Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kun je in Gthumb foto's verkleinen in bestandsgrootte  (gelezen 2013 keer)

FrSu

• Gast
Kun je in Gthumb foto's verkleinen in bestandsgrootte
« Gepost op: 2019/07/14, 08:38:49 »
Zie mijn onderwerp. Ik wil foto's op een website plaatsen, maar ze zijn te groot qua bestandsgrootte.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/14, 18:02:19 door FrSu »

Re: Kun je in Gumb foto's verkleinen in bestandsgrootte
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/14, 08:54:41 »
Wellicht in Gimp:

Bestand - Exporteren als

en dan daar de kwaliteit terugschroeven en in plaats van bijv. .PNG, bijvoorbeeld .jpg kiezen als bestandsformaat? De afbeelding wordt dan qua opslaggrootte flink kleiner.

Doe je zoiets vaker, dan is dit ook wel handig denk ik:
https://askubuntu.com/questions/135477/how-can-i-scale-all-images-in-a-folder-to-the-same-width

of voor Nautilus: http://ubuntuhandbook.org/index.php/2018/04/quick-tip-mass-resize-rotate-images-in-ubuntu-18-04/
« Laatst bewerkt op: 2019/07/14, 09:11:33 door Ronaldus »

« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/14, 09:38:07 »
Ook ik ben vandaag weer wijzer geworden.   :)
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/14, 11:25:41 »
Hoi FrSu,

Gumb?

Voor grote reeksen gebruik ik graag Imagemagick, met eventueel de opties voor ruis en verscherpen. Met mogrify in een map met kopieën van mijn originele foto's is het dan vlot voor elkaar.

Is de reeks wat kleiner of een enkele toevoeging dan heb ik daar een scriptje voor gemaakt in GIMP. Die staat standaard op 2048 in de breedte (iets anders kan ook prima) en met een jpg kwaliteitsfactor op 80 heb je behoorlijk kleine bestanden met een heel redelijke kwaliteit. Goed genoeg voor  onbeperkt uploaden naar Google Photo's als zijnde hoge resolutie.

Ik  ga aan dat script de keuze in de jpg factor later nog eens toevoegen. Zie de bijlage vvoor dat script. Even de zip uitpakken. Het bestand krijgt de extensie scm. Dat plaatsen in de script map van GIMP (Ctrl-H, /.config/GIMP/2.10/scripts) Je ziet daarna in Gimp naast Filters een nieuw item Script-fu met dit script.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2019/07/14, 11:46:01 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

FrSu

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/14, 18:05:11 »
Hoi FrSu,

Gumb?

Voor grote reeksen gebruik ik graag Imagemagick, met eventueel de opties voor ruis en verscherpen. Met mogrify in een map met kopieën van mijn originele foto's is het dan vlot voor elkaar.

Is de reeks wat kleiner of een enkele toevoeging dan heb ik daar een scriptje voor gemaakt in GIMP. Die staat standaard op 2048 in de breedte (iets anders kan ook prima) en met een jpg kwaliteitsfactor op 80 heb je behoorlijk kleine bestanden met een heel redelijke kwaliteit. Goed genoeg voor  onbeperkt uploaden naar Google Photo's als zijnde hoge resolutie.

Ik  ga aan dat script de keuze in de jpg factor later nog eens toevoegen. Zie de bijlage vvoor dat script. Even de zip uitpakken. Het bestand krijgt de extensie scm. Dat plaatsen in de script map van GIMP (Ctrl-H, /.config/GIMP/2.10/scripts) Je ziet daarna in Gimp naast Filters een nieuw item Script-fu met dit script.

groet,

Just

Titel aangepast. Het was nog vroeg op de zondagmorgen. ;)

Het overige is voor mij als leek een beetje te complex, sorry. Ik ga in elk geval Gimp even bekijken. Heb intussentijd via MP mijn foto's verkleind kunnen opslaan en hergebruiken voor plaatsen op de webpagina. Waar MP al niet goed voor is. ^-^

Re: Kun je in Gthumb foto's verkleinen in bestandsgrootte
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/14, 19:16:04 »
gTumb of Pinta zijn uitstekend geschikt om een paar foto's mee te verkleinen. Ik gebruik voor websites zelf altijd het formaat 800 x 600 pixels.
Krijg je een mooi klein formaat en toch groot zat voor een webpagina.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/15, 00:01:00 »
Hallo, je kunt prima foto's verkleinen met gThumb. Selecteer ze, al dan niet via een catalogus, en klik dan op het gereedschapsicoon (die moersleutel), dan op Afbeeldingsgrootte wijzigen. Daar kun je een percentage opgeven (werkt op horizontale én verticale foto's), of vaste maten (gaat waarschijnlijk de mist in met portret versus landschap). De geselecteerde foto's worden weggeschreven als jpg, dus als je oorspronkelijke foto's de extensie JPG hadden, worden ze niet overschreven. Bij Voorkeuren - Opslaan kun je ook aangeven dat de extensie jpeg moet zijn, zo voorkom je nog iets meer dat je originelen worden overschreven. (Heb op Github/gThumb een verzoek ingediend om nooit originelen te overschrijven, maar ze standaard van een nieuwe extensie te voorzien, zoals in ...gtb.jpg. Nog geen reactie op ontvangen).

FrSu

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/15, 22:04:48 »
Hallo, je kunt prima foto's verkleinen met gThumb. Selecteer ze, al dan niet via een catalogus, en klik dan op het gereedschapsicoon (die moersleutel), dan op Afbeeldingsgrootte wijzigen. Daar kun je een percentage opgeven (werkt op horizontale én verticale foto's), of vaste maten (gaat waarschijnlijk de mist in met portret versus landschap). De geselecteerde foto's worden weggeschreven als jpg, dus als je oorspronkelijke foto's de extensie JPG hadden, worden ze niet overschreven. Bij Voorkeuren - Opslaan kun je ook aangeven dat de extensie jpeg moet zijn, zo voorkom je nog iets meer dat je originelen worden overschreven. (Heb op Github/gThumb een verzoek ingediend om nooit originelen te overschrijven, maar ze standaard van een nieuwe extensie te voorzien, zoals in ...gtb.jpg. Nog geen reactie op ontvangen).

Dat werkt, Paul! Dank!

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/16, 22:27:17 »
http://www.picresize.com/ Hier doe ik het mee.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/17, 18:36:14 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline rico70

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/17, 21:13:33 »
Phatch zit niet meer in *buntu 18.04