
De fabrikant zet er dus een houdbaarheidsdatum op en als die dus na die datum niet meer (goed) werkt dan heeft die fabrikant dat goed in kunnen schatten.  ^-^ Misschien weet iemand 123 een alternatief te bedenken?
Maar de printer zelf kan dus wel jaren meegaan.

swake

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2019/09/23, 15:00:24 »
Over economische veroudering .
Lees meer .
Gebeurt niet alleen bij printers hoor . Goedkope wasmachines , droogautomaten enz....... die geprogrammeerd worden om na een aantal jaren niet meer te werken .Niet merk gebonden toestellen .Twee jaar garantie en zeer opvallend . De garantieperiode is juist voorbij en toestel werkt niet meer . Met opzet gedaan !

nahjo

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2019/09/23, 16:48:31 »
Over economische veroudering .
Lees meer .
Gebeurt niet alleen bij printers hoor . Goedkope wasmachines , droogautomaten enz....... die geprogrammeerd worden om na een aantal jaren niet meer te werken .Niet merk gebonden toestellen .Twee jaar garantie en zeer opvallend . De garantieperiode is juist voorbij en toestel werkt niet meer . Met opzet gedaan !
Maar dit heeft allemaal niets met de BIOS klok cq computer te maken :) Om de kostprijs te drukken gebruikt men mindere kwaliteit van materialen of goedkopere (kunststof) oplossingen. Vanwege de door de consument bepaalde kostprijs zal de fabrikant op de een of andere manier zijn garantie verplichting moeten nakomen zonder failliet te moeten gaan. Dat is heel normaal!
Er zijn bedrijven die geven heel veel garantie maar op het moment dat de kosten voor het nakomen van die garantie in de buurt komen van de winst (bijna gelijk) dan verdwijnen die bedrijven plots. Dat zijn de schurken.

Dus lage kostprijs is lage kwaliteit en verwacht niet meer dan wat de garantie geeft.
Lage kostprijs en lang garantie? Reken dan maar gegarandeerd op niets.

swake

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2019/09/23, 17:16:51 »
Citaat
Veroudering door melding: dit is een techniek waarbij een product aan de gebruiker meldt wanneer herstellingen of vervanging van het toestel noodzakelijk is, bijvoorbeeld printers. Er kan in een printer eveneens een chip ingebouwd zijn die het aantal fotokopieën tot een maximum beperkt waarna de printer in panne valt.

nahjo

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 2019/09/23, 17:41:17 »
Citaat
Veroudering door melding: dit is een techniek waarbij een product aan de gebruiker meldt wanneer herstellingen of vervanging van het toestel noodzakelijk is, bijvoorbeeld printers. Er kan in een printer eveneens een chip ingebouwd zijn die het aantal fotokopieën tot een maximum beperkt waarna de printer in panne valt.
A) voor de garantie is ook de regel dat je het product ook moet onderhouden. Bij een auto is dat na x km of x maanden door de dealer of erkende garage. Het is heel handig als een printer aangeeft dat een onderdeel aan vervanging toe is voor dat het kapot zal gaan.
B) Geheel suggestief Er kan in een printer eveneens een chip ingebouwd zijn. Duidelijker zou zijn wanneer de schrijver het lef heeft om de printer (merk en type) te benoemen waar die chip dan ingebouwd zou zijn :)

Dus Swake noem jij nou eens een merk en type printer waar die chip is ingebouwd. Dan ga ik die printer nooit kopen.

swake

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2019/09/23, 18:16:24 »
Citaat
Dus Swake noem jij nou eens een merk en type printer waar die chip is ingebouwd. Dan ga ik die printer nooit kopen.

Je kan altijd eens bij test aankoop meer info vragen . Het lijstje is blijkbaar verwijdert als je op de link klikt .
Test aankoop had een lijstje online gezet met merk en type printers  waar zo een chip ingebouwd zit .

https://www.test-aankoop.be/forum/Topic/548929

Tien jaar geleden kon je jouw printer zelf helemaal opengooen om zelf te herstellen, nu kan dat niet meer !

Ik koop mij een dure Samsung Galaxy en kan de batterij niet vervangen , straf hé , terwijl je bij een goedkopere smartphone wel de batterij kan vervangen .

« Laatst bewerkt op: 2019/09/23, 18:24:22 door swake »

nahjo

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2019/09/23, 18:43:52 »
Citaat

Je kan altijd eens bij test aankoop meer info vragen . Het lijstje is blijkbaar verwijdert als je op de link klikt .
Test aankoop had een lijstje online gezet met merk en type printers  waar zo een chip ingebouwd zit .

https://www.test-aankoop.be/forum/Topic/548929
Ach wat jammer nou. Een vlugge Google geeft helaas ook niets  :'(

