Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe software instaleren ?  (gelezen 221 keer)

Offline G.W.

• Lid
Hoe software instaleren ?
« Gepost op: 2018/12/01, 21:53:44 »
Dag, wilde aanvang beetje maken  met lubuntu (11 of iets).  Zover ik begreep kan je in de terminal sudo apt-get typen, daarna install > "Free Beer app" bijvoorbeeld (ja referentie, heb beetje mijn huiswerk gedaan).  Maar krijg (details weet niet exact) verschillende fout meldingen, krijg niks geïnstalleerd.  Als iemand idee heeft. Gaat me vooral om download center, ben ik volgens mij nog snelst (of iig wat)  mee op weg.

Offline maasnet

• Lid
    • m-vd-hoeven
  • Steunpunt: Ja
Re: Hoe software instaleren ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/01, 22:18:49 »
sudo apt install "pakketnaam"
Je ziet wel wat een ander heeft, maar je ziet niet wat hij mist.

OS: Ubuntu Gnome 18.04/Xubuntu 18.04; Windows 10 (dualboot) RPI: Ubuntu Mate; Asus 1005PE: Linux Lite 3.8
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/

Offline partyrabbit

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/02, 19:07:05 »
Via terminal inderdaad.

Maar Synaptic gebruik ik daar ook graag voor vanwege de handige zoekfunctie.

sudo apt-get install synaptic
- I ♥ Linux -

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/07, 10:32:17 »
Er zijn diverse mogelijkheden, maar een pakketmanager met een grafische schil is misschien de makkelijkste optie voor iemand die net begint.
Afhankelijk van de grafische omgeving verschillen ze een beetje, maar synaptic zou moeten werken.

Overigens, als je verschil zien tussen apt-get install en apt install kun je die negeren.
Voorheen werkte alles met apt-get, echter in modernere versies kan dit ook met apt, deze werkt nagenoeg hetzelfde.
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
Debian/Devuan, KDE & Vivaldi addict, RedHat Engineer

Offline partyrabbit

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/07, 14:01:24 »
Klopt, maar Softwarecentre is niet naar mijn mening meer wat het was.
Via synaptic heb je ook een soort schil.
- I ♥ Linux -