Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu 18.04 werkt prima  (gelezen 729 keer)

Offline peer

• Lid
Kubuntu 18.04 werkt prima
« Gepost op: 2018/05/02, 11:45:50 »
op mijn pc stond linux neon. Dit is een stabiele basis: ubuntu 16.04 en een steeds vernieuwende KD desktop. De laatste tijd had ik het gevoel dat kde de ubuntu-basis ontgroeide. Ik ging daarom op zoek naar een ander os met kde-plasma.

Eerst heb ik manjaro  (rolling distro)geprobeerd. Makkelijk te installeren. Overbodige software verwijderen ging makkelijk maar een aantal programma's wilde niet verwijderd worden zonder ook de plasma-omgeving weg te verwijderen. Die dus maar laten staan. Het gebruik viel echter tegen. Ik had heel vaak last van vastlopers. Ik vermoed dat dit te maken had met het op de achtergrond kopieren van bestanden. Kennelijk gaat het kopiëren bij manjaro voor de andere activiteiten. Niet fijn en ik weet niet hoe ik dit kan instellen. Moet volgens mij wel kunnen met priorities of zo.

Toen heb ik opensuse geprobeerd (Suse was de os waar ik ooit mee gestart ben in linux). Eerst de tumbleweed (rolling distro) installdisk gebruikt. Deze herkende bij de installatie mijn wifi niet dus installeerde ik via de kabel. Maar daarna werd de wifi ook niet herkend. Toen de tumbleweed dvd gebruikt. Die herkende mijn wifi wel. Echter alleen op 2.4Ghz, niet op 5Ghz.
Na installatie werkte de wifi wel maar er was geen icon op de taakbalk en volgens de networkmanager was er geen wifi. Met het commando iwconfig zag ik wel dat er een verbinding was. Maar daar bleek ook uit dat er een verbinding was gemaakt zonder wachtwoord????. Kortom, opensuse gaat op mijn pc heel raar om met de wifi.
In het gebruik vond ik opensuse wel prettig. Het merkwaardige gedrag rond de wifi zorgde er voor dat ik ook opensuse weer heb verlaten. Ik zit nu wel met een optie: opensuse-secureboot in het bios-startmenu die ik niet kan verwijderen. (Dit heeft met EFI te maken, google heeft nog geen oplossing gegeven).

Toen heb ik kubuntu geïnstalleerd. Geen rolling distro. Het installeren ging erg gemakkelijk en snel. Ik heb  de minimal installatie gekozen. Daarna in muon de mijn voorkeursoftware gecheckt en binnen notime was ik in business. Prima. Geen overtollige software en ik hoef geen moeite te doen om software te zoeken en te installeren. Alles zit gewoon in de repo. Alleen dropbox heb ik apart gedownload en geïnstalleerd.
Voorlopig blijf ik lekker op kubuntu. Prima os!!!!!!