Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04.3  (gelezen 4168 keer)

Offline EvC

• Lid
Ubuntu 18.04.3
« Gepost op: 2019/08/08, 22:37:34 »
Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 42 Workstation  +  GNOME Boxes

Offline Tom

• Lid
Re: Ubuntu 18.04.3
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/09, 09:07:58 »
De punt 3 versie heb ik al 2 dagen op mijn PC (xubuntu) die kernel 5 niet ,ook niet nodig.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/09, 11:52:03 »
De punt 3 versie heb ik al 2 dagen op mijn PC (xubuntu) die kernel 5 niet ,ook niet nodig.

Toch een flinke (boot-)verbetering hoor; bovendien zijn er security patches die flink kunnen tellen. Misschien toch proberen op te waarderen ?
« Laatst bewerkt op: 2019/08/09, 11:56:36 door Joshua Orbit »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/09, 12:03:34 »
security patches die flink kunnen tellen.
Voor veiligheidsreparaties hoef je, gedurende de ondersteunde levensduur van je systeemkernserie, niet over te stappen naar een nieuwere systeemkernserie.  ;)

DarkEra

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/09, 12:04:09 »
De 5.X.X kernel kan helpen om nieuwere hardware (beter) te laten werken, zoals in mijn geval met de Wacom Intuos tekentablet. Deze functioneerde niet via bluetooth met de voorgaande 4.15 kernel, met de 5.XX kernel werkt hij zoals het zou moeten en heb de usb kabel niet meer echt nodig, enkel voor het opladen.

Verder, als het voor gebruikers op hun systeem allemaal gewoon werkt met de oudere kernel, die ook gepatched worden met sercurity updates, waarom switchen als daar geen enkele andere goede reden voor is. Overigens wordt de 4.15 kernel ondersteund tot 2023 en de 5.XX kernel maar tot 2020. Dus.....
« Laatst bewerkt op: 2019/08/09, 12:07:13 door Maik »

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/09, 13:07:38 »
Komt bij de update 18.04.3 LTS automatisch de nieuwe kernel 5.XX mee????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/09, 13:16:00 »

yup, ik heb nu kernel 5.0 via de updates gekregen.

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/09, 13:21:57 »
Voor veiligheidsreparaties hoef je, gedurende de ondersteunde levensduur van je systeemkernserie, niet over te stappen naar een nieuwere systeemkernserie.  ;)

Inderdaad maar via Live Patch ga je nooit 5.0 binnenhalen, maar via de reguliere updates waarderen ze wel ineens op. Wat ik persoonlijk toch het veiligste vindt: een geteste en beproefde kernel liever, dan een eindeloos gepatchte.

Of ben ik mis als ik dat zo bedenk ? Ik had toch via de Linux wereld begrepen dat 5.0 toch ineens een, serieuze, ruk veiliger is dan de voorgangers met patches. (ook 4.15)

Enfin, ik heb gewoon blijven updates installeren vanuit versie 18.04.2 toen die pas uitkwam (dat leek me ook de beste puntuitgave) .

Waarom zou je dan niet opwaarderen ? Althans daar loop ik even in jullie mist lol.

Trouwens de life-cycle van 18.04 is toch ook 'beperkt' al is het een LTS met mooie vooruitzichten ? / Maik
« Laatst bewerkt op: 2019/08/09, 13:36:15 door Joshua Orbit »

DarkEra

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/09, 13:22:17 »
Als je het artikel leest dan zie je dat je bij een 18.04 installatie die up to date is gebracht tot en met 18.04.3 je handmatig de opt-in van de “hardware enablement” oftewel HWE moet activeren om de nieuwe 5.X.X kernel te verkrijgen.
Vanaf een 18.04.2 installatie is en gaat dat automatisch dus daar krijg je wel de nieuwe 5.X.X kernel.

Citaat
Can I Upgrade to Ubuntu 18.04.3?
Sort of.
If you installed Ubuntu 18.04 LTS using the .iso images released in April of last year and you have installed all updates and patches issued since then you are technically running the bulk of this point release already.
What you won’t get is the updated kernel, X.org, and graphics drivers. To get those you will need to opt-in to something called “hardware enablement” or HWE.

If you installed Ubuntu 18.04 LTS using the second point release (Ubuntu 18.04.2) launched back in February and you’ve installed all updates since, you’re also technically running Ubuntu 18.04.3 too — but you will receive the new HWE automatically.
Google vertaling:
Citaat
Kan ik upgraden naar Ubuntu 18.04.3?

Soort van.
Als u Ubuntu 18.04 LTS hebt geïnstalleerd met behulp van de .iso images die in april vorig jaar zijn uitgebracht en u hebt alle updates en patches geïnstalleerd die sindsdien zijn uitgegeven, draait u technisch gezien al voor het grootste deel van deze puntrelease.
Wat je niet krijgt, zijn de bijgewerkte kernel, X.org en grafische stuurprogramma's. Om die te krijgen, moet u zich aanmelden voor zoiets als "hardware enablement" of HWE.

Als u Ubuntu 18.04 LTS hebt geïnstalleerd met behulp van de tweede-puntsrelease (Ubuntu 18.04.2) die in februari is gelanceerd en u hebt alle updates sindsdien geïnstalleerd, voert u ook technisch Ubuntu 18.04.3 uit - maar u ontvangt automatisch de nieuwe HWE.

« Laatst bewerkt op: 2019/08/09, 13:25:10 door Maik »

DarkEra

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2019/08/09, 13:23:34 »
yup, ik heb nu kernel 5.0 via de updates gekregen.

