Dit is een samba-verbinding, geen ssh. Blijkbaar heb je je Mac-schijf gedeeld gemaakt waardoor Ubuntu (en ieder ander OS dat Samba ondersteunt) bij je bestanden kan.
Ik had inderdaad in "Systeemvoorkeuren>Delen>Bestandsdelen" even aan gevinkt, daarna wel weer uit gevinkt. En zo is het nog altijd.
Wat wel permanent aan gevinkt staat is "Extern inloggen".
Dit is een toevalstreffer. Wat ik raar vind is dat deze situatie dezelfde blijft, ook al heb ik - zoals gezegd - "Bestandsdelen" weer uit gevinkt.
Heb zonet, als proef, "Bestandsdelen" weer aangevinkt en nu verschijnt onderaan de zijbalk van Finder "Gedeeld" met daaronder de naam van mijn ubuntu-computer. Ik klik daarop.... tiens, die map is leeg.
Er staat linksboven: "verbonden als gast". Rechtsboven is er een venstertje: "Verbind als... " Als ik daar op klik krijg ik:

Maar welk wachtwoord is dat?! Mijn admin wachtwoord is het niet! Waar vind ik dat benodigde wachtwoord??? Ik sta voor een raadsel...
En nog iets: "... waardoor Ubuntu (en ieder ander OS dat Samba ondersteunt) bij je bestanden kan." zeg jij... Kun jij nu ook bij mijn bestanden komen (potverdorie nog aan toe!)??
Je ziet het: "Ik ben een stakker die in het duister tast!"