Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Come togheter right now , over Linux  (gelezen 11632 keer)

Offline midas

• Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #50 Gepost op: 2018/12/11, 09:51:15 »
Ik ken geen systeem wat zo makkelijk (fresh) te installeren is dan Ubuntu of Linux Mint. Na een uurtje heb je een makkelijk en veilig werkbaar systeem. Ja ik ben ook na mijn beginperiode met Linux gemakzuchtiger geworden. Alleen één keer in de 2 jaar een nieuwe LTS-versie installeren en gaan met die banaan. Wat wil je nog meer??? Misschien lijkt dit berichtje op fanmail...maar ik ben ook fan :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #51 Gepost op: 2018/12/11, 10:07:13 »
Misschien maken we allemaal een denkfout.
In de voorgaande berichten kijken we wat we allemaal wel en wat we niet kunnen met een besturingssysteem.
Vaak passen we onze manier van werken zelfs hieraan aan.

Misschien het volgende idee:
Kijk wat je wilt met je computer en welke programma's je daar voor moet/kunt gebruiken.
Werken die programma's goed op elk systeem, neem dan de goedkoopste, of de veiligste.
Werken de programma's op één systeem beter dan op een ander, kies dan voor het beste systeem voor die programma's.

In mijn geval werkt (bijna) alles wat ik wil goed onder Debian afgeleiden, tot mijn grote vreugde.
Xubuntu is vanwege zijn eenvoud, degelijkheid en uiterlijk een goede keuze voor mij (persoonlijk)
Daarnaast kocht ik mijn klaptop zonder OS, ik heb dan ook geen licentie voor Windows-10 (de laatste is voor 98-se :lol:)

Zou ik veel willen photoshoppen, dan had ik mogelijk voor "dat andere" gekozen.
Ooit koos ik voor iets nieuws (Ubuntu 4.10) en ik heb daar nooit spijt van gehad................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Phil II

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2018/12/11, 10:44:51 »
Misschien maken we allemaal een denkfout ... ?
...
Daarnaast kocht ik mijn klaptop zonder OS, ik heb dan ook geen licentie voor Windows-10 (de laatste is voor 98-se :lol:)
...
en promoveer je bij deze tot marginaalste onder de marginalen  ;)

de brave burger/in waar ik het over had gaat volgens mij anders te werk , tenminste als hij /zij er de moeite voor neemt ?
na wat Duck Ducken komen ze dan vrij snel op sites zoals deze terecht :

https://pc-en-internet.infonu.nl/hardware/107706-beste-laptops-van-2018-notebooks-en-chromebooks-overzicht.html

keuze zat ( alleen , er staan géén OS-loze of Linux bestuurde systemen op het menu ...met uitzondering van Microsoft die Ubuntu 16.04 LTS en Ubuntu 18.04 LTS in z'en shop in de aanbieding heeft en gratis nog wel ! )
« Laatst bewerkt op: 2018/12/11, 11:22:57 door Phil II »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #53 Gepost op: 2018/12/11, 11:41:40 »
de brave burger/in waar ik het over had gaat volgens mij anders te werk , tenminste als hij /zij er de moeite voor neemt ?
na wat Duck Ducken komen ze dan vrij snel op sites zoals deze terecht :

https://pc-en-internet.infonu.nl/hardware/107706-beste-laptops-van-2018-notebooks-en-chromebooks-overzicht.html
:lol:
Vandaar ook, dat ik erboven schreef: Misschien het volgende idee
Het uitgangspunt voor mijn laptop was ook anders, ik stelde een aantal eisen.
Daarom werd het een op maat samengestelde laptop, die standaard zonder OS werd geleverd (eigenlijk toeval dus).
Het was 4 jaar geleden met specs als: I7 cpu, 16GB ram, 256GB SSD, 1TB HD, 17" scherm, enz.
Hiermee kan je druk experimenteren, kunnen 3 systemen in VirtualBox naast elkaar werken en heb ik ruimte voor mijn muziek en om websites te ontwikkelen.

« Reactie #54 Gepost op: 2018/12/12, 11:25:58 »
In mijn omgeving was trouwens de Linux-variant van Unix in het algemeen de minst veilige, tenminste zo werd
het ervaren...  Er zijn wel degelijk heel vergaande veiligheidslekken in Unix geweest ("password"-lek, "wormen").

