Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Emacs text renderer kapot op Ubuntu 18.0.4 (Windows 10)  (gelezen 635 keer)

Emacs text renderer kapot op Ubuntu 18.0.4 (Windows 10)
« Gepost op: 2019/03/25, 17:51:13 »
Hallo,
Ik ben iemand aan het helpen met een probleem op haar Ubuntu machine in Windows 10.
Zij heeft werkt daar met de teksteditor emacs, en heeft sinds de laatse windows updates een heel erg rare bug, waarbij de text buffer van emacs renderer totaal kapot lijk.

Updates:
  • kb4489899
  • kb4489907
  • kb4483452
  • kb4462930

Wanneer ze op enter drukt, gaat de gehele tekstbuffer eraan, en schiet de cursor naar de rechterkant van de terminal.



Wanneer daarna het scherm ge-resized wordt, krijgt de buffer een update en ziet het er wel weer normaal uit, waaruit ik dus constateer dat het de renderer is die kapot is (en niet de editor zelf).

Ik heb hierover gelezen op andere threads, en las daar een tip om de TERM environment variable te veranderen van "xterm-256color" naar "vt100".
Thread: https://github.com/Microsoft/console/issues/283
Nou heeft dit inderdaad effect gehad in de zin dat de buffer niet meer kapot gaat, alleen is het niet de beste oplossing natuurlijk, aangezien de colorset compleet anders is.

En het aller raarste is nog, dat op andere machines die ze heeft draaien op die windows computer, exact dezelfde bug voorkomt.
Dus hieruit blijkt weer (denk ik) dat het probleem in Windows zelf zit.
Ik heb geprobeerd om windows te system restoren naar VOOR de updates, maar die restore blijft helaas crashen...
Windows zelf wil geen support leveren voor dit probleem (aangezien het niet "direct onder hun support valt"), en na echt uren zoeken en proberen ben ik eigenlijk nogsteeds nergens in het vinden van een probleem.

Ik heb haar inmiddels een andere editor laten gebruiken, maar vraag me echt heel erg af wat dit is, hoe het komt, en hoe het (eventueel) opgelost zou kunnen worden.

Alvast bedankt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Emacs text renderer kapot op Ubuntu 18.0.4 (Windows 10)
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/25, 19:16:42 »
Voor nu heb je er weing aan maar in een volgende Windows update moet dit zijn opgelost:
whatever the next version of Windows after 1809 is will contain the fix for this issue.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Emacs text renderer kapot op Ubuntu 18.0.4 (Windows 10)
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/25, 19:52:01 »
Is het niet beter om Ubuntu gewoon te installeren, desnoods in virtualbox, dan om linux-software te draaien in Windows???

Groet,

Steven

Re: Emacs text renderer kapot op Ubuntu 18.0.4 (Windows 10)
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/25, 20:03:37 »
Voor nu heb je er weing aan maar in een volgende Windows update moet dit zijn opgelost:
whatever the next version of Windows after 1809 is will contain the fix for this issue.


Wachten it is dan maar :P

Is het niet beter om Ubuntu gewoon te installeren, desnoods in virtualbox, dan om linux-software te draaien in Windows???

Groet,

Steven

was eigenlijk ook mijn mening, maar die persoon vond het niet nodig  =D