Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop wil niet power-off gaan.  (gelezen 20141 keer)

nahjo

• Gast
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #100 Gepost op: 2019/06/28, 10:24:53 »
Voor de Siemens zou je de boot parameter nolapic nog eens kunnen proberen.
https://www.linuxquestions.org/questions/slackware-14/poweroff-does-not-turn-off-fujitsu-n3530-notebook-814671/

Offline leop

• Lid
« Reactie #101 Gepost op: 2019/06/28, 16:24:40 »
hele boterham voor mij....

ga trachten te verstaan waar ik iets moet bijvoegen 'nolapic' want dat is mij niet duidelijk op het moment.
leop

nahjo

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 2019/06/29, 12:35:18 »
Voor je Siemens
in het bestand /etc/default/grub de regel met GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash" wijzigen in:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash nolapic"Na het opslaan van de wijziging grub nog bijwerken door in de terminal de opdracht:
sudo update-grub te geven.
De Siemens opnieuw opstarten en daarna kijken of de afsluitknop nu wel zijn werk doet.

Offline leop

• Lid
« Reactie #103 Gepost op: 2019/06/30, 20:03:48 »
gevonden en uitgevoerd ---> geen enkel effect

leop

Offline leop

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2019/06/30, 20:09:34 »
aan nahjo

volgende week ga ik trachten de dell op 18 te rengen, maar aangezien ik heel veel technische info ben kwijt geraakt op de siemens ga ik eerst alles dubbel copieren en hopen dat ik niets vergeet.
graag zou ik alle paswoorden willen saven maar weet nog niet waar die juist staan

tot volgend week

ps:deze week zijn de kleine mannen op logies dus geen tijd om op dell te werken

leop

Offline leop

• Lid
« Reactie #105 Gepost op: 2019/07/05, 21:54:10 »
aan nahjo

gezien de problemen met siemens, sinds de installatie van de 18 ga ik het nog niet riskeren om de dell naar 18 te brengen.

sinds de installatie van 18 op de siemens zijn de filmpjes van youtube enorm traag en met horden en stoten, een verschijnsel dat ik niet had met de 16. niet dat het filmpje niet goed afspeeld maar vooral dat de muziek enorm slecht is en veel haperd.

leop

nahjo

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 2019/07/06, 07:48:39 »
beste leop,

het kan behoorlijk tijdrovend zijn om oude hardware met de nieuwste buntu's te voorzien. Er komen probleempjes naar boven die je dan één voor één moet gaan elimineren (als het tenminste mogelijk is).
Zelf heb ik een notebook, die onder 14.04 prima draaide, waar ik tot voor kort  gedurende een jaar wel wekelijks bezig ben geweest om het onder 18.04 stabiel draaiende te kunnen krijgen. Het enige wat nu nog speelt is dat ik geen reboot moet doen maar een volledige shutdown anders is er iets wat niet meer goed werkt  ???
Voor mijzelf staat vast dat die notebook voor de rest van de levensduur onder 18.04 blijft draaien  :)

Je kan voor je Siemens overwegen om terug te gaan naar 16.04 want het moet wel zo zijn dat 'veiligheid' niet je plezier moet gaan vergallen.
Soms moet je gewoon accepteren dat je oude hardware oud is en ook zijn gebreken krijgt  :)

Offline leop

• Lid
« Reactie #107 Gepost op: 2019/07/06, 14:59:25 »
bedankt voor je reaktie , ik deel volledig je mening.

nu ik de cd heb overschreven met 18 kan ik terug op zoek naar een 16 versie, ik ben dus in blijde verwachting.

dat oude dingetje (waarvan ik geen afstand kan vandoen voor alle duidelijkheid) begint op zijn laatste beentjes te lopen zoals je zegt, ik ga proberen met de 16 en dan zal het daar bij blijven denk ik.

alvast bedankt voor je inzet en goede raad.
ik laat nog iets weten al kan het een tijdje duren.

leop

Offline h2o

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2019/07/23, 10:48:59 »
Ik weet niet of het nog nodig is? Toch iets anders gevonden.

