Hoi allemaal, Ik heb weer eens een flinke boo-boo gemaakt van mijn pc. Eigenlijk weet ik niet precies wat ik nou echt fout heb gedaan. Laat ik maar even eerst wat uitleggen. ( Wetende dat mijn systeem nooit echt helemaal 100% voor elkaar was.) Maar goed het heeft al wel weer bijna een jaar perfect gewerkt zoals ik wilde. Ik heb destijds bij het installeren van Xubuntu 16.04 LTS ook meteen mijn nieuwe 1 TB schijf van wat partities voorzien. Alleen is dat nooit helemaal strak gegaan en is wat onduidelijk. Zelfs voor mezelf inmiddels. Ik heb , ja nog steeds, nog win xp voor tal van zaken zonder er mee op internet te komen, werkt prima. Op die zelfde partitie van ± 205 GB staat ook nog de partitie van Ubuntu 14.03.van ± 30 GB. Gelukkig maar want dat is nu nog mijn enige lijn naar een nog enigzins werkende pc. Maar ook daar zitten nu uiteraard tal van fouten in.Verder nog een kleine Swap en dan de grote partie van ± 360 GB waar ik dus Xubuntu op heb staan en die tot 4 dagen terug perfect heeft gewerkt.Dan heb ik nog 2 kleinere partities van ± 100 GB voor opslag in zowel ext4 als ntfs. ( Ik heb ook nog een oude 250GB schijf er aan hangen, maar dat is alleen maar voor datat opslag. En wordt ook keurig altijd gezien in grub.))
Goed, ik denk dat mijn fout was dat ik even een software installeerde van Schijf-Gereedschap en daarin fout heb zitten morrelen. Zo was eigenlijk die 360GB partitie niet te zien. Dus die wilde ik gewoon een goede naam geven en ook maar even op aan gezet en nog iets maar dat weet ik niet meer en kan ik ook niet meer terug te pakken krijgen. Hoe dan ook, na een herstart bleek de grub alleen nog die eerste partitie te laten zien met als home / met die oude ubuntu 14.03 van 30 GB met daarbij alleen nog de kernel-versie waar dan oorspronkelijk mijn moooie Xubuntu op stond.
Als ik dan die kernel kies bij de grub-opstart, dan tuimel ik in no-irq..vector enz en eindigde ik eerst in de TTL2, nu alleen nog de TTL1, en krijg ik de 2 hoofdberichten:
1. /usr/lib/ubuntu-release-upgrader....motd:31...cannot create / var/lib/...upgrade...availble: read-only file system
2. /usr/lib/update-notifier/update-motd-fsck-at-reboot: 33 ...cannot create var/lib/update...read-only filesystem
Welcome to Ubuntu 16.04.03 LTS ( GNU/Linux 4.4.0-101-generic i686. ( Dit was denk ik één van de wat oudere kernels die er nog in stonden in de grub.)
Ondanks en na ellenlange oefeningen en uitproberen met recovery, livecd en bootrescue enz, kom ik er niet uit. Ik kan niet meer in mijn up-to-date Xubuntu komen. Althans, de data is nog altijd gewoon te benaderen via de persoonlijke map en dan gewoon die partitie aan zetten. Echter, het opstarten daarmee en zo de Xubuntu aan hebben staan dus niet.Alleen ben ik niet zo goed thuis in alle mappen-structuren van Linux. Ik dus nu weer enkele dagen bezig en hoop toch zónder weer helemaal alles opnieuw te moeten installeren enz terug te kunnen komen in mijn mooie Xubuntu. Ik vermoed, als leek, dat ik dus ergens de meest recente kernel heb verwijderd via de bootrescue schijf en dat de grub alleen nog maar die 440101 versie ziet in die oude ubuntu 14.03 partitie en zo niet meer de link kan leggen met Xubuntu.
Hopelijk kan iemand me weer op weg helpen.Laat maar even weten welke info er nog nodig is. Alle hulp bij voorbaat dank.
Goese Duikertje