Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multiple tiff editor  (gelezen 1268 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
multiple tiff editor
« Gepost op: 2018/11/14, 14:52:26 »
Beste mensen,

Blij dat het forum weer in de lucht is! Kan ik eindelijk deze vraag stellen:

Ik heb een tiff bestand met meerdere pagina's (180). Een deel van die pagina's heb ik niet nodig en ik wil dus de overtollige pagina's er uit "slopen". Wie weet daar een goed programmaatje voor?

Dank voor een reactie,

Jop

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline peer

  • Lid
Re: multiple tiff editor
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/15, 07:08:21 »
als je googlet op "split tiff linux"dan komt imagemagick bovendrijven. Misschien helpt dat.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: multiple tiff editor
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/15, 09:41:54 »
beste peer,

dank je voor je reactie. heb jij ervaring met imagemagick? ik zie het niet in de standaard softwarebieb van ubuntu staan en op de site van imagemagick staat ook niet een .deb bestand. wel een tar.gz, maar ik weet niet of dat zo werkt, meestal moet je iets ingewikkelds doen met "make" e.d. Zelfs met een omschrijving lukt het me dan 1 op de 2 keer niet om zo'n programma werkend te krijgen.

Er is niet een programma als PdfShuffler waar het grafisch kan worden gedaan?

Misschien heeft iemand anders nog een idee?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline X-E3

  • Lid
Re: multiple tiff editor
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/15, 10:07:00 »
In synaptic  imagemagick aanvinken en dan op toepassen klicken. Of in de terminal sudo apt-get install imagemagick typen en dan op enter drukken.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: multiple tiff editor
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/15, 10:33:36 »
Grappig, ImageMagick is kennelijk standaard geïnstalleerd in Ubuntu. Wel vreemd dat ik het wel in synaptic kan vinden, maar niet in het softwarepakket.

Ik ga eens proberen, maar volgens mij werkt het niet met een grafische schil. Of zie ik dat verkeerd?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline X-E3

  • Lid
Re: multiple tiff editor
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/15, 10:37:17 »
Ik heb geen idee. maar ik zou het gewoon proberen en laat dan even weten of het wel of niet is gelukt.

Offline peer

  • Lid
Re: multiple tiff editor
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/15, 10:48:47 »
het gebeurt wel vaken dat programma's wel in synaptic te vinden zijn maar niet in de softwarebeheer

Imagemagick wordt volgens mij vooral in de terminal gebruikt. Er bestaat een eenvoudige grafische schil maar ik weet niet hoe die heet.
Bij mij is het programma niet geïnstalleerd.



Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: multiple tiff editor
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/15, 10:56:57 »
Dank voor jullie reactie. Als ik de documentatie goed begrijp dan zou simpel met convert *.tiff %d.tiff de file gesplitst moeten kunnen worden.

Ik krijg echter de volgende foutmelding:
$ convert *.tiff %d.tiff
convert-im6.q16: Unknown field with tag 33000 (0x80e8) encountered. `TIFFReadDirectory' @ warning/tiff.c/TIFFWarnings/912.
convert-im6.q16: Unknown field with tag 37680 (0x9330) encountered. `TIFFReadDirectory' @ warning/tiff.c/TIFFWarnings/912.
convert-im6.q16: Unknown field with tag 33000 (0x80e8) encountered. `TIFFReadDirectory' @ warning/tiff.c/TIFFWarnings/912.
convert-im6.q16: DistributedPixelCache '127.0.0.1' @ error/distribute-cache.c/ConnectPixelCacheServer/244.
convert-im6.q16: cache resources exhausted `D007.tiff' @ error/cache.c/OpenPixelCache/3984.
convert-im6.q16: DistributedPixelCache '127.0.0.1' @ error/distribute-cache.c/ConnectPixelCacheServer/244.
convert-im6.q16: cache resources exhausted `D007.tiff' @ error/cache.c/OpenPixelCache/3984.
convert-im6.q16: no images defined `%d.tiff' @ error/convert.c/ConvertImageCommand/3258.

Heeft iemand enig idee wat er fout aan is?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.


Re: multiple tiff editor
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/15, 11:30:40 »
Probeer gscan2pdf eens.
Dit programma dient eigenlijk om paginas in te scannen en er een pdf van te maken.
Maar ik heb zojuist even geprobeerd en je kunt er gewoon tif paginas mee openen, paginas ordenen en deleten en daarna terug saven als tif.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: multiple tiff editor
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/15, 11:55:01 »
Kun je hier iets mee?

https://superuser.com/questions/793219/creating-and-splitting-large-multipage-tiff-images
Als jij het begrijpt en een idee hebt wat ik zou moeten  proberen dan misschien wel. Ik snap het niet echt.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline X-E3

  • Lid
Re: multiple tiff editor
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/15, 11:57:15 »
Ik werk nooit met tiff en heb er dus geen ervaring mee. Ik kwam dit tegen en ik hoopte dat je er iets mee zou kunnen. Misschien dat er nog andere reacties komen waar je wel iets mee kunt.
En ik zou ook zeker de reactie van asilnevs proberen
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 12:02:16 door X-E3 »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: multiple tiff editor
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/15, 12:05:25 »
Probeer gscan2pdf eens.
Dit programma dient eigenlijk om paginas in te scannen en er een pdf van te maken.
Maar ik heb zojuist even geprobeerd en je kunt er gewoon tif paginas mee openen, paginas ordenen en deleten en daarna terug saven als tif.
Ik heb het even getest en het lijkt veelbelovend!

Heb je misschien ervaring met het soort compressie dat ingesteld kan worden? Het bestand was ca 800 kB, nadat ik er een paar pagina's als test er uit gooide en het weer opsloeg was het 1,5 Mb geworden met LZW compressie.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: multiple tiff editor
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/15, 12:21:40 »
Nee ik heb niet echt ervaring met de compressie, ook niet met tif files ;-)
Gewoon uitproberen zou ik zeggen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: multiple tiff editor
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/15, 12:22:31 »
Ik kijk wel even, maar het programma is precies wat ik zocht. Dank je voor het op weg helpen!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: multiple tiff editor
« Reactie #15 Gepost op: 2018/11/15, 12:26:34 »
Met tif weet ik niet hoe het moet, maar ik ken wel eenzelfde trucje met pdf.
Als je een pdf opent kun je er een nieuwe 'pdf-print' van maken wat een nieuwe pdf creëert. Bij de printopdracht kun je dan simpelweg de gewenste te printen pagina's invullen (en weglaten welke je er niet meer in wilt).

Misschien kun je hier iets mee bedenken?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: multiple tiff editor
« Reactie #16 Gepost op: 2018/11/15, 12:29:07 »
Met tif weet ik niet hoe het moet, maar ik ken wel eenzelfde trucje met pdf.
Als je een pdf opent kun je er een nieuwe 'pdf-print' van maken wat een nieuwe pdf creëert. Bij de printopdracht kun je dan simpelweg de gewenste te printen pagina's invullen (en weglaten welke je er niet meer in wilt).

Misschien kun je hier iets mee bedenken?
Dank je voor het meedenken, maar als je uit 168 pagina's moet gaan selecteren dan wordt het omslachtig. Bovendien kun je niet naar een tiff printen.

Maar GSCAN2PDF doet precies wat ik zocht!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.