Stelt geen ene jota meer voor. Kan ik onze basisschoolgup hier nog laten doen met wat simpele aanwijzingen.
Daar komt wel veel meer bij kijken hoor dan alleen maar installeren .
Ik had het over het installeren ervan. Dat kan die basisschoolgup van ons nog als het moet. Ik had het niet over het onderhouden.
Overigens valt dat onderhouden ook wel weer mee mits je een deugdelijk script installeert wat goede veiligheidsaspecten bezit. Ik heb dat soort minder bekende modules altijd gecontroleerde en zelfs veel van die minder bekende modulles zijn lek.
Sterker nog, in phpbb2 (van de bron gedownload!) heb ik ooit een giga backdoor ontdekt. Daarin werd een standaard gebruiker 0 entry verborgen in de sql mee geinstalleerd, terwijl het forum zelf werkte met gebruikers vanaf gebruiker 1 en dus 0 onzichtbaar in de admin.

Als ik gewild had had ik al die versie forums kunnen
google altavista-en en allemaal kunnen hacken.

, maar ik krijg op een Wordpress testsite al heel wat spam binnen ("great article, visit my pr0n site!"), terwijl ik de url naar die site nergens gepubliceerd heb!
Dan is het ten zeerste aangeraden uit te kijken naar een betrouwbare hosting !
Als je met de robot.txt aan de gang moet kom je toch weer bij het advies "html en php gaan leren".
Overigens, als we dan toch serieuzer aan de gang gaan, is
het blocken van spammers veel handiger te doen in een .htaccess. 
Dan kun je zelfs lastige complete serverreeksen of landen blokkeren.
Bij de hoster kun je schudden als spamoplossing voor lastige bezoekers. Zodra je een openbare reactiemogelijkheid biedt krijg je dat soort shit.
Hosters bieden wel vaak goede spam blockers op de email. Dat dan weer wel.
Lastige bezoekers is ook weer simpel op te lossen door een goede spamwerings- of ban-module te implementeren. Liefst een die zowel sql als .htaccess daarvoor gebruikt. Beetje CMS heeft dat ook al ingebouwd, al is het maar een simpele versie.
<?php
include '//spamwerings-module/index.php';
?>