Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04 LTS start niet meer goed op en blijft hangen bij het opstarten  (gelezen 728 keer)

Ubuntu 16.04 LTS start niet meer goed op en blijft hangen bij het opstarten na een update van Ubuntu

Ik werk al jaren met Ubuntu tot grote tevredenheid, in Dualboot, met Windows 10.
Maar na een update van Ubuntu een paar weken geleden start Ubuntu 16.04 start niet meer goed op en blijft hangen bij het opstarten. Ik zie een leeg bureaublad met een zwart kruis, de muiscursur, maar verder geen pictorgrammen. Het systeem blijft handen. In de ‘security mode’ is Ubuntu wel op te starten.  Uiteindelijk besloot ik Ubuntu geheel opnieuw te installeren en te updaten.
Maar ook dit loste het probleem niet op.

Zowel kernel: 4.13.0-36-generic (amd64) als na een update kernel 4.13.0-38-generic (amd64) loste het probleem niet op. Helaas door de nieuwe installatie kan ik Ubuntu niet meer terug zetten naar een oudere kernel. Wat ik wel begreep dat dit mogelijk te maken had met een update om Meltdown en Spectre te dichten.
Nu weet ik het niet meer. Wat is hier de oplossing voor?

Mijn syteem.
Asus moederbord
Ubuntu 16.04.04 LTS
Intel® Core™ i5-6400 CPU @ 2.70GHz × 4
grafics: llvmpipe (LLVM 5.0, 256 bits)
64 bit
Videokaart: AMD Radion  HD 7400 series.

Ik had dit probleem van de week ook en heb het zo opgelost in de terminal van de recovery mode:

rm  -rf ~/.compiz-1 ~/.config/compiz-1
Log dan uit, daarna terug in.
Dit wist de instellingen van compiz. Bij het herinloggen worden de fabrieksinstellingen hersteld.


« Laatst bewerkt op: 2018/04/06, 08:56:39 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Dat moet inderdaad de oplossing zijn. Een gemakkelijker manier om aan de terminal te raken, is, eens je ingelogd bent en je ziet de desktop zonder dash, op <Alt><Ctrl>t te drukken. Dit zal de terminal opstarten, en hoef je niet via recovery mode. Na het ingeven van dat commando om de compiz instellingen te wissen (rm -rf ~/.compiz-1 ~/.config/compiz-1) kan je dan herstarten met het commando "sudo shutdown -r now"

Dank je, het was de oplossing.
Nu werkt alles weer zoals het moet.
Wel zonde van alle moeite om Ubuntu helemaal opnieuw te installeren.

Offline vanadium

  • Lid
Inderdaad, dat herinstalleren was niet nodig geweest - en is bij linux zelden nodig, tenzij als er foute handelingen zijn gebeurd op systeemniveau. Dit is blijkbaar een recent probleem met de stabiele Ubuntu 16.04. Kan altijd gebeuren, ook met een stabiele versie. De fora staan er vol van (ook hier). Wel heb ik nog nergens een "officiële" erkenning/bekendmaking van dit probleem (met oplossing) gezien.