Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terminal en beeldresolutie werken niet.  (gelezen 976 keer)

Offline tryer

• Lid
terminal en beeldresolutie werken niet.
« Gepost op: 2007/05/16, 22:21:34 »
Mijn laatste poging om Xubuntuprobleem op te lossen, anders ga ik weer over op windows. Even wat gegevens: ik heb een Pentium 3, 128 mb ram, 800 mhz. Een wat oudere computer, maar die zou wel geschikt zijn voor Xubunt. Ik heb als beginneling Xubuntu al 4 keer geïnstalleerd, alternate versie 7.04. 4 x gedownload en al 4 keer in de laagste stand gebrand op nieuwe cd-roms. Eerder heb ik het probleem al eerder op de site gezet.
Er is iets niet goed met het grafische systeem. Hij geeft de melding in de recoverymode: Failed tot start the x server(your graphical interface. It is not set up correctly, using config file/etc/x11/xorg.config.
Eerder werd werd mij op de site al geadviseerd via terminal een regel in te typen, maar dat kan juist niet, omdat als ik dat aantik met de muis er 1 seconde een zwart beeld komt, vervolgens vertikale strepen, vervolgens moet ik weer opnieuw inloggen om in de desktop te komen. Probleem is ook dat de resolutie veel te laag is en daardoor het beeld te groot, er valt een heel stuk van het beeld niet te zien. Ik wil graag resolutie 1024 x 768. Ik heb al uitgezicht welke grafische kaart er in zit: Intel 82810E, driver i810. Bij monitorinstellingen staat alleen default. Ik heb een Sony TFT 15" scherm SDM-N50. Ik heb de Linux driver van Intel al gedownload, maar weet niet hoe die te installeren. Ik heb de HD gepartioneerd, op de andere partitie staat Puppy Linux, wel snel, maar ook daar resolutieproblemen.
Wie kan mij nu uitgebreid, stap voor stap, vertellen wat ik kan doen ?

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/16, 22:35:08 »
Ik weer. Opstarten in recoverymode, dan inloggen. vervolgens:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

doen en dan enter. Alle voorstellen overnemen. Alleen bij driver kiezen voor vesa. Bij resolutie kiezen kan je met pijltjestoets navigeren en met spatiebalk selecteren. Als dat niet lukt opnieuw opstarten in recoverymode, weer inloggen en dan:

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Hier weet ik niet meer uit het hoofd wat te kiezen. Lees en ga op je gevoel af.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/16, 22:39:27 »
Probeer eens dit:
- Xubuntu opstarten (in de te lage resolutie)
- Applications - Systeem - Synaptic pakketbeheer
Zoekterm: 915resolution
Aanvinken: 915resolution
Druk op knop Toepassen
Na installatie herstarten.

Kun je nu wel een hogere resolutie kiezen?

Offline tryer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/17, 00:58:44 »
1. sudo commando's heb ik uitgevoerd in alle varianten. Eeerst in xorg varianten, wel 10 varianten uitgevoerd met resoluties 1024x768, maar die nam hij na reboot niet over.

2. Daarna wilde ik ook de vesa variant doen, maar die keuze werd mij niet gegeven, nergens kwam de vraag, xorg of vesa meer. Wel had ik bij de application, instellingen, monitorinstellingen naast default 3 andere mogelijkheden, allemaal resolutie 640 x 400 en 480.

3. Bij sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg kreeg ik geen menu om instellingen te veranderen, maar de naam van de computer steeds terug om in te loggen

4. het programmaatje 915 resolution ingevoerd. Echter geen geen enkele variant in het resultaat.

Hoe kan ik verder ????????????????????///

Offline tryer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/17, 15:22:16 »
Inmiddels heb ik met de bovenste sudoregel wel de resolutie kunnen bereiken door de autodetectie met een ander (17" beeldscherm CRT) in te stellen en vervolgens het 15 " tft-scherm er op aan te sluiten. Waarschijnlijk dus toch een probleem tussen besturingssysteem en hardware-scherm. Ga nu proberen beeldschermdriver te installeren, misschien helpt dat ook. de terminal werkt nog steeds niet, een seconde zwart beeld vervolgens weer opnieuw inloggen voor desktop te krijgen.