Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?  (gelezen 12615 keer)

HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Gepost op: 2019/01/02, 23:58:51 »
Beste mensen, om van de nood een deugd te maken zou ik heel graag een van de Linux dan wel Ubuntu-versies geïnstalleerd zien op mijn zeer oude MacBook OS X 10.6.8.

De zoekfunctie bracht me oa bij dit antwoord van ‘Steef76’:
“Ik heb hier 2 oude macbooks uit 2008 liggen, en ze draaien allebei goed op xubuntu 16.04.
MacOsX heb ik bij beide laptops volledig verwijdert.

De enige issue is dat ik het € teken niet getyped krijg door het toetsenbord van Apple......”, maar is dit antwoord voor nu nog actueel, en toepasbaar voor mijn MacBook? -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97061.msg982402#msg982402

Zijn er mensen hier, die mij hier stapje voor stapje bij zouden kunnen willen  helpen? Wie weet zelfs live/on-line via een messenger-chat? Want ik ben nog steeds een leek op dit gebied.

Een punts-gewijs stappen-plan in dit topic zou ook een optie zijn, maar, leg me dit dan alsjeblieft in Jip & Janneke-taal, bij voorkeur in het nederlands, en stapje voor stapje (puntsgewijs?) uit. Ik ben niet dyslectisch ofzo, maar formulieren en handleidingen krijg ik gewoonweg niet gelezen, zelfs niet die van een simpel strijk-ijzer (sorry strijk-ijzer) Ik zie dan alleen nog maar een blok letters wat mij aankijkt, en krijg de losse woorden niet meer ge-processed, laat staan dat ik er zinnen uit begrijp, en toepassen kan.

Ik heb het ooit in een ver verleden voor elkaar gekregen om met de tips van hier (+ de on-line hulp van een persoon, maar die leeft niet meer) een Ubuntu-versie op een bejaard WindDoosje werkend te krijgen, maar dat plezier was slechts van korte duur omdat de harde schijf een onoverkomelijk defect bleek te hebben. Heel jammer, want in eerste instantie werkte ik er lekker mee, veel fijner dan windows ooit gedaan heeft, en ik vond er toen al veel overeenkomsten met Apple in zitten.

Mocht me dit allemaal gaan lukken, dan is wat mij betreft de iMac (OS X 10.10.05) die hier ook staat, hierna ook nog aan de beurt  8-) 

Alvast hartelijk dank voor het lezen; stappen-plannen, suggesties en tips zijn van harte welkom.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 00:45:45 door Briggitte »

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/03, 08:41:04 »
1) Kan je precies vertellen welke macbooks het zijn?  Dus wat voor processor er in zit en hoeveel werkgeheugen? En uit welk jaar?

2) Maak met het programma Etcher (even downloaden op je andere imac met macos) een USB stick met bijvoorbeeld Ubuntu Mate 18.04

3) Probeer de oude macbook op te starten met de gemaakte USB er in en probeer een live sessie te draaien van Ubuntu via de USB
Dit zou zonder problemen moeten lukken.

Dat zijn de eerste stappies. Als je dit allemaal gedaan hebt kunnen we verder gaan.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 08:42:59 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/03, 09:30:08 »
Hai Landfiets, super, je reactie, dankjewel.
Ben ondertussen bezig dat Etcher-progje te downloaden, evenals Ubuntu Mate 18.4.
Wbt de leeftijd: de laptop~MacBook (ik heb 1 MacBook + 1 iMac; in het bericht van Steef76 gaat het over 2 macBook’s) is in 2009 aangeschaft, maar 'ergens’ kwam ik al tegen dat deze, net als de iMac in 2007 al gefabriceerd lijkt te zijn… of zoiets.
Ik hoop dat onderstaand info voldoet, zo niet, zoek ik vanavond gewoon weer verder  8-)
Live-sessie gaat ook vanavond gebeuren: hartelijk bedankt tot zover: wordt vervolgd  :)

--
Hardwareoverzicht:

