Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird met verschillende accounts? (niet triviaal)  (gelezen 3555 keer)

_mg

• Gast
Thunderbird met verschillende accounts? (niet triviaal)
« Gepost op: 2007/05/14, 23:30:08 »
Hi Ubuntu community,

Ik heb een email account met "oneindig veel adressen"; dwz het deel dat achter het @ teken staat is uniek voor mijn locatie
zeg ik heb marcel@huis.adres.nl en vrouw@huis.adres.nl en kind@huis.adres.nl.
Onder thunderbird toen ik nog ik XPee-de had ik een account met een paar folders (inbox marcel en inbox vrouw) en een message filter dat de messages filterde naar de diverse inboxen.

Nu onder linux heb ik users : /home/marcel en /home/vrouw  en nu wil ik eigenlijk dat beide accounts een eigen mailclient hebben. en dat  marcel@huis.adres.nl naar de inbox van /home/marcel gaat en vrouw@huis.adres.nl naar de inbox van /home/vrouw; en verder mag troep@huis.adres.nl naar een troep inbox gaan.

Omdat allemaal te regelen dacht ik: maak een mailbox bv bij /home/marcel en plaats een link er naar toe in de /home/ vrouw en regel het mail verkeer via messages filtering.

mijn VRAAG : kan wat ik wil op deze wijze of is er nog een veel betere en simpelere wijze om de mail te dirigeren naar de juiste mailbox?

kan ik dit doen met thunderbird op een account en evolution mail op een tweede account?

Alvast bedankt

Marcel (en vrouw :) )

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/16, 07:45:28 »
Bij mij thuis heeft iedereen, net als bij u, een eigen home folder en dus ook een eigen login. Als mijn vriendin inlogt, komt ze dus in /home/vriendin, als ik inlog kom ik in /home/kenneth. De mail gegevens voor mijn vriendin zijn ingevuld in thunderbird voor haar login en dat is ook zo voor mijn login. Als ik inlog en ik start thunderbird op, dan krijg ik alleen mijn mails te zien. Als mijn vriendin inlogt en ze start haar thunderbird op, dan krijgt ze haar mials te zien. Dat is logisch denk ik. Als je de locatie waar thunderbird zijn mails gaat opslaan verandert naar een shared locatie (dus een folder op de schijf toegankelijk voor u en uw vrouw) dan gaat iedereen mails van iedereen kunnen lezen wat niet de bedoeling is (denk ik), maar wel mogelijk.

_mg

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/16, 08:51:31 »
Dank Kenny, maar dat is nu juist het punt: elke mail eindigend op @huis.adres.nl komt bij mij aan: het maakt niet uit wat er voor het apestaartje (@) staat. En dus als zij inlogt en haar mail box opent vliegt alle mail op de server bij haar  naar binnen (ook mijn mail dus) en dat was nou net niet de bedoeling; dus ik dacht/denk dat als ik op haar mail locatie een link zet naar mijn mailbox dan kan ze wel alle mail zien ook die van mij (dat is niet zo erg :) ) maar de mail wordt wel maar op een plek opgeslagen (en niet verspreidt over meerdere accounts: want dan raak ik wel mail kwijt *)
Met filters kun je dan twee  accounts aan maken man en vrouw binnen een thunderbird; niet fraai maar we raken niets kwijt (liever zou ik willen aparte accouts in thunderbird onder onze eigen homedirs en een apart troep account voor troepmail

* sommige voor mij bestemde mail staan dan in haar mbox en ik moet dan inloggen onder haar account om mail van mijzelf te lezen.....

eigenlijk zou je mijn vraag ook zo kunnen formuleren : hoe stel ik mail in in Thunderbird voor verschillende accounts met het universele adres:  @huis.adres.nl

Marcel

Offline patrick

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/16, 08:59:51 »
Ik had dit in het begin bij telenet ook, wwas mijn fout.
Bij telenet kan ik meerdere gebruikers aanmaken zodanig  dat die telkens een eigen mailadres krijgen.
Bij jou zijn dit waarschijnlijk allemaal aliassen van het hoofd mailadres.
Ik weet niet of je bij jou provider de mogelijkheid hebt om meerdere gebruikers aan te maken. zoja maak een tweede gebruiker aan geef hem/haar een mailadres en zet thunderbird zijn instellingen goed zodanig dat als jij werkt thunderbird inlogt met jou account en als je vrouw werkt zij inlogt met haar account.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/16, 12:30:45 »
Het probleem is anders .......
Je provider heeft je een catch all email adres gegeven.
Dit kan je ook uitzetten op de server als het goed is.
Je kunt dan per gebruiker een email account op de server aanmaken.

