Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opera op Chromium gebasseerd?  (gelezen 231 keer)

Offline kfboerne

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Opera op Chromium gebasseerd?
« Gepost op: 2019/05/12, 16:27:27 »
Met enige verbazing lees ik hier (https://mashtips.com/best-lightweight-web-browsers-ubuntu-linux/) oa dat de Opera browser nu op Chromium gebasseerd zou zijn :
' In case you hadn’t heard, Opera has now switched to being a Chromium-based browser. That means it is now simply Chrome with a different coat of paint and slightly different features.'
Klopt dit?? Het laatste over Opera wat bij mij is blijven hangen, is dat onze Chinese vrienden de browser hebben overgenomen na een Fjorden-bezoekje (?).

Altijd handig een goede backup-browser, maar na het open source-vereiste van mijn kant moet ie uiteraard ook nog veilig zijn.
Een boek doet het altijd...

DarkEra

• Gast
Re: Opera op Chromium gebasseerd?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/12, 17:00:45 »
Zoals in een ander topic vermeld, Opera is al 6 jaar gebaseerd op chromium, dus vanaf 2013. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106284.msg1032237#msg1032237
Citaat
On the 12th of February 2013, Opera Software announced that it would drop its own Presto layout engine in favour of WebKit as implemented by Google's Chrome browser, using code from the Chromium project. Opera Software planned as well to contribute code to WebKit.[33] On the 3rd of April 2013, Google announced that it would fork components from WebKit to form a new layout engine known as Blink; the same day, Opera Software confirmed that it would follow Google in implementing the Blink layout engine.[34]

On the 28th of May 2013, a beta release of Opera 15 was made available,[35] the first version is based on the Chromium project.[36][37] Many distinctive Opera features of the previous versions were dropped, and Opera Mail was separated into a standalone application derived from Opera 12.[38]

https://en.wikipedia.org/wiki/Opera_(web_browser)

Soms lijkt het er wel op of mensen onder een rots geleefd hebben....  =D

P.S.: sommige website geven niks nieuws te melden, het zijn meestal achterhaalde berichten die niet up to date zijn gebracht en de meeste mensen die zo'n website onderhouden, doen gewoon copy/paste om in de belangstelling te komen.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/12, 17:12:47 door Maik »

Offline kfboerne

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/12, 17:22:09 »
 :-[ :-[ :-[

Okeeeeee, tijd om wakker te worden voor ondergetekende =D ....... heeee.... wat is dat voor rots zeg??

Met Opera heb ik mij al een aardig tijdje (iets van zes jaar geloof ik ;)) niet meer bezig gehouden. Op die website zich ik 'Last Updated: March 26, 2019' staan. Daar ben ik op afgegaan. Hmmmmmm, ben weer updated.
Klopt dat van die Chinese overname wel of moet ik een tweede rots verwijderen?

DarkEra

• Gast
« Laatst bewerkt op: 2019/05/12, 17:36:17 door Maik »

Offline kfboerne

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/12, 17:52:04 »
Pfffffff......scheelt weer een rots. Krijg wel direct weer zo'n 'Huawei-momentje'

Er roept er nu van beneden "Zullen we qua eten vanavond richting de afhaalchinees gaan?" Nice timing... Vroeg de koffer in vanavond. Er zijn van die dagen :laugh:

DarkEra

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/12, 18:00:59 »
Hahaha... nu heb je me in een deuk liggen van het lachen.  =D