Dat betwijfel ik. Of heb je het over een andere niet volledige linux distri met de term 'variant'?

Het kan best mogelijk zijn, maar vooralsnog is er nog steeds niets aan de hand. En de enkele keer dat het wel was (onlangs, chip-lek) wordt het vrijwel meteen gepatched door de community, en dus is er weer niets aan de hand.

Ik vroeg het al vaker. Noem eens een (1!!) aantoonbare actuele bedreiging? ;D

ALLE linuxvirussen in een lijstje.
Schrik niet, het zijn er bijna 30.  ^-^ Waarvan ook nog een deel t.b.v. research van de veiligheid van linux (dus geen echte virussen of nooit actief geweest).

https://help.ubuntu.com/community/Linuxvirus
En de vertaling.
https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fhelp.ubuntu.com%2Fcommunity%2FLinuxvirus

Een paar citaten.

Citaat
Vermijd het invoeren van uw wachtwoord om hogere niveaus van toestemming te geven voor programma's zonder dat u zich ervan bewust bent dat u die programma's hebt gestart.
...... zoals ik al vaak zei in gevallen van angstzaaierij.

Citaat
Dat is de hele lijst van Linux virussen en wormen. Minder dan dertig. Vergelijk dat met de geschatte 140.000 virussen voor Windows, en u begrijpt waarom mensen zeggen dat u geen virus scanner op Linux nodig heeft.

Citaat
Als u bestanden in een Windows-wereld wilt verhandelen, moet u die bestanden voor virussen scannen. Je zult niet besmet raken, maar je kan iemand anders infecteren.

Meer hierover.
Vragen omtrent linux en veiligheid

Wat is dat toch dat deze elke keer weer dezelfde bangmakerij met enige regelmaat opduikt??
« Laatst bewerkt op: 2018/12/12, 12:14:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #55 Gepost op: 2018/12/12, 12:29:19 »
Citaat van: quote van help.ubuntu.com
Als u bestanden in een Windows-wereld wilt verhandelen, moet u die bestanden voor virussen scannen.
Aangepaste tekst:
Als u bestanden in een Windows-wereld wilt verhandelen, mag of kunt u die bestanden voor virussen scannen.
Wij moeten tenslotte niets, de verantwoordelijkheid voor de veiligheid ligt bij de eigenaar van dat systeem.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/12, 15:19:09 door Ron »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2018/12/12, 12:56:07 »
@Partyrabbit ( geen zin om te quoten)

Mijn reactie was idd vanwege het feit dat er de laatste tijd te veel Windows draadjes geopend worden, zowel voor- als anti. Dat lijkt me allemaal niet zo nodig en irriteert me enigszins. Ook de anti Windows sentimenten die mensen dan ventileren lijken me wat verspilde tijd.

Overigens ben ik erg geïnteresseerd in je ervaring met Linux als huis studio. Ik zal je nog een pm sturen.

« Reactie #57 Gepost op: 2018/12/12, 13:46:15 »
Aangepaste tekst:
Als u bestanden in een Windows-wereld wilt verhandelen, mag of kunt u die bestanden voor virussen scannen.
Wij moeten tenslotte niets, de verantwoordelijkheid voor de veiligheid ligt bij de eigenaar van dat systeem.

Kijk even goed Ron. Die quote komt niet van mij.  ^-^
Dat is een letterlijke quote van help.ubuntu.com. Zie je als je even doorklikt naar dat andere topic van mij over veiligheid, en dan op de betreffende link klikken in reactie#2.
Voor correcties kun je dus beter even met ubuntu.com contact opnemen.  =D

Ben het wel met je eens overigens hoor.   ;)

Mijn reactie was idd vanwege het feit dat er de laatste tijd te veel Windows draadjes geopend worden, zowel voor- als anti. Dat lijkt me allemaal niet zo nodig en irriteert me enigszins. Ook de anti Windows sentimenten die mensen dan ventileren lijken me wat verspilde tijd.