Citaat
Tien jaar geleden kon je jouw printer zelf helemaal opengooen om zelf te herstellen, nu kan dat niet meer !
Tja tegenwoordig moet alles sneller, kleiner en goedkoper. Wees eerlijk zou jij nog zo'n dikke blazende bak in je kamer willen?
Ik heb hier een HP LaserJet 1100a draaien. Gebruik hem voor het scannen (grijstinten) en heel zelden voor een printje. Tja de aanvoer rollen zijn oud en versleten dus papier aanvoer gaat alleen met hulp maar hij doet het nog. Moet nu wel langzaam eens gaan kijken naar een vervanger dus zo'n lijstje met de printers die ik niet moet hebben zijn heel welkom zijn.

swake

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2019/09/23, 18:57:35 »
Koop u een kleuren laserjet , en u gaat daar jaren plezier aan hebben .
Zijn niet veel duurder meer dan een inktjet .
Inktpoeder droogt ook niet uit . Als u ziet dat de kwaliteit vermindert  haal er de inkttoner uit , even schudden en je kan gerust nog 200 bladen printen .
https://www.coolblue.be/nl/printers/hp/hp-laserjet?ref=708918&cmt=c_a,cp_2075952387,a_77959161553,t_kwd-20069319618,n_g,d_c&gclid=EAIaIQobChMIxp3N6bTn5AIVV-J3Ch0kgAKTEAAYASAAEgJd0_D_BwE

« Reactie #37 Gepost op: 2019/09/23, 19:25:40 »
Citaat
Tja de aanvoer rollen zijn oud en versleten dus papier aanvoer gaat alleen met hulp
Waarschijnlijk is de rubber wat verduurd en glad .Als je er deftig bij kunt geraken is het poging waard met fijn schuurpapier en alcool af te schuren,dan krijgen die terug grip ;)

Wat betreft die ingebouwde chip..tja er worden zoveel broodjes aap (fake news)in de wereld  gestuurd voor mij dit ook!
De grote vraag van dit topic is Els al geholpen?
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 2019/09/25, 10:46:56 »
Heeft er eigenlijk niets met te maken , maar is ook zo iets . Spotgoedkope Chinese IP camera's die in de Europese Unie niet eens mogen verkocht worden , ten koste van jouw privacy .
Goedkoop is slechte koop.

Daar treed ik je -off Topic - volledig bij; zo ook met de meuk van Huawei, Lenovo, etc smartphones ... dingen waar de overheid je privacy kan omzeilen door de info te kopen, parallel uitgestuurd (check maar eens met een loggende server op je router) , naar de data-collectors van die chinese merken ........ géén broodje aap verhaal hier hoor. De Chinese IP cams staan ook gewoon gehackt bloot op een Russische site ; goodbye privacy natuurlijk.
Inderdaad is goedkoop een hele dure koop wanneer je politieke vijanden of groepen hebt; alles kan je kopen in China .
De duurdere Chinese zakenmerken hebben natuurlijk veel mensen nog nooit van gehoord ; liever alles geloven van media en zelfs Belgische overheid  die Huawei als TOP aanprijst: en heel de tech wereld die plat ligt van het lachen natuurlijk.
Chinese laptops aanprijzen op dit forum zelfs .......... het is ver gekomen allemaal.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@ ELS ON topic ---- we willen dat ze kan printen natuurlijk ..... :

Heb je Cups nu eens verwijderd en terug geïnstalleerd ?

sudo apt remove cups sudo apt install cups

De code van Nero had  --reinstall install moeten zijn ipv reinstall alleen dacht ik .
« Laatst bewerkt op: 2019/09/25, 11:00:14 door Joshua Orbit »

« Reactie #39 Gepost op: 2019/09/30, 16:53:24 »
Hallo,

hier ben ik nog eens.

Spijtig genoeg is mijn printprobleem nog altijd niet opgelost.

Ik heb met jullie commando 's geprobeerd HPlip en Cups te installeren maar blijkbaar wil geen van beide zich fatsoenlijk installeren. Hplip is nergens te vinden en van Cups ook geen spoor.

Ik blijf dezelfde foutmelding krijgen bij Printers "Helaas, de systeemservice voor afdrukken is niet beschikbaar."

Geen flauw idee hoe ik de printer terug kan laten werken. Wel heb ik daarstraks geprobeerd met de andere laptop, die heeft ook versie Ubuntu 18.04. Die herkende de printer uit zichzelf heel snel en daar kon ik wel mee printen. Maar die laptop word eigenlijk nooit gebruikt, de mijne zou moeten gebruikt worden om de printer aan te hangen.

Dus de printer leeft nog maar wil zich tot hier toe met geen mogelijkheid laten zien op mijn laptop.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2019/09/30, 17:54:24 »
Citaat
Ik heb met jullie commando 's geprobeerd HPlip en Cups te installeren maar blijkbaar wil geen van beide zich fatsoenlijk installeren.
Citaat
Hplip is nergens te vinden en van Cups ook geen spoor.Wel heb ik daarstraks geprobeerd met de andere laptop, die heeft ook versie Ubuntu 18.04. Die herkende de printer uit zichzelf heel snel en daar kon ik wel mee printen.