In het bestandje /etc/systemd/logind.conf (als ROOT) een aanpassing gemaakt:

Citaat
[Login]
#NAutoVTs=6
#ReserveVT=6
#KillUserProcesses=no
#KillOnlyUsers=
#KillExcludeUsers=root
#InhibitDelayMaxSec=5
#HandlePowerKey=poweroff
#HandleSuspendKey=suspend
#HandleHibernateKey=hibernate
#HandleLidSwitch=suspend
#HandleLidSwitchExternalPower=suspend
#HandleLidSwitchDocked=ignore
#PowerKeyIgnoreInhibited=no
#SuspendKeyIgnoreInhibited=no
#HibernateKeyIgnoreInhibited=no
#LidSwitchIgnoreInhibited=yes
#HoldoffTimeoutSec=30s
#IdleAction=ignore
#IdleActionSec=30min
#RuntimeDirectorySize=10%
#RemoveIPC=yes
#InhibitorsMax=8192
#SessionsMax=8192

Dit is het originele bestand.

Daar heb ik de volgende aanpassing in gemaakt:
Citaat
[Login]
#NAutoVTs=6
#ReserveVT=6
#KillUserProcesses=no
#KillOnlyUsers=
#KillExcludeUsers=root
#InhibitDelayMaxSec=5
#HandlePowerKey=poweroff
#HandleSuspendKey=suspend
#HandleHibernateKey=hibernate
#HandleLidSwitch=suspend
HandleLidSwitch=ignore
#HandleLidSwitchExternalPower=suspend
#HandleLidSwitchDocked=ignore
#PowerKeyIgnoreInhibited=no
#SuspendKeyIgnoreInhibited=no
#HibernateKeyIgnoreInhibited=no
#LidSwitchIgnoreInhibited=yes
#HoldoffTimeoutSec=30s
#IdleAction=ignore
#IdleActionSec=30min
#RuntimeDirectorySize=10%
#RemoveIPC=yes
#InhibitorsMax=8192
#SessionsMax=8192

Op mijn Linux tablets heb ik nu met XFCE geen problemen meer met afsluiten.
Misschien heb je hier wat aan.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline leop

• Lid
« Reactie #109 Gepost op: 2019/07/29, 10:24:02 »
aan h2o

ga dit deze avond proberen, alvast bedankt voor de tip.

intussen heb ik gisteren ubuntu 16 terug geplaatst, na de disc volledig te hebben geherformateerd.
wat bleek nu dat ik onmogelijk kon opstarten, na enkele seconden viel de pc gewoon uit tijdens het opstarten, net zoals bij een normale power off, en dat was net hetzelfde probleem van enkele maanden geleden.

toen heb ik bios gereset op standaard waarden (vraag me niet wat ) en dan werkte de pc terug.
ik heb dat nu ook gedaan en kon dus terug de pc gebruiken, het afschakelprobleem bleef hetzelfde.

conclusie
toen (dus enkele maanden geleden) had ik op de siemens updates gekregen en geinstalleerd.
een of twee weken later heb ik hetzelfde gedaan op de dell en ik kreeg eenzelfde probleem.

ik vermoed nu dat een update de oorzaak moet geweest zijn van dit verschijnsel.

nu dat ik volledig van nul was begonnen stel ik juist hetzelfde vast.

aangezien het hier om twee verschillende bios typen gaat (een van siemens en een van dell) moet het ergens iets gemeenschappelijk zijn, de vraag is natuurlijk wat.

in ieder geval ga ik deze avond uw voorstel proberen, ik laat zeker iets weten.

leop

swake

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 2019/07/29, 11:21:06 »
Ik denk maar even mee . Heb je de CMOS batterijtjes al eens gechekt ?

