Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Locatie SWAP-partitie  (gelezen 143 keer)

Offline koos4401

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Locatie SWAP-partitie
« Gepost op: 2019/01/25, 12:14:24 »
Op dit forum in "Software en configuratie/nieuwe laptop" wordt gesproken over de aanmaak en aanwezigheid van een swap(-file)
Deze link legt goed uit hoe een swapbestand wordt aangemaakt: https://www.tecmint.com/create-a-linux-swap-file/
Maar plaatsing van de SWAP is in (de zeg maar: hoofdmap)  /mnt.
Mijn vraag is of de SWAP ook in /mnt/<map>/swap geplaatst kan worden, dus in een submap van /mnt.
Omdat de swap er "al moet zijn" als die ooit wordt aangesproken, toch voor mij een essentieel detail.
Dank voor de moeite.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline nahjo

• Lid
Re: Locatie SWAP-partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/25, 12:20:25 »
een swapfile in /mnt/map/<swapfile> is mogelijk.
In de nieuwe schone installaties van Xubuntu 18.04 etc krijg je een swapfile onder root dus gewoon /swapfile.
Ik persoonlijk hou liever /swapfile aan dan /mnt/swapfile omdat /mnt meer voor het mounten van externe schijven is bedoeld.
Xubuntu 18.04

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/25, 16:19:17 »
@nahjo: dank je voor het antwoord.
De reden van de "gekozen" plaats van de swap is dat ik het OS én de verborgen files uit de home-partitie op een SSD heb staan. Alle mappen die verder inde Home-partitie horen (bij de installatie zijn meegeplaatst) zijn met symlinks doorgekoppeld naar een klassieke hard-disk (je weet wel een van draaiend ijzer)
Hopelijk wordt deze oplossing niet weggewuifd als onvoldoende of foutief.

Offline nahjo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/25, 16:36:21 »
Ik heb er geen problemen mee want symlinks zijn heel handig  :) Ach en soms is er een programma (CupsPDF) die niet naar een symlink wil schrijven maar voor de rest gaat het prima.
Wat jij doet met /mnt/map/swapfile is denk ik helemaal volgens de ongeschreven wetten van linux  :)

Xubuntu 18.04

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/25, 17:19:49 »
Wederom dank!

Offline koos4401

• Lid