Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welk grub commando voor boot  (gelezen 584 keer)

Offline yogiman

• Lid
  • Steunpunt: Nee
welk grub commando voor boot
« Gepost op: 2019/04/18, 10:33:07 »
Liep vast bij updaten naar 18.04. Na veel gezoek lukte het me via dpkg weer op bureaublad te komen. Werd overmoedig, en stemde toch weer in met het downloaden van de update. Dicht bij de eindstreep liep ie weer vast. Nu kan ik echter alleen nog maar via ESC bij de grub komen. Ik weet niet wat voor commando ik moet geven om weer te booten.

Offline ajjp

• Lid
Re: welk grub commando voor boot
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/18, 13:09:13 »
Volgens mij kun je je er beter bij neerleggen dat deze upgrade niet gaat werken. Dat is hier al diverse malen gemeld (of, zoals bij mij, niet gemeld maar wel vast gelopen).

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/18, 13:17:03 »
Dankjewel, maar ik weet niet meer hoe ik m aan de praat moet krijgen. Moet steeds een km naar het buurthuis lopen voor een nieuwe tip/poging. Ik krijg dus niet meer in de advanced options, waarschijnlijk vanwege een nieuwe niet werkende kernel.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/18, 13:24:42 door yogiman »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/18, 14:11:38 »
Maar bij opstarten moet je toch in de bios of alleen in het opstartmenu  kunnen komen? En dan kun je opstarten van USB als eerste plaatsen.
Dan is alsnog  vereist dat je een opstartbare USB-stick met 18.04 hebt liggen, of over een tweede computer beschikt om die aan te maken.

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/18, 14:21:10 »
ik kan dus niet in de bios komen. TAB of SHIFT  bij opstarten helpen niet meer. alleen ESC, maar dan moet ik een GRUB commando geven. Als ik als commando BOOT  geef, krijg ik de melding dat eerst de kernel geladen moet worden. vraag is, of de oude vertrouwde kernel er nog is.

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/18, 14:23:47 »
Stel dat niks wil werken, zou ik dan 18.04 wel kunnen installeren met USB?

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/18, 18:04:28 »
Dat zal niet meevallen. Wat ik me nog voor kan stellen is dat je de HDD of SSD losmaakt, zodat er ook van USB geboot wordt als die lager in de volgorde staat. Als je dan een live-sessie draait, zou de HDD weer aangesloten moeten worden. Dan ik zou eerst, zoals Vanadium in je andere draadje aangeeft, mijn bestanden veilig stellen. Daarna zou je tot installatie over moeten kunnen gaan.

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/19, 10:17:13 »
bedankt

Offline fsx65

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/19, 16:55:56 »
In de BIOS bak kom je door na het inschakelen op F12 te tappen.

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/20, 10:32:42 »
Bij mij overigens F2. Het zelf doen is problematisch, daar ik alleen gebruik maak van de computer in de bieb. Door wie kan ik het laten doen, en voor hoeveel?

Offline fsx65

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/20, 10:54:57 »
Bij mij overigens F2. Het zelf doen is problematisch, daar ik alleen gebruik maak van de computer in de bieb. Door wie kan ik het laten doen, en voor hoeveel?

Bij mij ook, bleek me na lezing van Yogiman's bericht. Dus met F2 én F12!
Laten doen? Er zijn steunpunten te vinden via dit forum. Die kan je dan zelf benaderen. Ik denk dat ik naar 075 in Wormer ga, als ik er met hulp van Dell niet uit kom.

Offline yogiman

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/20, 12:21:35 »
Opeens realiseer ik me dat ik een tijd geleden mijn bestanden gebackupt heb op google drive. Zo een opluchting. Bedankt nog.