Offline leop

• Lid
« Reactie #111 Gepost op: 2019/07/29, 22:21:25 »
aan swake,
heb ik nog niet gedaan (op siemens) op dell zijn ze vervangen op vraag van de pc zelf een tijdje geleden.

leop

« Reactie #112 Gepost op: 2019/07/30, 20:06:00 »
Ik denk maar even mee . Heb je de CMOS batterijtjes al eens gechekt ?

Als die leeg zijn gaat je pc ook piepen bij/voor het opstarten, en zal je tijd ook telkens opnieuw ingesteld moeten worden. Dat heb je dan snel genoeg door.

Aan de andere kant zijn ze vaak ondergeschoven kindje. Nooit verkeerd om ze eens na te kijken of te vervangen voor nieuwe.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline leop

• Lid
« Reactie #113 Gepost op: 2019/08/01, 14:27:38 »
aan swake,

heb het batterijtje vervangen, maar moet nu beginnen aan de reconstructie van dat ding.... met al die verschillende vijsjes niet zo eenvoudig, er is ook een connector afgebroken van de wifi.

ik ga dat deze avond proberen.
leop

« Reactie #114 Gepost op: 2019/08/02, 21:56:00 »
@leop
Ja man ze hebben je wat aan de hand gedaan , gans de laptop open vijzen voor CMOS te vervangen.Dat waarschijnlijk geen soelaas zal brengen!Voor je probleem.
Om te weten of je CMOS nog oké is, is simpel accu eruit halen laptop van de stroom halen en 2/3/4 uur wachten  en dan bij opnieuw opstarten ...is de tijd nog juist is je CMOS oké!
Niet altijd zo maar klakkeloos tips uitvoeren ,eerst nog info vragen van andere helpers !
Hopelijk krijg je laptop terug goed ...succes...
RG
c'est dur la vie d'artiste

Offline leop

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2019/08/03, 13:37:37 »
tis gelukt en.....hij werkt nog ook.

inderdaad geen enkele verbetering vast te stellen,

ik stel gisteren vast dat er bij het afsluiten enkele error mededelingen staan vermeld, ik heb ze opgeschreven en zal ze deze avond doorsturen voor enige interpretatie , indien iemand dat kan interpreteren.
ook viel hij zonder reden zomaar stil tijdens opstarten, ik heb dan weer bios gereset en dat bleek dan 'tot nu toe' terug in orde....

inderdaad het is geen eenvoudige klus om dat ding 1) open te krijgen zonder kleerscheuren en 2) dat terug in elkaar te steken. ook de wifi is in orde, met wat gesoldeer.

leop

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: 2019/08/03, 13:45:50 »
@leop
Ja man ze hebben je wat aan de hand gedaan , gans de laptop open vijzen voor CMOS te vervangen.Dat waarschijnlijk geen soelaas zal brengen!Voor je probleem.
Om te weten of je CMOS nog oké is, is simpel accu eruit halen laptop van de stroom halen en 2/3/4 uur wachten  en dan bij opnieuw opstarten ...is de tijd nog juist is je CMOS oké!
Niet altijd zo maar klakkeloos tips uitvoeren ,eerst nog info vragen van andere helpers !
Hopelijk krijg je laptop terug goed ...succes...
RG

Heb je al ooit een batterij vervangen in een laptop van Dell ? Het is gewoon ofwel onder het KB te doen (lees: 3 vijsjes och Here, och Here) ofwel onder het grote luik van de RAM banken (oeieoei) .... niet onnozel doen eh ; een Dell is daar nu wel echt makkelijk om het te vervangen. Ook helpt het eerst eens te kijken naar een howto op YouTube waar technici en amateurs u direct op weg zetten voor je specifieke model.
Normaal gesproken is het amper 5 minuten werk.

