Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 18.04 Bionic Beaver???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 18.04 Bionic Beaver???  (gelezen 11568 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 18.04 Bionic Beaver???
« Reactie #50 Gepost op: 2018/06/20, 15:33:25 »
Er zijn alternatieven:
Xubuntu, Kubuntu, Lubuntu ,Ubuntu Budgie ,Ubuntu Mate.
Misschien kan je ook in een 32 bits versie later Gnome installeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2018/06/20, 15:46:01 »
Nu ubuntu 18.04 zijn 32 bits versie heeft laten varen, zit je met een iets oudere PC  wel in het bootje.
De sever draait nog wel, maar de desktop is niet voooruit te branden jammer.
Ben nu op zoek naar een ander os dat nog wel 32 bits ondersteund.
De versies 10.04, 14.04 en 16.04 waren prima ik heb deze ook altijd gepromoot maar 18.04 helaas
3 keer niets. sorry.
Ook linux begint op Windows te lijken, gewoon niet meer ondersteunen en je zoekt het maar uit.
Dat zou toch niet echt iets te maken moeten hebben met 32 vs 64 bits. Mijn 12 jaar oude core-duo met 2 GB draait 64 bits prima. Gnome is echter een zware omgeving en gebruikt te veel geheugen. Probeer eens XFCE te gebruiken. (overigens vind ik een 12 jaar oude PC niet "iets ouder"). Trouwens een server met een desktop is natuurlijk geen server ;)

Overigens houdt de ondersteuning van oude hardware een keer op. 16 bits wordt ook niet ondersteund. Op een gegeven moment werkt je OS misschien nog wel, maar de andere programmatuur niet meer. Dan heb je er ook niets meer aan.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/20, 15:47:36 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Tom

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2018/06/20, 15:57:57 »
Citaat
De versies 10.04, 14.04 en 16.04 waren prima ik heb deze ook altijd gepromoot maar 18.04 helaas
3 keer niets. sorry.
Ook linux begint op Windows te lijken, gewoon niet meer ondersteunen en je zoekt het maar uit.

Met de 16.04 kun je nog een tijdje vooruit hoor ,genoeg tijd over om iets anders daarna te zoeken  ;)
« Laatst bewerkt op: 2018/06/20, 16:07:36 door Ron »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline gipje

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2018/06/20, 16:09:03 »
Ha die Ron,

Nou de upgrade van 16.04 naar 18.04 ging zonder problemen en was ook zo gepiept.
Die draait nog steeds. Ik heb er ook altijd een desktop op staan. In mijn geval mate.
Toen begon de ellende, langzaam en traag niet vooruit te branden.
Chronium en firefox werken niet meer dus ook geen websites.
Ik heb er wel een windows 10 machine naast staan en met putty kan ik goed uit de voeten
voor remote dingen, maar toch ten opzichte van 16.04 is dit bagger of er moeten fixes op
nakomen. Ik zit al naar OpenSuse of Fedora te kijken maar nog niets mee gedaan.
Las net dat er 26 juli een update komt, denk dat ik daar maar op wacht

Best 73

Gerard

Offline Tom

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2018/10/24, 19:37:44 »
Ik moet nu bekennen zeer goed ,heb de 18.04.1 Lts nu op 2 machines staan en ben zeer tevreden ,wat ik niet begreep waarom die Mate progjes op Xubuntu staan ,heb ze dus vervangen door mijn oud vertrouwde Gnome programma´s ,alles werkt gesmeerd !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2018/10/26, 18:24:49 »
Mijn vrouw draait nu 18.04 met GNOME. Werkt prima. Enige wat mij irriteert is dat vaste dock links wat je niet uit kan zetten. Om een of andere reden was dat in Manjaro geen probleem.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2018/10/26, 19:41:50 »
Ik meen dat in Manjaro de vanilla gnome session default aanwezig is.

In Ubuntu kun je dat ook installeren met deze opdrachtregel;
sudo apt install gnome-session
Bij het inlog scherm dan kiezen voor Gnome op Xorg:

Je kunt i.p.v. vanilla gnome ook de Dash to Dock extension installeren. Dat maakt het mogelijk om het dock - of eigenlijk de dash -  intelligent te verbergen.
Tevens kun je de positie wijzigen: links, rechts, boven, onder.

Je weet hoe je extensions kunt installeren?