Lees het artikel of mijn bovenstaande bericht met de vertaling van het stukje over de kernel eens goed door. Niet altijd direct ja zeggen. ;)

DarkEra

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2019/08/09, 13:41:12 »
Inderdaad maar via Live Patch ga je nooit 5.0 binnenhalen, maar via de reguliere updates waarderen ze wel ineens op. Wat ik persoonlijk toch het veiligste vindt: een geteste en beproefde kernel liever, dan een eindeloos gepatchte.

Of ben ik mis als ik dat zo bedenk ? Ik had toch via de Linux wereld begrepen dat 5.0 toch ineens een, serieuze, ruk veiliger is dan de voorgangers met patches.

Enfin, ik heb gewoon blijven updates installeren vanuit versie 18.04.2 toen die pas uitkwam (dat leek me ook de beste puntuitgave) .

Waarom zou je dan niet opwaarderen ? Althans daar loop ik even in jullie mist lol.

Trouwens de life-cycle van 18.04 is toch ook 'beperkt' al is het een LTS met mooie vooruitzichten ? / Maik
De live-patch is alleen dat je niet hoef te rebooten na een nieuwe kernel install zover ik begrepen heb en dat geldt enkel voor de LTS versie van Ubuntu, bij de reguliere uitgaven werkt de livepatch dus niet. Ook haalt inderdaad de Live-Patch geen kernel binnen.
Je kan ervan uit gaan dat de 4.15.X kernels ook grondig getest en beproefd zijn, het zijn immers LTS kernels (ja ook Linux kernels hebben een LTS versie wat los staat van Ubuntu LTS uitgaven) en deze zijn ook veilig.

Dus kwa veiligheid en ondersteuning zit je goed, zelfs met een oudere kernel welke dus een LTS versie is gezien de tijd die deze ondersteund wordt. Nogmaals, als je systeem gewoon naar behoren werkt met een LTS kernel en je verder niets speciaals doet met je systeem en je dus géén nieuwere hardware hebt die problemen geeft, waarom zou je dan wèl opwaarderen.....? Het lijkt mij dan overbodig.

Maar ja, er zijn ook gebruikers die graag altijd het nieuwste van het nieuwste willen en moeten hebben maar daar zeg ik tegen beter over te stappen naar een rolling release model distributie.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/09, 13:43:02 door Maik »

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/09, 13:47:29 »
@Maik Thx, helder en duidelijk.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2019/08/10, 08:36:09 »
wat leuk leesvoer:

Hier zijn enkele van de belangrijkste nieuwe wijzigingen in Kernel 5.0:

Ondersteuning van AMD Radeon FreeSync
Ondersteuning voor een nieuwe VegaM
Ondersteuning voor NVIDIA Xavier-schermen
Voortgezet werk aan Intel Icelake Gen11 grafische kaart
Eerste ondersteuning voor de NXP i.MX8 SoC's
Ondersteuning voor de Allwinner T3, Qualcomm QCS404 en NXP Layerscape LX2160A
Ondersteuning van Intel VT-d Scalable Mode voor schaalbare I / O-virtualisatie
Nieuwe Intel Stratix 10 FPGA-stuurprogramma's
Oplossingen voor F2FS, EXT4 en XFS
Btrfs-bestandssysteem herstelt ondersteuning voor swap-bestanden
Fscrypt Adiantum-ondersteuning voor hulp bij snelle gegevenscodering op low-end hardware. Dit vervangt het beruchte Speck-algoritme door NSA .
Realtek R8169 driver verbeteringen
Logitech Hoge resolutie Ondersteuning voor scrollen
Raspberry Pi Touchscreen-stuurprogramma
x86 laptop drivers verbetering   een niet onbelangrijk gegeven
Verbetering van Thunderbolt-beveiliging
Ondersteuning voor het Chameleon96 Intel FPGA-bord
Verbeterd energiebeheer

Als u meer wilt weten, kunt u verwijzen naar deze uitstekende compilatie van Kernel 5.0-functies door Phoronix .  https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-2019-features&num=1
« Laatst bewerkt op: 2019/08/10, 08:38:28 door Joshua Orbit »

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2019/08/12, 08:18:11 »
Voor zij die op 18.04LTS zaten en gewoon zijn blijven updaten: HWE en kernel 5.0 komen NIET via de reguliere updates binnen, voorlopig.

Evenwel kan je je productiemachine of gewoon je pc zelf opwaarderen door HWE , en grafische drivers, alsmede te installeren samen met kernel 5.XXXX

Kopieer en plak volgende lijn: ctrl + alt + t (opent een terminal)

sudo apt install --install-recommends linux-generic-hwe-18.04 xserver-xorg-hwe-18.04
geef je wachtwoord in de terminal en wacht even geduldig af (ergens moet je J of Y tikken om door te gaan)

De terminal zal nu van een enorme verbale modus terugkeren naar een rust met cursor. Typ nu of kopieer en plak:

sudo reboot

De eerste boot is wat stroevig, maar dat betert na de 3e of 4e boot.

In de terminal kan u snel kijken welke kernel u nu actueel zit

uname -r

normaal heb je de respons 5.00.XX kernel

Veel plezier !

Je mag natuurlijk met de oude kernel blijven werken; alleen ondersteunt versie 5.XXX een heel pak meer harde waren (zo ook mijn pro Nikon camera eindelijk ) .

Bron: Canonical tech support
« Laatst bewerkt op: 2019/08/12, 09:40:12 door Joshua Orbit »