Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Errors in wine met het gebruik van drives.  (gelezen 428 keer)

Offline bart85

• Lid
Errors in wine met het gebruik van drives.
« Gepost op: 2019/04/24, 14:29:03 »
Ik krijg errors in wine bij het gebruik van iso image als een drive. wine heeft namelijk autodetect aan staan. Mijn vermoeden is dat daardoor fouten ontstaan. Naast autodetect koppel ik mijn ISO ook handmatig aan. Dan wordt hij dubbel aangekoppeld. Hij moet beslist onder drive d: want daaronder is het programma ook geïnstalleerd. Onder drive e: geeft de error "Cd zit er niet in."
Hoe kan ik autodetect uitzetten?
Daarnaast maakte ik gebruik van onderstaande regel in fstab. Daardoor hoef ik niet sudo te gebruiken voor het aankoppelen van een iso. Na het uithalen van deze regel werkt het nog niet, maar misschien wel de oorzaak.
/home/bart/iso/AOE.iso /mnt/d iso9660 loop,noauto,user,uid=1000,ro 0 0
*edit
« Laatst bewerkt op: 2019/04/24, 17:08:40 door bartveurink »
Relying on complex tools to manage and build your system is going to hurt the end-users. [...] "If you try to hide the complexity of the system, you'll end up with a more complex system". Layers of abstraction that serve to hide internals are never a good thing. Instead, the internals should be designed in a way such that they NEED no hiding.

— Aaron Griffin

Offline bart85

• Lid
Re: Errors in wine met het gebruik van drives.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/25, 14:01:58 »
Het gaat om onderstaande errors van wine:
De eerste in de terminal:
0009:err:msvideo:ICLocate Required media codec 'vidc IV32' not found!De tweede in een schermpje:
"There is an undetectable problem in loading the specified device driver."
Relying on complex tools to manage and build your system is going to hurt the end-users. [...] "If you try to hide the complexity of the system, you'll end up with a more complex system". Layers of abstraction that serve to hide internals are never a good thing. Instead, the internals should be designed in a way such that they NEED no hiding.

— Aaron Griffin

« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/28, 15:45:02 »
Wine levert vaak een hoop problemen op. De keren dat ik het in het verre verleden eens heb gebruikt, was er altijd wel wat.....
Daarnaast heb ik onlangs ergens gelezen (kan het helaas niet meer terugvinden) dat Wine je Linux-systeem ook nog eens onveiliger kan maken omdat je met Windows files aan de slag gaat.

Kun je niet beter gaan virtualiseren : https://www.virtualbox.org/

Een boek doet het altijd...

Offline jolo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/28, 20:53:32 »
Als het niet de bedoeling is, dat de ISO automatisch aangekoppeld wordt, dan lijkt me de regel uit de startpost van je fstab in orde. Heb je na het handmatig koppelen van je ISO ook gecontroleerd, of deze ook correct de inhoud van je ISO toont in /mnt/d ?

En in winecfg tabblad Stations zou bij "Drive configuration" behalve
C:    ../drive_c alleen behoren te staan
D:    /mnt/d Als er meer in staat, kun je die overige regels beter verwijderen. Verder kun je die "Autodetect" knop beter niet gebruiken.

Om welk Windows programma gaat het eigenlijk?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu 20.04
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline bart85

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/30, 19:24:25 »
Age of Empires. Wine gebruik ik alleen voor Games. Ondertussen Windows 10 geïnstalleerd. Daar werkt het goed in.
Maar hier over wine in Ubuntu:
In de dosdrives directory staat het vol drives (symbolic links naar device). Het lijkt erop dat na een keer op autodetect te hebben geklikt, wine bij het opstarten een autodetect uitvoert. Ook al verwijder ik de links dan zijn ze na het starten van wine teruggezet.

— Aaron Griffin

Offline jolo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/01, 14:18:26 »
In winecfg > Stations > Drive Configuration > Add kun je zelf een stationsletter selecteren. En vervolgens het Pad aanpassen. Zodat je daarna die andere letter die naar hetzelfde pad verwijst, kunt verwijderen.

Ik heb inmiddels al een manier gevonden om het automatisch toevoegen van mappen in winecfg > Stations > Drive Configuration https://forum.winehq.org/viewtopic.php?f=2&t=26157 bericht zeven. Alleen lijkt het er dan op, dat er nier meer wordt gekoppeld. Waarschijnlijk ook niet handmatig. Mocht dit niet de oplossing zijn, dan is het in ieder geval makkelijk om dit ongedaan te maken.

Age of Empires staat in WineHQ. Er zijn echter verschillende versies van.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu 20.04
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM