Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install  (gelezen 165 keer)

Offline Sander1

• Lid
Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Gepost op: 2019/06/17, 17:04:37 »
Geacht forum.
Ik heb een oude Medion 32bits laptop van 2006 waar de probeerversie van Ubuntu 16.04 best aardig op draait. Dus ik dacht mooi dan ga ik die installeren. Ging prima tot het moment van de eerste reboot. Grub wordt vertoond met een timer van 10sec, Ubuntu geselecteerd, en daarna blijft het scherm zwart en zit vast. Na een geforceerde power off weer een reboot, Grub wordt weer vertoond alleen nu met een timer van 30sec, ge├źnterd en Ubuntu start prima en werkt verder ook prima. Ook de pauzestand werkt. Het uit pauze halen gaat ook goed. In de infopagina staat bij grafische kaart: Grafisch Intel 945GM x86/MMX/SSE2.
Netjes afgesloten en een normale reboot. Grub wordt weer vertoond met nu weer een timer van 10sec. En daarna scherm zwart en zit vast. En dan herhaalt het proces zich.

Ik heb gelezen over de optie nomodeset in de grub bootregel. Na deze toevoeging start systeem goed. Werkt goed, sluit normaal af en reboot ook normaal. Ogenschijnlijk is dit de oplossing maar niet helemaal. Bij grafisch staat nu: llvmpipe (LLVM 7.0, 128 bits). Waar het fout gaat is de pauzestand. Systeem gaat in pauze, schakelt ook weer in alleen blijft het scherm zwart en zit vast. Het probleem is dus verplaatst van booten naar het uit de pauzestand halen. Ik wil toch echt graag dat de pauzestand goed werkt.

Ik heb de 16.04 ook nog geupgrade naar 18.04 maar het verschijnsel veranderd niet. En er is geen 32 bits iso versie van 18.04 voor een schone installatie. Vindt ik ook vreemd, er is geen 32bits iso van 18.04 maar je kunt de 32bits 16.04 wel upgraden naar 18.04, dan is er dus toch wel een 32bits versie van 18.04! Maar goed dat is weer een ander topic.

Wat dus goed werkt is de reboot na crash waarbij de grub timer op 30sec staat. Alleen wat is het verschil met de normale 10sec timer boot? De nomodeset kan het niet zijn want dan werkt de pauzestand niet.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem. Hoe kom ik erachter wat er in die 30sec boot staat zodat ik die als default kan gebruiken. Nu moet ik iedere keer eerst het systeem laten vastlopen om vervolgens een werkend systeem te krijgen.

Medion laptop MD97900
Geheugen 3GB
Processor Intel CPU T1300 1.66GHz (Centrino) 32bits.
Grafisch Intel 945GM x86/MMX/SSE2

Sander.

Offline Maik

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Ubuntu 16.04/18.04 loopt vast tijdens boot na install
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/17, 17:22:03 »
32bit wordt uitgefaseerd en veel distro's brengen daarom geen 32bit iso's meer uit, enkel 64bit. Ook is het meestal een geval van geen mankracht genoeg hebben om de iso's te testen.
Wil je 32bit dan kan je gebruik maken van een mini/netboot.iso en dan alsnog een schone 32bit versie van 18.04 LTS installeren:
http://cdimage.ubuntu.com/netboot/18.04/
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/bionic-updates/main/installer-i386/current/images/netboot/
« Laatst bewerkt op: 2019/06/17, 17:26:35 door Maik »