Hier is Dash to Dock geïnstalleerd. De extension is naar eigen wens aan te passen:

Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 42 Workstation  +  GNOME Boxes

Offline EvC

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2018/10/27, 16:49:41 »
Of je gebruikt de extension Dash to Panel.
Ubuntu is net een bouwdoos, je kunt het inrichten zo je wilt:

Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 42 Workstation  +  GNOME Boxes

DarkEra

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 2018/10/28, 12:10:46 »
Ik moet nu bekennen zeer goed ,heb de 18.04.1 Lts nu op 2 machines staan en ben zeer tevreden ,wat ik niet begreep waarom die Mate progjes op Xubuntu staan ,heb ze dus vervangen door mijn oud vertrouwde Gnome programma´s ,alles werkt gesmeerd !.

Citaat
Desktop Applications
Xfce is a very modular desktop environment, and for a long time we have shipped several GNOME components to fill our productivity software needs. In Bionic, we have decided to swap out a few pieces of GNOME with corresponding bits from MATE. MATE (formerly GNOME 2) shares several design elements with Xfce, making these components feel at home on the Xubuntu desktop. The features of these components are almost identical, so you won't miss out on anything.
Vertaling Google Translate:
Citaat
Desktop-toepassingen
Xfce is een zeer modulaire desktopomgeving en we hebben al lange tijd verschillende GNOME-componenten meegeleverd om aan onze productiviteitssoftware te voldoen. In Bionic hebben we besloten om een paar stukjes GNOME uit te wisselen met overeenkomstige stukjes van MATE. MATE (voorheen GNOME 2) deelt verschillende ontwerpelementen met Xfce, waardoor deze componenten zich thuis voelen op de Xubuntu-desktop. De kenmerken van deze componenten zijn vrijwel identiek, dus u zult niets missen.
Bron: https://wiki.xubuntu.org/releases/18.04/release-notes
« Laatst bewerkt op: 2018/10/28, 12:17:13 door Maik »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #60 Gepost op: 2018/10/28, 17:00:44 »
(quotes bewust leeg gelaten)
Zie hier één van de voordelen van Linux:
Verwijder wat je niet wilt en installeer wat je wilt en/of waar je aan gewend bent.
Mijn Xubuntu heeft een aantal XFCE programma's minder, maar een paar Gnome en KDE programma's extra.
Mijn PC's moeten dan ook doen wat ik wil en zoals ik het wil............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2018/10/28, 21:04:21 »
Was ophelderend wat Maik schreef (Bedankt Maik) ,maar ik vind mijn Gnome progjes net iets beter en of sneller werken ,is persoonlijk natuurlijk ,ben het helemaal eens met Ron. :)

DarkEra

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 2018/10/31, 19:15:27 »
Graag gedaan Tom. :)

« Reactie #63 Gepost op: 2018/10/31, 22:29:02 »
1 ervaring tot nog toe, en dat is te weinig om een mening te geven dus nog niet gestemd.
Wel een tegenvallende ervaring welke ik wel even kwijt wil.

Een laptop met 16 maar niet naar mijn zin geinstalleerd.

Ik wilde er Lubuntu op zetten (lekker snel, toch?). Daarmee werkte het geluid niet en enkele FN toetsen ook niet.
Dat geluid hoefde geen probleem te zijn (bekend driverprobleem), maar over de niet werkende FN toetsen was niets te vinden. Te groot probleem voor dat moment.

Dus weer ubuntu er op, maar als dat dan toch moet dan meteen 18 dacht ik.  =D
Maar met 18 werkten de FN toetsen helemaal niet.

De oorzaak ligt waarschijnlijk bij hardware welke niet of niet voldoende herkend wordt. Dus dit is niet 18 te verwijten, vandaar dus geen beoordeling. Wel zo eerlijk lijkt me. Maar ik baalde wel dat 18 niet ootb werkte.

En tjah, er was op dat moment ook geen schitterend behulpzaam forum beschikbaar om te helpen.  ^-^
Uiteindelijk staat er nu toch maar weer 16 op en deze keer wel naar mijn zin geinstalleerd, en dat werkt 100% perfect.
Jammer, want ik had graag de gelegenheid gepakt om 18 te proberen. Maar dat moment komt vanzelf.
« Laatst bewerkt op: 2018/10/31, 22:32:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore