De beste oplossing is inderdaad om te proberen elke user een eigen account te geven. Als het niet anders kan, dan moet je natuurlijk wel een andere oplossing verzinnen, en een oplossing waarbij de binnenkomende mail gesorteerd wordt naar verschillende folders per bestemmeling is zeker geen slechte oplossing.
Volgens mij moet zoiets met symbolic links te regelen zijn. Het grootste probleem zal dan het goed instellen van permissies zijn.
Zelf ben ik naar Evolution overgestapt, dus ik kan hier enkel wat "principes" geven. Thunderbird slaat, zoals elke mail client, zijn gegevens op onder een verborgen directory van de gebruiker, vb
/home/marcel/.thunderbird/default/#####
Ik zou op die account in thunderbird de verschillende folders creeëren en de filters instellen.
Dan moet je voor elk van de gebruikers eveneens thunderbird op een identieke manier opzetten dat hij de mails kan opvragen en sorteert naar de verschillende folders. Eens dat gebeurd is, vervang je de fysische folders van de andere gebruikers door een symbolische link naar het profiel onder marcel. Zo zullen alle gebruikers werken op hetzelfde Mozilla-profiel.
Opdat dit zou werken, moeten de permissies goed ingesteld zijn: owner van de bestanden zal marcel zijn. De groep van de bestanden moet derhalve één zijn waartoe alle verschillende gebruikers behoren, en de groepsrechten moeten dezelfde zijn als die voor de owner, dus lees en schrijf, en execute voor folders.
Zoals vermeld, ik kan geen specifieke instructies geven omdat ik thunderbird hier niet geinstalleerd heb. Maak evenwel vooraf een reservekopie van je .thunderbird folder (zou ook .mozilla-thunderbird kunnen noemen), bestudeer dan eens hoe het allemaal in elkaar zit en experimenteer maar.
Als er ondertussen nieuwe berichten binnenkomen, plaats ze dan in een tijdelijke email folder in thunderbird met een goed herkenbare naam. Mocht het mislukken, dan kan je achteraf die folder eruit halen (het zal een bestand zijn met de naam van je email folder zonder extensie), en dit platjen in je gebackupte profiel.