Ik gebruik al jaren Ubuntu, sinds een jaar 18.04 LTS. Enkele dagen geleden zonder duidelijke oorzaak had ik ineens opstartproblemen (na een kernel-update??). Die zijn inmiddels opgelost en bijna alles functioneert weer normaal. Echter: mijn toetsenbordindeling is verdwenen. Instellen van de toetsenbordindeling gaat via Instellingen, taal en regio. Dan een taal kiezen (Engels, VS), dan een toetsenbord kiezen (Engels, VS, internationaal met dode toetsen). Dan druk ik op de knop "toevoegen" maar er wordt niets toegevoegd, de melding blijft: " er zijn geen invoerbronnen geselecteerd".
Ook de starter werkt niet naar behoren, ik kan de plaats van de icoontjes niet veranderen en ik kan geen iconen toevoegen of verwijderen. Programma's starten via "toepassingen tonen" (onder in de starter) lukt wel.
Bij het opstarten van de computer krijg ik een foutmelding te zien: [0.0000] do_IRQ: 0.55 no irq handler for vector.
Ik heb al gezocht op dit forum en een andere melding gevonden met als onderwerp "no irq handler for vector". Het probleem zit waarschijnlijk in GRUB. Ik heb de aldaar genoemde oplossing geprobeerd, maar die heeft niet gewerkt. Wie heeft een idee?