  Modelnaam:   MacBook
  Modelaanduiding:   MacBook4,1
  Processornaam:   Intel Core 2 Duo
  Processorsnelheid:   2,1 GHz
  Aantal processors:   1
  Totaal aantal cores:   2
  L2-cache:   3 MB
  Geheugen:   2 GB
  Bussnelheid:   800 MHz
  Opstart-ROM-versie:   MB41.00C1.B00
  SMC-versie (systeem):   1.31f1
  Serienummer (systeem):   W8834J900P0
  Hardware-UUID:   A9646E82-CB30-5095-A34C-C51AB5898691
  Sudden Motion Sensor:
  Status:   Ingeschakeld

--

Mac OS X
Versie 10.6.8
Processor 2.1 Ghz Intel Core 2 Duo
Geheugen 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

™ en © 1983-2011 Apple Inc.
Alle rechten voorbehouden. 
--

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/03, 09:38:55 »
download, als je genoeg ruimte hebt voor de zekerheid ook maar Xubuntu 18.04
Die moet niet op de usb stick. We gaan eerst Ubuntu Mate proberen.

Succes !!
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/03, 09:43:20 »
Het kan zijn dat na werkelijke installatie de wifi nog niet out of the box zal werken, dus misschien kan je ook een kabeltje in de buurt hebben als je macbook tenminste nog een ethernet aansluiting heeft.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/03, 18:59:57 »
Ik zou met die specs eerder voor Lubuntu 18.04 gaan. 2GB is echt krap als je ook nog het internet op wilt en dan een video afspelen. https://lubuntu.me/downloads/. Scroll op die pagina naar beneden, naar 18.04.1 LTS en klik op Desktop 64-bit.

Exotischer, maar sneller zijn Bodhi Linux en Q4OS. Bodhi is wel gebaseerd op Ubuntu, Q4 niet. Maar ze zijn niet direct voor beginners en hebben vage ondersteuning, dus ik moet echt Lubuntu aanraden.

Ik spreek uit ruime oude-bakken-ervaring.

Het beste is natuurlijk een SSD van € 27,50 aanschaffen, maar dat wordt wellicht te technisch.

Overigens kan een Mac behoorlijk lastig doen; het beste zou je het gedownloade iso-bestand op een DVD kunnen branden. Die start vanzelf wel op, als je bij het opstarten de optietoets heet dat geloof ik indrukt.

MATE zal het wel doen, maar traag. Kies dan in ieder geval de 32-bit-versie: https://ubuntu-mate.org/download/. Klik op 32-bit, en in het volgende scherm op 18.04.1 LTS, en in het derde scherm op de tweede optie, de iso, niet de iso.torrent. De witte balk dus, niet de bovenste groene.

In mijn onderschrift zie je dat ik MATE op een vergelijkbare bak heb staan, maar mijn processor is iets sneller, en ik heb een SSD geïnstalleerd.

Ook succes! :)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 19:18:04 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/03, 19:11:49 »
Ik kan me van mijn Mac avonturen trouwens niet herinneren dat het €-teken het niet deed. Dat is meestal AltGr + 5.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

DarkEra

  • Gast
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/03, 20:33:56 »
Ik zou met die specs eerder voor Lubuntu 18.04 gaan. 2GB is echt krap als je ook nog het internet op wilt en dan een video afspelen.
Voor Xubuntu of Ubuntu Mate is 2GB voldoende met mijn ervaring van een toenmalige intel iMac van einde 2006. Vanaf 1GB RAM begint pas krap te worden. Maar ja, het ligt er ook geheel aan wat je ermee wil doen.
Lubuntu is meer geschikt voor de oudere en/of zwakkere laptop's, PC's en Netbooks maar naar mijn weten even zwaar in geheugen gebruik als Xubuntu met de Xfce desktop. Veel scheelt het echt niet.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 20:45:53 door Maik »

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/04, 04:29:56 »
Hey Landfiets, ik ben bang dat ik een paar stappen of stapjes mis..
Ik heb het Etcher-progjer op de laptop gezet, en de Ubuntu op een stickje,
vervolgens op 'herstart' geklikt, en daarna een paar keer met en zonder tijdens het grijs-blauwe scherm een aantal keren op F6 gedrukt (zoals hier in de laatste reactie getipt wordt -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102761.msg1006943#msg1006943), maar ik kom iedere keer weer heel gewoon op m'n bureau-blad uit, welke stap en/of stappen mis ik? (etherkabel heb ik, en ether-aansluiting = aanwezig op de laptop)

