Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: is er een simpele oplossing om 18.04 te verbinden met mMS workgroup  (gelezen 252 keer)

Offline bromtol

• Lid
hallo allemaal,

ik ben zeer tevreden over 18.04. (dit in tegenstelling tot 12.04 dat ik met veel moeite van profis in het Trouwgebouw ge├»nstalleerd kreeg op een laptop). nu wil ik die computer verbinden met computers waar (nog) windows 7 - thuisgroep - op staan. ik lees hier op het forum wel oplossingen, maar  die zijn voor mij veel te moeilijk. en nu is mijn vraag: kan het niet eenvoudiger? bijv. zonder Samba te installeren?

Offline Polleke

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: is er een simpele oplossing om 18.04 te verbinden met mMS workgroup
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/29, 14:56:42 »
Volgens mijn bescheiden mening kun je niet om Samba heen en goed uitgevoerd is dat niet zo heel erg moeilijk als je iets begrijpt van netwerkprotocollen.
Lees dit eens door:

https://www.techzine.nl/howtos/28518/bestanden-delen-tussen-windows-en-ubuntu.html
https://docplayer.nl/2444734-Hoe-kunt-u-bestanden-en-mappen-delen-tussen-windows-en-linux-mint.html

Offline bromtol

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/31, 18:08:36 »
@ Polleke,

dank u voor het snelle antwoord.

ik ben begonnen met nr. 1 maar na intypen sudo apt get .....  krijg ik als antwoord:  ongeldige bewerking get.

Offline bromtol

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/31, 18:19:30 »
ik zag nu dat er een streepje moet staan tussen apt en get. nu doet ie het wel maar zegt dat pakket smbfs niet beschikbaar is.

Offline bromtol

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/31, 18:31:39 »
en nu heb ik smb4k geïnstalleerd en ga na het eten verder op onderzoek.

Offline Polleke

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/31, 18:39:30 »
Samba kun je ook vinden in het Startmenu -> Software
Dan opent het software centrum en kun je zoeken op Samba en vervolgens laten installeren.