Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: interne HDD's worden niet herkend  (gelezen 270 keer)

Offline kfboerne

• Lid
  • Steunpunt: Nee
interne HDD's worden niet herkend
« Gepost op: 2019/01/11, 15:14:49 »
OS = Xubuntu 18.04

Ben net m'n nieuwe pc aan het inrichten en loop tegen het probleem aan dat 2 identieke interne HDD's niet worden herkend door het os. Het gaat om twee 3TB Toshiba's P300 Series SATA3/64MB/7200RPM.
Het os staat op een 500GB M.2 NVMe Samsung 970 EVO.
In het bios (Boot menu > Boot override) zijn de twee HDD's wel zichtbaar. Ze zitten op de volgende sata-poorten  met daarbij wat extra gegevens: sata6g_2 : toshiba hdwd130 en sata6g_3 : toshiba hdwd130.
In het bios staan bovenvermelde sata poorten op enabled. Er zijn ook nog zogenaamde sata6g_2 en sata6g_3 'Hot Plug'poorten. Geen idee wat die betekenen, maar die zijn disabled.
Ik dacht eerst dat ze niet herkend werden omdat ze nog geformateerd moeten worden. Dat wilde ik gaan doen maar wanneer ik het commando 'sudo blkid' geen dan zijn de twee HDD's ook niet zichtbaar :o!
Kortom, wat gaat hier fout? Moeten ze op een andere sata poort aangesloten of moet ik in het bios iets wijzigen? Iemand een idee? Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline jolo

• Lid
Re: interne HDD's worden niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/13, 10:13:05 »
Op welke sata poorten de harddisks het beste kunnen worden aangesloten, zal waarschijnlijk wel vermeldt staan in het moederbord manual. Check de nummering van de sata poorten. Als de originele harddisk, waarop je besturingssysteem op geïnstalleerd staat, op sata poort 1 zit, dan liggen sata poorten 2 en 3 het meest voor de hand.

Dan doe je in Linux in het terminalvenster het volgende commando
inxi -Fpxz [Enter] 

En post de output daarvan in je volgende bericht.

Edit:
Installeer eventueel applicatie schijven/disks. Die kun je installeren via terminalvenstercommando
sudo apt install gnome-disk-utility [Enter]

Met schijven/disks kun je nieuwe partities aanmaken en formatteren.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/13, 11:18:47 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Testversie Xubuntu 19.10
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline kfboerne

• Lid
Re: interne HDD's worden niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/13, 13:27:35 »
Jolo bedankt voor je reactie. Het probleem is inmiddels opgelost. Via het commando 'sudo blkid' zag ik de schijven niet (vind ik vreemd), via gparted wel!  Partition table gemaakt en geformateerd met gparted en alles werkt naar behoren.
Een boek doet het altijd...