Dankjewel Nieuwbie, dankjewel Maik: ik heb maar alvast meerdere versies van allerlei gedownload, ze kunnen maar vast standby staan  =D 
De kosten van een SSD (geen idee wat dat is) zou ik wel op kunnen brengen, en even googlen leert me dat het iets met het klonen van de harde schijf te maken heeft?
Hier kom ik graag op terug als ik de laptop eenmaal goed draaiende heb op een ubuntu-variant  ;) dan loont het zeer zeker de moeite om dit proces inclusief een SSd een keer te herhalen lijkt me.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/04, 10:38:38 »
Hey Landfiets, ik ben bang dat ik een paar stappen of stapjes mis..
Ik heb het Etcher-progjer op de laptop gezet, en de Ubuntu op een stickje,
vervolgens op 'herstart' geklikt, en daarna een paar keer met en zonder tijdens het grijs-blauwe scherm een aantal keren op F6 gedrukt (zoals hier in de laatste reactie getipt wordt -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102761.msg1006943#msg1006943), maar ik kom iedere keer weer heel gewoon op m'n bureau-blad uit, welke stap en/of stappen mis ik? (etherkabel heb ik, en ether-aansluiting = aanwezig op de laptop)

Dankjewel Nieuwbie, dankjewel Maik: ik heb maar alvast meerdere versies van allerlei gedownload, ze kunnen maar vast standby staan  =D 
De kosten van een SSD (geen idee wat dat is) zou ik wel op kunnen brengen, en even googlen leert me dat het iets met het klonen van de harde schijf te maken heeft?
Hier kom ik graag op terug als ik de laptop eenmaal goed draaiende heb op een ubuntu-variant  ;) dan loont het zeer zeker de moeite om dit proces inclusief een SSd een keer te herhalen lijkt me.

Hoi Briggitte, ik ben niet zo'n Mac-expert, maar oudere types starten niet op van usb zonder kunst- en vliegwerk. Dat komt door Boot Camp, Mac's opstartmanager https://nl.wikipedia.org/wiki/Boot_Camp_(software). Heb je tijdens het opstarten de optietoets ingedrukt gehouden? Probeer dat eens. Als dat niet lukt, kan je het makkelijkst de gedownloade iso op een dvd branden, dat werkt altijd. Ook dan weer bij het opstarten de optietoets ingedrukt houden.

Een SSD is een nieuw soort harde schijf zonder draaiende delen, die veel sneller is dan een gewone / ouderwetse (HDD). Je kan zelf je harde schijf vervangen door een SSD, dat is makkelijker dan je denkt. Op YouTube vind je voor vrijwel elke laptop instructiefilmpjes over hoe dat gaat. Het komt erop neer dat je moet uitvinden achter welk 'luikje' aan de achterkant van je laptop de harde schiijf zit. Vaak staat dat erop, als een symbooltje van drie schijven boven elkaar of zoiets. Dan schroef je dat luik open, schroef je de hardeschijf-houder eruit (meestal vier schroeven), schuif je die houder eruit, en dan moet je nog 4 schroeven losmaken om de schijf zelf uit de houder te halen. Daarna doe je de SSD erin, schroef je die 4 schroeven er weer in, en zet het geheel weer terug. Het is echt redelijk simpel :)

Ik begrijp alleen niet hoe je op je bureaublad terechtkomt. Je schreef toch dat je OS X hebt gewist? Oh wacht, dat was zeker een citaat van die Steef?

- Als bij jou ook OS X eraf mag, kan je doen wat ik zeg. Hier wordt dat in gewone taal nog eens uitgelegd: https://webwereld.nl/software/101616-zo-installeer-je-linux-op-je-oude-mac/pagina-4

- Als je Mac-besturingssysteem erop moet blijven, dan moet je eerst daarin schijfruimte vrijmaken. Dat is weer een ander verhaal, en staat hier beschreven: https://www.appletips.nl/os-x-harddisk-partities-on-the-fly-aanpassen/. Ik weet niet hoe groot je harde schijf is, en hoeveel erop staat, maar als je 20 GB vrijmaakt / een nieuwe partitie van 20 GB maakt, kan je in ieder geval even vooruit.