+1
Helemaal mee eens. Alleen durf ik dat bijna niet meer uit te spreken omdat toen ik dit in het verleden deed het mij veel weerstand en zelfs een ban opgeleverd heeft. Dus ik zeg verder niets.  :-X  :-X  :-X
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Phil II

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2018/12/12, 13:47:33 »
Misschien maken we allemaal een denkfout....
Maak je snel gezien de complexiteit v/h onderwerp … je kan er een paar vermijden door terug te gaan naar de essentie :

een computer is louter een toestel , een apparaat waarmee je van A naar B gaat (sorry voor de archi-slechte beeldspraak , maar ik ga mijn hersenen niet pijnigen om er een betere te vinden)

B zijnde “iets doen” gebruikmakend van toepassingen (programma’s) en randapparatuur die alsmaar gesofistikeerder worden en alsmaar hogere technische eisen stellen aan A

de sleutel tussen A & B is niet meer of minder dan het besturingssysteem dat enerzijds in handen is van gigant Microsoft (miljarden-business) die het nota bene aan externe firma’s overlaat om er het veilige gebruik ervan te garanderen (sic) en die decennia’s lang alle trukken uit de kast haalt om er het monopolie of tenminste de controle over te behouden , en antagonist “ de vrije Linux wereld “ onder al zijn vormen en waarvan Microsoft graag , nu op een in mijn ogen ludieke wijze , de nek tracht om te wringen
maar het wordt pas hilarisch wanneer Linuxers het voor deze m***a opnemen
de Microsoft lobby moet zich te pletter lachen

@Bloom : “ Daar kunnen we met zijn allen (Linux-lovers) pas verandering in brengen als we van politici gedaan krijgen dat ze de wet veranderen zodat een computer en een besturingssysteem twee losse producten zijn en een koppelverkoop illegaal wordt “ … hoog tijd om onze gele hesjes uit de kast te halen

tot slot , ik kan mij geïllustreerd voorstellen dat je op een Microsoft forum als Linux fanboy snel de laan uitgestuurd zou worden , maar dat je dit op een Ubuntu (Linux) ook zou worden … daar zou ik ernstige bedenkingen bij hebben
« Laatst bewerkt op: 2018/12/12, 15:25:19 door Phil II »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #59 Gepost op: 2018/12/12, 15:22:04 »
Kijk even goed Ron. Die quote komt niet van mij.  ^-^
Dat suggereerde ik ook niet, maar dat krijg je met een quote in een quote.
Nu heb ik het aangepast en moet het duidelijker zijn :lol:

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #60 Gepost op: 2018/12/12, 16:04:24 »
Voor correcties kun je dus beter even met ubuntu.com contact opnemen.  =D
Correctie: je citeert uit een community wiki-pagina, die als sinds 2011 niet meer is onderhouden. Je (iedereen) kan de tekst zelf corrigeren door bovenaan de pagina op "Login to edit" te klikken.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #61 Gepost op: 2018/12/12, 16:26:57 »
Correctie: je citeert uit een community wiki-pagina, die als sinds 2011 niet meer is onderhouden. Je (iedereen) kan de tekst zelf corrigeren door bovenaan de pagina op "Login to edit" te klikken.

Ik kan niks aanpassen. Geen login daar. Maar ik zie ook geen reden tot corrigeren.
Heb jij wel een login? Corrigeer het zou ik zeggen, als volgens jou die informatie niet meer deugd. Benieuwd hoe die community erop zal gaan reageren. =D

Volgens mij deugt de informatie nog steeds. Blijkbaar bestaat er geen reden om het aan te passen.
Daarnaast wordt ik dat topic waarnaar ik verwijs meer dan alleen die link gegeven naar deugdelijke bronnen.
En al van voor dat topic van me over veiligheid staat mijn vraag nog steeds onbeantwoord open ...  =D

... en/dus verder betreffende dit onderwerp ....

Mijn reactie was idd vanwege het feit dat er de laatste tijd te veel Windows draadjes geopend worden, zowel voor- als anti.

