Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc zonder software  (gelezen 276 keer)

Offline miel

• Lid
  • Steunpunt: Nee
pc zonder software
« Gepost op: 2018/12/06, 11:49:25 »
Ik heb een pc (Realpc Fantastic 8)aangeschaft met de uitdrukkelijke voorwaarde dat ik geen windows wil hebben.
De pc wordt daarom geleverd zonder software en zonder  DVD reader writer.
Mijn huidige pc is ook een REALPC en funtioneert nog goed maar was aan vervanging toe. Op deze huidige heb ik wel DVD faciliteiten.
Wat is beste manier om Ubuntu 18.04 op de nieuwe pc te installeren?
Miel

Offline ajjp

• Lid
Re: pc zonder software
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/06, 12:01:15 »
Citaat
Blijft maar één mogelijkheid over: USB-stick

Offline fsx65

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/06, 12:12:53 »
Citaat
Blijft maar één mogelijkheid over: USB-stick

Of een externe dvd en een usb kabeltje

Offline atomos

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/06, 12:24:53 »

Of netwerk boot > PXE  =D
Een raspberry pi gebruiken...  ;)
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Kubuntu 18,04 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B en Banana M2, arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Ronaldus

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/06, 13:01:45 »
Of als je geen extra drivers hebt geïnstalleerd op je oude pc, kun je de HDD overzetten in de nieuwe.

Ben je gelijk klaar.
5 pc's in 'actieve dienst'. Daarop draaiend:
** Ubuntu MATE 18.04 (gezins pc/hoofd pc) ** W10 (thuiswerk-pc) ** Ubuntu MATE 18.04 (laptop 1)  ** Xubuntu 18.04 (laptop 2) ** Xubuntu 18.04 (netbook) **

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/07, 10:47:09 »
Volgens mij worden de meeste installatie tegenwoordig gedaan via USB-stick, dus het gebrek aan DVD-drive is niet zo'n probleem.
Als je nu al Linux gebruikt is het aanmaken van een installatie USB-stick een fluitje van en cent.
Er zijn speciale programmatjes, maar ik doe het altijd gewoon via de commandline met dd (weet wel goed wat je intypt!)
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
Debian/Devuan, KDE & Vivaldi addict, RedHat Engineer

Offline miel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/07, 14:08:08 »
Dank jullie voor de  goede tips, aan maken van USB stick voor opstarten lijkt mij ook beste manier. Dat zal wel lukken. Weer een probleem uit de weg geruimd. Hartelijk dank en fijne feestdagen gewenst, Miel