Het eindresultaat heet dan een dual boot, en dat betekent dat je bij het opstarten kan kiezen voor OS X of een Linuxvariant. Ze staan er dan dus allebei op.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/04, 11:15:41 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/04, 15:12:40 »
Hi

Bij het opstarten niet F6 maar de Option (⌥)  toets indrukken zo gauw je het 'tingelje' gehoord hebt.
Daarna zie je drie dingen  1)de hardeschijf zoals die nu is   2)Efi boot.     Klik daarop
Bij nietlukken kunnen we altijd even facetimen zodat je me laat zien wat je doet.

groetjes
« Laatst bewerkt op: 2019/01/04, 15:15:00 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/04, 23:20:22 »
Alles gelezen: hartelijk dank voor jullie bijdrages.
(jou wiki-foto nieuwbie: geniaal hilarisch: thnxzzzzzzzzz  =D )

Opnieuw opstarten met onmiddellijk na de start-tune de option-knop ingedrukt houden geeft me dit beeld, helaas zonder de optie ‘Efi-boot’ (zie ene afbeelding)
Hierna ben ik er voorzichtig van uitgegaan dat ik sowieso een partitie moet her-indelen? (thnxzzzzzz again Nieuwbie)
Ik kom dan tot hier, zie andere afbeelding.
Suggesties welkom.

Ik wilde op deze laptop idd eerst proberen of een ubuntu-versie werkt, anders heb ik er helemaal niks meer aan, en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
(laptop fungeert nu nog zeer goed als stand-alone muziek-speler)
Ik heb dan nu geleerd dat dat een dual-boot is.

(het SSD-verhaal laat ik voor nu nog even voor wat het is: mocht het idd alleen om wat schroefwerk gaan -solderen kan ik niet- dan wordt dit een wish-list-gebeuren)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/05, 00:30:07 »
Alles gelezen: hartelijk dank voor jullie bijdrages.
(jou wiki-foto nieuwbie: geniaal hilarisch: thnxzzzzzzzzz  =D )

Opnieuw opstarten met onmiddellijk na de start-tune de option-knop ingedrukt houden geeft me dit beeld, helaas zonder de optie ‘Efi-boot’ (zie ene afbeelding)
Hierna ben ik er voorzichtig van uitgegaan dat ik sowieso een partitie moet her-indelen? (thnxzzzzzz again Nieuwbie)
Ik kom dan tot hier, zie andere afbeelding.
Suggesties welkom.

Ik wilde op deze laptop idd eerst proberen of een ubuntu-versie werkt, anders heb ik er helemaal niks meer aan, en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
(laptop fungeert nu nog zeer goed als stand-alone muziek-speler)
Ik heb dan nu geleerd dat dat een dual-boot is.

(het SSD-verhaal laat ik voor nu nog even voor wat het is: mocht het idd alleen om wat schroefwerk gaan -solderen kan ik niet- dan wordt dit een wish-list-gebeuren)

Hoi, ik was er al bang voor. Hij ziet de usb niet. Hoewel hij hem in Schijfhulpprogramma wel ziet. Kan je een DVD branden? Die gaat ie wel als optie geven in het beginscherm (je eerste foto). En dan kan je sowieso Ubuntu opstarten in de live-versie, dat wil zeggen: zonder dat er iets wordt geïnstalleerd. Dat is volkomen veilig, er verandert niets aan je harde schijf / je OS X-installatie.

Heel precies in detail: eerst zie je een vrijwel blanco scherm met onderin twee plaatjes (toetsenbord=mensje). Je gaat met de pijltjestoets naar rechts en dan zie je een scherm met talen. Met de pijltjestoetsen naar Nederlands, en druk op Enter. En dan krijg je zoiets te zien: https://www.pcwebplus.nl/forum/Ubuntu003.png. (Afhankelijk van welke versie je hebt, MATE of Xubuntu of nog wat anders, ziet het er een beetje anders uit, vooral de kleur eigenlijk haha.) Je klikt dus gewoon op 'uitproberen zonder installeren'.