+1
Helemaal mee eens. Alleen durf ik dat bijna niet meer uit te spreken omdat toen ik dit in het verleden deed het mij veel weerstand en zelfs een ban opgeleverd heeft. Dus ik zeg verder niets.  :-X  :-X  :-X

Dus ik, maar weer :-X :-X :-X .... want geen zin in weer diezelfde discussie over hoe goed win wel niet is en hoe zwak linux zou zijn.
Ik denk er het mijne van, en verder mag iedereen dat ook fijn voor zich doen.
 ^-^
« Laatst bewerkt op: 2018/12/12, 21:31:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #62 Gepost op: 2018/12/12, 16:31:32 »
Zie https://usn.ubuntu.com/ voor duizenden kwetsbaarheden (“bedreigingen”/ "veiligheidslekken") in Ubuntu. Dit zijn alleen bekende (opgeloste) kwetsbaarheden maar gezien het aantal dat er (dagelijks) bij komt is het aannemelijk dat er ook nog niet-opgeloste kwetsbaarheden zijn.
De “leukere” zijn natuurlijk “execute arbitrary code” – die maken het mogelijk om willekeurige programmacode uit te voeren op je computer (zonder de vraag om een sudo wachtwoord).  :evil:
Veiligheid heeft niet alleen te maken met het aantal 4russen wat in omloop is
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #63 Gepost op: 2018/12/12, 16:51:27 »
Ik zeg ook nergens dat Linux perfect is. Alleen dat het véél stabieler en veiliger is dan jouw favo OS.

Maar om zulke informatie nou als bedreiging te brengen vind ik ook te ver gaan. Want vooralsnog is er geen sprake van virussen/mallware, of anderszins bekende hacks.

Dus ..... nog steeds is mijn vraag niet beantwoord.....

... en/dus verder betreffende dit onderwerp ....

Mijn reactie was idd vanwege het feit dat er de laatste tijd te veel Windows draadjes geopend worden, zowel voor- als anti.

+1

Dus ik, dan nu echt maar weer :-X :-X :-X .... want geen zin in weer diezelfde discussie over hoe goed win wel niet is en hoe zwak linux zou zijn.

Misschien een goed advies dat iedereen dat onderhand gaat doen en iedereen stopt met onnodig angstaanjagend gedoe?
Het is hier nu eenmaal een linux/ubuntu forum !!!

Trouwens ook erg vreemd dat uitgerekend jij (als schrijver wiki-community) de informatie van een als betrouwbaar erkende door de community gecontroleerde linux wiki-pagina in twijfel trekt.  :o ;D
« Laatst bewerkt op: 2018/12/12, 21:43:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Theo71

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2018/12/13, 01:56:01 »
Ik zeg ook nergens dat Linux perfect is. Alleen dat het véél stabieler en veiliger is dan jouw favo OS.

Trouwens ook erg vreemd dat uitgerekend jij (als schrijver wiki-community) de informatie van een als betrouwbaar erkende door de community gecontroleerde linux wiki-pagina in twijfel trekt.  :o ;D

+1 ter vergelijking Test Cees is zo'n beetje de slager op een veganisten bijeenkomst. Misschien een vakman, maar voor de verkeerde doelgroep. 

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #65 Gepost op: 2018/12/13, 10:30:46 »
Tja, sommige mensen zijn gewoon vervelende figuren die niets leuker vinden dan andere mensen dwars te zitten. Ook wel bekend als trollen.

Maar het kan nog erger: stel je eens voor, dat je zo iemand als collega hebt op je werk....  :o

« Reactie #66 Gepost op: 2018/12/13, 11:42:17 »
Maar het kan nog erger: stel je eens voor, dat je zo iemand als collega hebt op je werk....  :o

.... als je dan nog wel je werkt hebt. Ik ken er genoeg die .....

zo'n beetje de slager op een veganisten bijeenkomst.

Omgekeerd had het spannend kunnen worden. Een enkele veganist op een bijeenkomst van stevige slagers die graag snijden met hele grote messen. :evil:
« Laatst bewerkt op: 2018/12/13, 11:45:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline softbart

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2018/12/13, 12:25:30 »
Blijft dit nog lang zo?? Het afzeiken van elkaar?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #68 Gepost op: 2018/12/13, 12:27:59 »
Heren, op de man spelen is (nog steeds) niet de bedoeling.
Hier gaat nu een slotje op, voor overleg met het team.