Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LVM partitie boot drive kleiner maken  (gelezen 299 keer)

LVM partitie boot drive kleiner maken
« Gepost op: 2019/01/20, 13:07:03 »
Hoi,

Ik ben nieuw bij Ubuntu en heb net mij eerste setup afgerond. Ik heb deze op een oude HDD (640GB) gedaan,  zodat ik tijdens de installatie mijn oude computer met SSD (256GB) kon blijven gebruiken. Nu de setup af is, wil ik mijn HDD overzetten naar mijn SSD maar kamp ik met het volgende probleem. Op de HDD is slechts 70GB in gebruik, maar de partitie (LVM) beslaat de gehele 640GB. Bij het overzetten met behulp van het DD commando gaat dit dus niet lukken. Ik heb geprobeerd Gparted te gebruiken vanaf mijn Linux installatie, maar kan dan de partitie niet bewerken. Als ik Ubuntu met Gparted op een USB installeer, kan ik dan wel de LVM partitie kleiner maken, zonder dat ik iets corrupt maak of bestanden kwijt raak?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Patrick van Bavel

Offline peer

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: LVM partitie boot drive kleiner maken
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/20, 15:22:18 »
moet kunnen met clonezilla. Je moet dan ergens een optie aanvinken. Even googlen dus maar mischien weet iemand anders het hier.

« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/20, 16:22:05 »
Top! Weet je dan of het met Clonezilla kan vanuit de desktop omgeving of moet ik dat dan vanaf een USB opstarten?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/20, 18:26:57 »
Een LVM-partitie is sowieso over het algemeen een bijzonder slecht idee voor een beginner.  :o

Ook volledige encryptie van het systeem (ook aangevinkt tijdens de installatie?) is meestal een volstrekt overbodige complicatie.

Overweeg eens een schone recht-toe-recht-aan herinstallatie, zonder al die complicaties?
« Laatst bewerkt op: 2019/01/20, 18:29:39 door Pjotr »

« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/20, 19:38:37 »
Thanks voor de reacties @peer en @Pjotr

Ik wist eerlijk gezegd niet dat er iets anders mogelijk is dan LVM, ik dacht dat dit standaard gemaakt was bij de installatie.
Kan ik op de andere schijf een 'niet-LVM' partitie maken en daar mijn huidige installatie op zetten zodat ik niet alles opnieuw in hoef te stellen?
Encryptie heb ik uit laten staan :)

Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om alles opnieuw in te stellen :( 

« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/20, 19:42:34 »
Volgens dit topic zou het met de volgende commands mogelijk moeten zijn, iemand ervaring mee / kennis van? https://askubuntu.com/questions/161279/how-do-i-move-my-lvm-250-gb-root-partition-to-a-new-120gb-hard-disk

Example: Of course, you have to be 100% sure that your are using the right devices. Also, having complete and up-to-date backups, removed from the system, is essential.

pvcreate /dev/sdNEW
vgextend vgX /dev/sdNEW
pvmove /dev/sdOLD
vgreduce vgX /dev/sdOLD
Use update-grub and grub-install to make your new root disk bootable

Done.

« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/21, 16:02:47 »
Deze stap-voor-stap uitleg kwam ik nog tegen: http://www.taitclarridge.com/techlog/2009/10/lvm-migration-to-smaller-disk.html

Is dat een veilige route om te nemen zonder dataverlies?

Offline nahjo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/21, 16:50:21 »
Deze stap-voor-stap uitleg kwam ik nog tegen: http://www.taitclarridge.com/techlog/2009/10/lvm-migration-to-smaller-disk.html

Is dat een veilige route om te nemen zonder dataverlies?
Nee want
Citaat
IMPORTANT: You need to create a full backup of data on your drive, or at least copy the important files to a safe location. Do not forget to do this, if the LVM resizing fails you will be without all your data!
Dus zonder een goede backup moet je er niet aan beginnen.