Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gramps: foto´s in DropBox  (gelezen 565 keer)

Gramps: foto´s in DropBox
« Gepost op: 2018/02/18, 07:48:37 »
Ik ben sinds kort bezig het stamboom programma: Gramps

Nu wil ik de stamboom delen met mijn familie. Maar als ik dit doe dan veranderd de locatie van de afbeeldingen.

Ik heb geprobeerd te oplossen door de foto´s op te slaan in DropBox. Helaas biedt Gramps geen mogelijkheid om foto´s via een link weer te geven.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gramps: foto´s in DropBox
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/18, 12:00:59 »
Verplaats je gramp foto's naar dropbox. De folder die gramps verwacht, is nu weg, maar die vervang je nu door een symbolische link naar de naar je dropbox verplaatste foto's.

Familieleden doen hetzelfde: ze vervangen de fotofolder van gramps door een symbolische link naar hun dropbox folder.

Een symbolische link in linux werkt praktisch hetzelfde als een echt bestand of folder. Voor Gramps is het net alsof die foto's nog steeds op dezelfde plaats zijn.

Re: Gramps: foto´s in DropBox
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/18, 17:35:28 »
Citaat
ze vervangen de fotofolder van gramps door een symbolische link naar hun dropbox folder

Is dat een eenmalig (voor de map/folder)? Of moet dit gedaan worden voor elke foto individueel?

Waar stel ik dit in? Ik heb dit (invoegen van een link) nergens kunnen vinden.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/19, 02:28:01 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gramps: foto´s in DropBox
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/19, 17:03:04 »
Je doet dit eenmalig voor de ganse folder. Welke folder, dat weet ik niet, want ik ken gramps niet. Een symbolische link kan je maken via het rechtsklik menu van nautilus. Nu is die optie verdwenen in recentere versies. Jou onderschrift vermeldt echter Elementary (gebaseerd op 14.-4), klopt dat nog?
Voor Ubuntu 17.10 (en mogelijk 17.04) kan je de optie aanzetten onder "Voorkeuren", tweede tabblad (Link creatie). Zet je dat aan, dan kan je rechtsklikken op de folder die je wil linken. Een link met naam "Link naar <naam van je folder>" wordt aangemaakt. Verplaats die naar je dropboxfolder en hernoem (eventueel) de link eenvoudig terug naar "<naam van je folder>".
Opgelet: dit werkt enkel binnen hetzelfde bestandssysteem, d.w.z., als zowel gramps als je dropboxfolder zich op dezelfde partitie bevinden. Is dat niet het geval, dan zou het nog kunnen met een "mount bind", maar dat is al een diepere systeemingreep en dan is het misschien eenvoudiger in een eerste stap uit te zoeken of je gramps niet zo kan instellen dat die elders de foto's zoekt.

Re: Gramps: foto´s in DropBox
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/23, 01:15:47 »
Opgelost. Dank je wel voor je hulp  :).
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)