Dat partitie-indelen komt pas aan de orde als je Ubuntu naast OS X gaat installeren. Dat hoeft dus niet om proef te draaien, in de live-versie dus.

Dus vergeet dat maar even, en ook het SSD-verhaal.

Het makkelijkst is om een DVD te branden met de Ubuntu (Xubuntu, of MATE, of whatever) iso. En dan opstarten met de optie-toets ingedrukt.

Is het zo duidelijk?

Als je onmogelijk een dvd kan branden is er nog een oplossing, maar dat wordt ingewikkelder.

« Laatst bewerkt op: 2019/01/05, 00:47:22 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/05, 01:00:31 »
hoe groot was de stick die je gebruikte?
sommige sticks worden niet goed gelezen door macbook als ze of te groot zijn of van een bedenkelijke kwaliteit.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/05, 01:01:01 »
hoe groot was de stick die je gebruikte?
sommige sticks worden niet goed gelezen door macbook als ze of te groot zijn of van een bedenkelijke kwaliteit helemaal met een macbook uit die tijd.
Echter zoals hierboven gezegd wordt is een DVD ook een mogelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/05, 01:04:06 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/05, 01:49:13 »
hoe groot was de stick die je gebruikte?
sommige sticks worden niet goed gelezen door macbook als ze of te groot zijn of van een bedenkelijke kwaliteit.

Bij Macs is het altijd heisa omdat er tig verschillende versies zijn, ook van een MacBook, die elk een andere aanpak vereisen, vooral als het gaat om opstarten van een usb. Verder heb je Macs met de Boot Camp bootmanager en zonder, en dat kan je soms achteraf nog installeren.

Het komt er (op zijn minst) op neer dat een .iso moet worden geconverteerd naar een .img of .dmg bestand. Wat niet vreselijk moeilijk is, maar instructies vind je alleen in het Engels. En dan nog werkt dat niet altijd.

Dus een DVD is verre te verkiezen boven USB.

Laatste redmiddel is rEfind, een vreselijk ingewikkeld verhaal, ook al door al die Macversies. Over Power PC zal ik maar niet beginnen, maar gelukkig gaat het hier om een Mactel, met Intel zooi dus.

Ik heb me er dagen mee vermaakt, ooit, en iemand heel gelukkig gemaakt met zijn destijds topmodel MacPro die nu als Mac onbruikbaar was geworden. Stond te verstoffen. Daar staat nu Ubuntu Studio op. Dat kostte me 12 uur proberen, vloeken en zweten haha. En de eigenaar 100 euro voor 2 gb extra geheugen. Maar hij doet het nu fantastisch. Durf niet te beginnen over upgraden naar 18.04, want dan begint het gedonder weer van voren af aan.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/05, 03:19:44 »
Mijn -eerste- gebruikte stickje Landfiets, in dit geval, was idd een oudje, van slechts 2GB.
Na jouw opmerking, heb ik Lubuntu 18.04.1 - 32bits op een gloednieuwe 16Gb gezet, maar dan is ook hier slechts alleen de harde schijf zichtbaar na het gewenste opstarten. Ik heb de afgelopen dagen wat bestanden van deze laptop afgehaald, omdat het uiteindelijke doel is om deze laptop alleen een ubuntu-versie te laten draaien, en daarbij hebben beide stickjes zich nog steeds en al van hun beste kant laten zien gelukkig (deze opmerking puur om uit te sluiten dat ze het niet zouden doen met deze laptop, ook al begreep ik hierboven al dat het voor ‘interne’ zaken weer een heel ander verhaal kan zijn)

DVD’s branden lukt gelukkig nog op de iMac (wie weet zelfs ook op de MacBook) Maar goed, nu dan Lubuntu 18.04.1 (32bits) op DVD gebrand, en in de laptop gedaan, en deze op de gewenste manier opgestart. Weer is het beeld zoals op de foto in mijn vorige bericht: alleen de orginele harde schijf is zichtbaar.
Toen bedacht ik me, dat ik misschien, behalve dat ik het Etcher-programmaatje gedownload had, of ik dit ook al werkend had gemaakt op deze laptop. Nee dus, en dat gaat helaas ook niet lukken, deze laptop is daarvoor te oud (zie afbeelding).

 Ik zie iets over rEfind (is dat een soort vervanger voor dat Etcher-progje?), maar daar ga ik zonder verdere uitleg zelf niet aan beginnen: nogmaals; suggesties zijn welkom, en gelukkig ben ik gezegend met een grote portie geduld. Uiteraard zou ik bijna zeggen:  ben veel te blij met deze hulp: dankjullie wel.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #18 Gepost op: 2019/01/05, 05:22:54 »
DVD’s branden lukt gelukkig nog op de iMac (wie weet zelfs ook op de MacBook) Maar goed, nu dan Lubuntu 18.04.1 (32bits) op DVD gebrand, en in de laptop gedaan, en deze op de gewenste manier opgestart. Weer is het beeld zoals op de foto in mijn vorige bericht: alleen de orginele harde schijf is zichtbaar.

 Ik zie iets over rEfind (is dat een soort vervanger voor dat Etcher-progje?), maar daar ga ik zonder verdere uitleg zelf niet aan beginnen: nogmaals; suggesties zijn welkom, en gelukkig ben ik gezegend met een grote portie geduld. Uiteraard zou ik bijna zeggen:  ben veel te blij met deze hulp: dankjullie wel.

Het kan ook zijn dat je bij het opstarten de 'c' moet indrukken. De letter c dus. Probeer dat eens?

Als dat niet werkt kan het zijn dat de Mac niet met de 32-bits versie van Lubuntu overweg kan. In dat geval, sorry, moet je een nieuwe DVD branden met een 64-bits buntu. Neem dan maar meteen MATE, dat is leuker. Het zal trager zijn, maar dat zien we dan later wel. In MATE kan je namelijk verschillende bureaubladomgevingen (het uiterlijk) kiezen, dat is leerzaam en geeft een beeld van wat er kan. Zo'n live-sessie, dus linux opstarten vanaf usb of dvd, zal trouwens altijd langzamer zijn dan wanneer het geïnstalleerd is.

(Laat dat rEfind maar even zitten. Dat dient om te kunnen kiezen tussen OS X en Linux, bij het opstarten. Dat is nu niet van belang.

Etcher is wat anders, dat is gewoon een 'brand-programma' voor usb sticks. Daar zijn er heel veel van. Unetbootin is een andere, die werkt ook op OS X https://unetbootin.github.io/. Maar zoals gezegd, een DVD gaat makkelijker. )

Nogmaals, je hoeft je sowieso geen zorgen te maken dat je OS X wordt overschreven.

En houd vol, het gaat heus wel lukken, maar het is altijd even zoeken. Geduld heb je beslist nodig ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/05, 05:24:50 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #19 Gepost op: 2019/01/05, 09:29:06 »
Hoi

ik zet al jaren met usb sticks ubuntu of manjaro op macbook pro zonder enig probleem, dus dit kan werkelijk overal aan liggen nu.
maar een dvd branden met ubuntu is een prima idee desnoods.
wat betreft etcher, dit was een programma om de gedownloade ubuntu versie op de juiste manier op je stickje te krijgen.
zoals gezegd is refind nu een no go want die is vooral handig als je zowel macos als ubuntu naast elkaar wil.
zo gauw je de hele schijf gebruikt voor ubuntu is dit niet perse meer nodig.
we zoeken verder. Enige vraag was nog wel........... hoe heb jij Etcher gebruikt? en heb je de gedownloade ubuntu met etcher op de usb stick gezet?

groetjes
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #20 Gepost op: 2019/01/05, 14:14:35 »
Hoi

ik zet al jaren met usb sticks ubuntu of manjaro op macbook pro zonder enig probleem, dus dit kan werkelijk overal aan liggen nu.

Hoe ouder de Mac, hoe gekker het usb-verhaal is, in mijn ervaring. Bij een iBook (Power PC dus) moet je de gekste toeren uithalen om hem van USB te laten starten. En gisteren zag ik op YouTube een verslag van iemand die tot zijn verbazing van usb kon opstarten als hij tegelijkertijd een usb-stick met iso en een dvd erin stopte. :)

Dus ik ga er voorlopig van uit dat haar stick wel in orde is.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat...
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #21 Gepost op: 2019/01/06, 06:46:09 »
Beste mensen, ik was gisteren nauwelijks on-line: vanavond laat kom ik graag op jullie berichten terug: bedankt.

Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #22 Gepost op: 2019/01/07, 03:16:17 »
*Net de laptop opgestart met de ‘c’ ingedrukt te houden, en -nog- de Ubuntu-versie 32-bits op DVD.
En voor het geval ik die toets TE snel ingedrukt had, dit ook nog voor een tweede keer geprobeerd, en hoewel het opstarten dit keer langduriger een lichtblauw-grijs-achtig scherm weergaf (daarna een flits van eerst donkerblauw, zwart en en dan midden-blauw) werd er daarna als normaal opgestart.

Hoe ik Etcher geinstalleerd heb:
ik heb Etcher via de iMac gedownload, op een stickje gezet, dit naar de laptop gekopieerd, en het daar in de lijst ‘Programma’s’ gezet.
Vandaaruit het programma naar het bureaublad gekopieerd, omdat het zich vanuit deze lijst niet openen wilde, maar dubbelklikken op dit programma op het bureaublad maakte dus geen verschil zoals jullie op de printscreen al hebben kunnen zien, gebeurt dat dus niet.

*64-bits DVD geprobeerd: bij het ingedrukt houden van de alt/option toets verschijnt alleen de orginele harde schijf in beeld, en alles wordt normaal opgestart bij de ‘c’ ingedrukt houden.

(afbeelding: ubuntu-downloads, aanwezig op de iMac)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/07, 21:44:54 door Briggitte »

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #23 Gepost op: 2019/01/07, 08:47:11 »
Mijn vermoeden is denk ik juist wat er gebeurd is.   Je hebt waarschijnlijk niet met Etcher de USB gemaakt wat nu juist de bedoeling was.
Ik gok dat je de Ubuntu iso gewoon naar DVD gebrand hebt en niet op de manier die zou moeten. Maar eerst even Etcher

1) Steek een lege USB in je Imac
2) Open het Etcher programma op je Imac
3) Kies in het Etcher programma een Ubuntu versie die je op je USB stick wil hebben
4) Kies in het Etcher programma de USB waarop dit moet komen (staat waarschijnlijk al goed)
5) Klik op Flash waardoor de Ubuntu versie op de juiste manier op de USB komt.

Waarom?
Ubuntu als gedownload bestand moet nog op een bepaalde manier op een USB. Die kan je niet zo 1 op 1 van de downloads naar een USB overkopieëren. Daar is Etcher voor bedoeld.

Als Etcher echt niet werkt omdat de MacOs op je Imac ook te oud zou zijn, dan kan je nog Unetbootin proberen die ongeveer op dezelfde manier werkt.  Als dat niet lukt, dan zou iemand uit jouw buurt misschien een USBstikje kunnen voorbereiding met Etcher voor je.
Bij het op een DVD zetten geldt hetzelfde. Ook Ubuntu op een DVD branden moet op een bepaalde manier.

Hieronder een handleiding voor Etcher op je Imac met een USB nogmaals:
https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-stick-on-macos#3

Ik denk dus dat je alle bestanden van bijvoorbeeld Ubuntu niet op de juiste manier op de stick of DVD hebt gezet waardoor het bij het opstarten van je macbook ook niet herkent wordt als een opstart-usb of opstart-dvd. Dat is naar aller waarschijnlijk de belangrijkste reden waardoor dit nu niet lukte.

Probeer eerst op de juiste manier een USB te maken met als hulp programma Etcher, die er voor zorgt dat Ubuntu dan op de goede (opstart)manier op de USB komt.

Suc6
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HOE & welke versie installeren op mijn MacBook OS X 10.6.8?
« Reactie #24 Gepost op: 2019/01/07, 14:30:30 »
Trouwens, in die Mac kan je ook een USB branden, met Schijfhulpprogramma: https://nl.wikihow.com/Een-USB-stick-bootable-maken#Een_installatieschijf_van_je_USB-stick_maken_voor_Mac_OS_X_10.7_of_10.8_sub, of met Boot Camp Assistent, als dat erop staat.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21