Standaard zou een toets zeker moeten herhalen na die een korte tijd ingedrukt te houden. Dat is ook altijd instelbaar: je kan de tijdsduur wanneer het herhalen begint, instellen, en ook de snelheid waarmee herhaald wordt. Eerst en vooral moet je dus eens je instellingen controleren. Jammer genoeg kan ik niet precies zeggen waar, want ik gebruik standaard Ubuntu met de Gnome desktop. Daar is dit tegenwoordig te vinden onder "Universal Access". Ik vermoed dat het in Xubuntu onder "Toetsenbord", tab "Behavior" (gedrag) zal te vinden zijn.
Ik vind
hier iemand die ook het probleem heeft dat de herhaling niet werkt, hoewel dat ingesteld is.
Kan je misschien ook eens proberen wat ze daar voorstellen? Je moet daarvoor een terminal openen, en volgend commando ingeven (kopieer en plak):
lsmod | grep peaq_wmi
Hiermee onderzoek je of je systeem de "peaq_wmi" driver gebruikt. Als dit commando géén output geeft, dan gebruik jij die driver niet, en moet het probleem elders gezocht worden. Ga dan NIET verder.
Indien je wel uitvoer hebt, dan gebruik je die driver en kan je die tijdelijk uitschakelen met het volgende commando (bij de volgende herstart wordt die weer geladen):
sudo modprobe -rv peaq_wmi
"sudo" geeft aan dat je met beheerdersbevoegdheden wil werken. Je wordt daarom gevraagd je gebruikerspaswoord in te typen, gevolgd door <enter> om te verifiëren of jij het wel degelijk nog bent. Terwijl je het paswoord intypt, zie je niets: dat is normaal.
Lost dit het probleem op, dan kan je definitief die driver elimineren door hem te "blacklisten". Hiertoe moet je een systeembestand aanpassen met het commando
sudo nano /etc/modprobe.d/blacklist.conf
Dit opent een teksteditor in de terminal. Voeg een nieuwe regel toe:
blacklist peaq_wmi
Druk Ctrl+X om nano te verlaten: je wordt éérst gevraagd of je het bestand ("buffer") wil bewaren. Geef "j" in, en druk op <enter> om de voorgestelde bestandsnaam te bevestigen. Vanaf nu wordt die module standaard niet meer geladen.