Resumerend: het is geen probleem van je printer, maar een probleem van je computer. De actuele vraag is dus: waarom kun je hplip en cups niet installeren?

Vraag: kom je beide in Synaptic wel tegen, geïnstalleerd of niet? Indien niet geinstalleerd, dan installeren.  Indien wel geïnstalleerd zou ik ze beide "volledig verwijderen " en daarna weer installeren.
Lost dit niets op, vergelijk dan eens in Synaptic of er in de ene computer wel HP pakketten geïnstalleerd zijn die het op de andere niet zijn.
Mocht je ze in Synaptic in het geheel niet aantreffen, dan weet ik ook niet hoe je ze daar wel moet krijgen; maar anderen waarschijnlijk wel.

swake

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 2019/09/30, 21:45:45 »
Eens controleren op een beschadigt systeem .
https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/disk-repair.html.nl

swake

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 2019/09/30, 21:49:34 »
Hier valt er ook iets van te lezen .
Citaat
Geen flauw idee hoe ik de printer terug kan laten werken. Wel heb ik daarstraks geprobeerd met de andere laptop, die heeft ook versie Ubuntu 18.04. Die herkende de printer uit zichzelf heel snel en daar kon ik wel mee printen. Maar die laptop word eigenlijk nooit gebruikt, de mijne zou moeten gebruikt worden om de printer aan te hangen.
Is je probleem ontstaan na een update ?
« Laatst bewerkt op: 2019/09/30, 21:54:38 door swake »

« Reactie #43 Gepost op: 2019/10/01, 07:54:02 »
Volgens synaptic pakketbeheer zouden Hplip en Cups geïnstalleerd zijn.

Ik heb die al eens volledig verwijderd en weer geïnstalleerd met de commando 's die hier gegeven werden.

Ik weet niet of het probleem ontstaan is na een update.

De uitleg heb ik gevolgd om de schijven te controleren maar dat gaat niet, ik krijg direct een foutmelding, iets over dat afkoppelen mislukt is, terwijl ik eerst het deel / en daarna de / home allebei heb proberen te laten controleren.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2019/10/01, 08:16:15 »
Wat geeft sudo systemctl status cups.service

« Reactie #45 Gepost op: 2019/10/01, 13:41:22 »
Dit is de uitkomst:

els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ sudo systemctl status cups.service
[sudo] wachtwoord voor els:
● cups.service - CUPS Scheduler
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/cups.service; enabled; vendor preset: ena
   Active: failed (Result: start-limit-hit) since Tue 2019-10-01 10:08:18 CEST;
     Docs: man:cupsd(8)
  Process: 15273 ExecStart=/usr/sbin/cupsd -l (code=killed, signal=TERM)
 Main PID: 15273 (code=killed, signal=TERM)

okt 01 10:08:18 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Service hold-o
okt 01 10:08:18 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Scheduled rest
okt 01 10:08:18 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: Stopped CUPS Scheduler.
okt 01 10:08:18 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Start request
okt 01 10:08:18 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Failed with re
okt 01 10:08:18 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: Failed to start CUPS Schedul
lines 1-13/13 (END)

Offline Nero

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2019/10/01, 14:15:27 »
Dan moet eerst in die richting gezocht worden.
sudo systemctl start cups.service
sudo journalctl -e
Het is wel van belang dat die 2e opdracht zo kort mogelijk na de 1e komt.

« Reactie #47 Gepost op: 2019/10/02, 11:27:51 »
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ sudo systemctl start cups.service
[sudo] wachtwoord voor els:
els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ sudo journalctl -e
okt 02 11:26:19 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Scheduled rest
okt 02 11:26:19 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: Stopped CUPS Scheduler.
okt 02 11:26:19 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: Started CUPS Scheduler.
okt 02 11:26:19 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Service hold-o
okt 02 11:26:19 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Scheduled rest
okt 02 11:26:19 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Service hold-o
okt 02 11:26:20 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Service hold-o
okt 02 11:26:20 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Scheduled rest
okt 02 11:26:20 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: Stopped CUPS Scheduler.
okt 02 11:26:20 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Start request
okt 02 11:26:20 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: cups.service: Failed with re
okt 02 11:26:20 els-SATELLITE-PRO-A50-C systemd[1]: Failed to start CUPS Schedul
okt 02 11:26:29 els-SATELLITE-PRO-A50-C sudo[24975]:      els : TTY=pts/0 ; PWD=
okt 02 11:26:29 els-SATELLITE-PRO-A50-C sudo[24975]: pam_unix(sudo:session): ses
lines 993-1015/1015 (END)

Offline Nero

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2019/10/02, 11:38:53 »
De lijnen van journalctl worden niet volledig weergegeven. 2 mogelijkheden:
1. Herhaal die opdrachten, maar met de terminal breder geopend.
2. Geef de 2e opdracht met > journalctl.txt als bijkomende parameter en post dan journalctl.txt hier.

« Reactie #49 Gepost op: 2019/10/02, 11:53:49 »
Ik doe het antwoord van de terminal in bijlage, is anders veel te groot.