Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weer SAMBA  (gelezen 766 keer)

Offline anko

• Lid
Weer SAMBA
« Gepost op: 2007/05/14, 19:04:02 »
Hoewel er op dit en andere fora veel staat over SAMBA lukt het mij niet om e.e.a. goed aan de praat te krijgen.

ik wil vanaf mijn laptop met Feisty bestanden kunnen bewerken op mijn pc met Edgy.
Inmiddels kan ik de bestanden benaderen. Foto's bekijken en sommige andere bestanden lezen (zoals .csv). Wijzigen lukt echter niet. Vanaf beide apparaten naar de andere is deze situatie hetzelfde.

De pc met Edgy is ingesteld als server. De laptop als client.
Op de pc heb ik met Firestarter de SAMBA-poorten opengezet.

Als ik wil mounten krijg ik de melding access denied. Dus heeft het met rechten te maken.
Op beide machines heb ik met sudo smbpasswrd -a anko mijn wachtwoord voor SAMBA ingevoerd.

Wat ik vreemd vind is dat ik geen SAMBA user(groep) kan vinden op beide machines en dat lijkt mij toch nodig(?)
Waar wordt anders bijgehouden wie er SAMBA-rechten heeft?

NB.
Overigens heb ik ook al NFS geprobeerd en dat kreeg ik ook niet voor elkaar dus het zal wel aan mij liggen. :P
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline vliegje20

• Lid
Weer SAMBA
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/14, 19:07:41 »
Heb je al geprobeerd rechter muisknop op het betreffende bestand dan eigenschappen - rechten vervolgens bij anderen - toegang - lezen en schrijven gezet?

Offline anko

• Lid
Weer SAMBA
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/14, 20:29:16 »
vliegje bedankt.
Niet anderen, maar de groep anko heb ik lees- en schrijfrechten gegeven op beide machines en nu kan dat ook beide kanten op.
Joepi! :)
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)