Evenwel zijn bij de 'inspiron' series van recente makelij 1 gouden regel : vuilnisemmer ermee ; de i5, i7 processors zijn zelfs niet meer te vervangen (no socket) . M.a.w. hoe ouder je Dell hoe makkelijker het is.  En een serieuze elektronicus weet dat deze batterijen alle 5 jaren te vervangen zijn (treshhold van de batterij) .  Daarom ook dat ome Ali ze aanbiedt voor amper 3€ voor 5 stuks.......

Maar met alle gekheid : dit heeft echt NIETS te maken met Leo zijn probleempje .......
Feit is wel dat kernel adressing hier wél nodig is.

BV is het afvinken van de Multistep op de processor een hele goede zaak; is puur een handigheidje voor Windows. Maar niet afgevinkt vertraagt het de ganse boel ..... een simpele Google opdracht leert je dat al zeer snel. Ook het Dell Community Forum vermeld het overal i.s.m. Linux (Ubuntu)

Om de batterij te testen trouwens is simpel de accu verwijderen en vervolgens 5 seconden (give and take ) op de power toets drukken voldoende ;)

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #117 Gepost op: 2019/08/03, 14:14:33 »
Aangezien ik regelmatig Dell laptops voorzie van Ubuntu 18.04.2 (op dit moment) voor onze bedrijven ...... mag ik nu eens heel beleefd vragen om hier nu eens een beetje open kaart te spelen ?

Wát voor een Dell is het ? Kijk even op de onderkant naar het typenummer . Is dit een Inspiron of een Latitude ? (JA daar is een hemelsbreed verschil tussen)

Die Siemens lijkt me een leuke trip naar het containerpark van doen : afwijkende specificaties tov de standaarden (IBM, HP) = je kan eindeloos gaan zoeken ...... Zo ook Sony Viayo bv.

Ken je de functies allemaal van de Dell BIOS ? bv de MultiStep technology MOET je afvinken maar er zijn nog van die geinigheden op een Dell . Afhankelijk van je model . Dus als ik je type mag vernemen, liefst ineens met processortype ( T, P ...... ) actueel in JOUW laptop.

Ik heb een serieus grote database opgemaakt met Dell laptops ; misschien staat de uwe er ook tussen met alle tech aanpassingen die noodzakelijk waren .

Bij het afsluiten en hangen van het systeem ..... welke info kan je daar lezen (dkms fouten bv , of niet doorgaan zijn op te lossen) .
Mocht het een Inspiron zijn kan ik je al wel vertellen dat het niet simpel zal zijn. lol

Ik raad je ook aan om een nieuw topic te starten, het is hier een chaos geworden van loose ends ..... lol . Dus begin gewoon een nieuw topic voor je Dell .
Groetjes ,

Offline leop

• Lid
« Reactie #118 Gepost op: 2019/08/03, 19:51:46 »
obit,

stop even met te orakelen, correctie, het vervangen van een batterij in een dell duurt amper 1minuut en en paar seconden, je kan er zo bij.
bij de siemens is het een nander maneuver, en inderdaad staat dat op internet, of denk je dat ik een trochlodiet ben, tussen het zien en het zelf doen zit er nog een verschil, en dat batterijtje zit goed weggewerkt, misschien een opsteker.

leop

Offline leop

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2019/08/03, 20:25:54 »
zoals beloofd de error berichten die ik heb vastgesteld op de siemens (dell is ok voor alle duidelijkheid zoals reeds gemeld.

bij het uitschakelen krijg ik volgende mededeling.

------------------------------------------
proces 5126 (Plymouthd) has been marked to be ewcluded from killing, it is running from the root file system,and thus likely to block re-mounting of the root file system to ead only please consider moving it into an initrd file system instead.

systemd-shutdown: remounting /'read only with options' errors=remount-ro,data=ordered'

ext4-fs(sda1):remounted,opts:' errors=remount-ro,data=ordered '
-------------------------------------------

ik hoop dat iemand dit fenomeen kan ontcijferen
alvast veel dank
leop

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #120 Gepost op: 2019/08/04, 00:40:06 »
hele boterham voor mij....

ga trachten te verstaan waar ik iets moet bijvoegen 'nolapic' want dat is mij niet duidelijk op het moment.
leop

Dus de andere tips heb je ook niet toegepast ;)

WASTE OF TIME dit topic !!