Dat is hoe ik er over denk :lol:

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/16, 13:07:24 »
De beste oplossing is inderdaad om te proberen elke user een eigen account te geven. Als het niet anders kan, dan moet je natuurlijk wel een andere oplossing verzinnen, en een oplossing waarbij de binnenkomende mail gesorteerd wordt naar verschillende folders per bestemmeling is zeker geen slechte oplossing.

Volgens mij moet zoiets met symbolic links te regelen zijn. Het grootste probleem zal dan het goed instellen van permissies zijn.

Zelf ben ik naar Evolution overgestapt, dus ik kan hier enkel wat "principes" geven. Thunderbird slaat, zoals elke mail client, zijn gegevens op onder een verborgen directory van de gebruiker, vb

/home/marcel/.thunderbird/default/#####

Ik zou op die account in thunderbird de verschillende folders creeëren en de filters instellen.

Dan moet je voor elk van de gebruikers eveneens thunderbird op een identieke manier opzetten dat hij de mails kan opvragen en sorteert naar de verschillende folders. Eens dat gebeurd is, vervang je de fysische folders van de andere gebruikers door een symbolische link naar het profiel onder marcel. Zo zullen alle gebruikers werken op hetzelfde Mozilla-profiel.

Opdat dit zou werken, moeten de permissies goed ingesteld zijn: owner van de bestanden zal marcel zijn. De groep van de bestanden moet derhalve één zijn waartoe alle verschillende gebruikers behoren, en de groepsrechten moeten dezelfde zijn als die voor de owner, dus lees en schrijf, en execute voor folders.

Zoals vermeld, ik kan geen specifieke instructies geven omdat ik thunderbird hier niet geinstalleerd heb. Maak evenwel vooraf een reservekopie van je .thunderbird folder (zou ook .mozilla-thunderbird kunnen noemen), bestudeer dan eens hoe het allemaal in elkaar zit en experimenteer maar.

Als er ondertussen nieuwe berichten binnenkomen, plaats ze dan in een tijdelijke email folder in thunderbird met een goed herkenbare naam. Mocht het mislukken, dan kan je achteraf die folder eruit halen (het zal een bestand zijn met de naam van je email folder zonder extensie), en dit platjen in je gebackupte profiel.

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/16, 18:43:44 »
Wat vanadium vertelt zou moeten werken. In thunderbird kan je de folder waar de mails gedownload worden instellen in: account settings -> Local folders
Bij mij staat daar: /home/kenneth/.mozilla-thunderbird/tdfzfs7r.default/Mail/Local Folders
Dus de truc bestaat erin om voor uw account alles correct in te stellen, vervolgens haar account in te stellen en de Local folders laten verwijzen naar _uw_ Local folders. Hierbij hou je rekening met de opmerkingen van vanadium i.v.m. permissies.
Ik zou zeggen, probeer dit eens en laat iets weten als het werkt ;)
Om geen mails te verliezen kan je Thunderbird ook instellen om mails op de server te laten i.p.v. te verwijderen (default). Zo kan je wat prutsen. Succes!

_mg

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/22, 12:59:21 »
Update:

inmiddels gevonden op de website van mijn ISP:
ipv marcel@huis.adres.nl slechts marcel@huis gebruiken en dit werkt inderdaad

is er een manier om mails via forwarding naar een ander account te krijgen zonder dat je de mails een voor een moet bewerken (misschien een terminal commando?)

Dank voor al jullie suggesties; ze hebben mij inderdaad geholpen; regel 3 hierboven blijkt uiteindelijk het snelst te zijn
'
ik ben nieuw hier maar voel mij uitstekend thuis in deze community  -> good team spirit & excellent know how

Verder vind ik ff 704 prachtig

nog een vraag in xp kun je via "send to" gekopieerde bestanden verplaatsen/kopieren naar een ander folder desktop

bestaat dez functionaliteit ook in gnome/kde?

ik heb gemerkt dat kopieeren in een app (digikam) naar een folder niet zomaar gaat; wel via "drag n drop" maar ik houd niet zo van mijn muis vandaar de vraag is er een shortcut key combinatie oid dat dat kan alvast dank (ik moet hier eigenlijk een apart draadje van maken he .. doe ik !)