Gesteld dat je Fujistu Siemens een Amilo versie is
HIER IS UW OPLOSSING: https://linuxconfig.org/how-to-install-the-nvidia-drivers-on-ubuntu-18-04-bionic-beaver-linux
« Laatst bewerkt op: 2019/08/04, 09:37:07 door Joshua Orbit »

Offline leop

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2019/08/04, 21:32:37 »
Bericht verwijderd, niet op de man spelen !!
« Laatst bewerkt op: 2019/08/06, 10:33:54 door Ron »

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: 2019/08/05, 22:20:32 »
niet nodig

voor de gasten en respectabele leden de oplossing is gegeven ivm de drivers en slecht afsluiten. Evenwel is nóg een aanpassing nodig; afhankelijk van model naar model van Fujitsu. (weet iemand ondertussen IETS van de TS zijn hardware ? Dell noch Siemens ?)

Indien gewenst mag je steeds een PM sturen naar me; in mijn database heb ik alles bewaard, maar ik zou graag een output hebben van de devices (zie tip van me hierboven) en een output van inxi -Fxz (terminal) . Er zijn nogal wat scenario's mogelijk; afhankelijk van je chipset. En ja .... sommige Siemens types zijn echt voor het containerpark: geen 1 distro die erop installeert met goede gevolgen. Maar voor serieuze mensen doe ik wel echt moeite ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/08/06, 11:46:04 door TopGear »

swake

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: 2019/08/05, 22:55:12 »
Kan hier iemand linken naar het bericht in dit topic waar geciteerd werd om de laptop uit elkaar te vijzen omdat ik het nergens vind . . Ik heb geciteerd om het CMOS batterijtje even te checken .
Als de laptop volledig word uitgeschakeld , moet zelfs niet zonder stroom gezet worden . Paar minuten wachten en terug aanzetten en de instellingen staan niet meer juist , begint het CMOS batterijtje te falen !

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #124 Gepost op: 2019/08/05, 23:03:23 »
Kan hier iemand linken naar het bericht in dit topic waar geciteerd werd om de laptop uit elkaar te vijzen omdat ik het nergens vind . . Ik heb geciteerd om het CMOS batterijtje even te checken .
Als de laptop volledig word uitgeschakeld , moet zelfs niet zonder stroom gezet worden . Paar minuten wachten en terug aanzetten en de instellingen staan niet meer juist , begint het CMOS batterijtje te falen !

Heel juiste opmerking van je, en het is inderdaad wél nodig dat even te testen. Lol, een Dremel en wat zagen in de plastic onder de covers (trouwens een tip van een ingenieur op YouTube ) geeft je in amper 5 minuten acces op de batterij (wat bij sommige Dell Inspirons ook het geval is , zelfs in het service center doen ze dat met een Dremel) .
Trek het je niet aan: too many idiots, too little sarcasm: because killing is illegal (een uitspraak van de hoofdmoderator op het Debian forum op een gelijkaardige figuur als de TS toen ik daar ook modereerde) .

Kleine tip ivm de batterij en de treshhold : gewoon adaptor en accu verwijderen en ongeveer 5 a 10 seconden de powertoets (aan/uit toets) ingedrukt houden geven een heel snel resultaat ivm een falende batterij; geleerd van het Dell service center in Ierland. Maar ook: ouder dan 5 jaar = vervangen als golden rule.

Deze aanvallende toon is niet nodig. In het vervolg graag op de inhoud reageren zonder woorden als 'idioot'.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/06, 11:48:15 door TopGear »