Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Contact met Canonical  (gelezen 1184 keer)

Offline HWE64

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Contact met Canonical
« Gepost op: 2017/11/12, 18:41:23 »
Mijn vraag : Na het debakel van RikRik met zijn Toshiba laptop en evenzo Ronaldus in deze topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103148.new;topicseen#new wordt er dan door iemand contact op genomen met Canonical????
Het zou toch jammer zijn als meer mensen hun laptop verkl...... :evil:
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

Desktop pentium 4, 4GB, dualboot Xubuntu 18.04.1 LTS /W10 .  Laptop Toshiba Satallite C855 I5, 8GB, Xubuntu 18.04.1LTS . Desktop HP Compaq DC5750 AMD64, AMD Athlon X64 X2  2,1GHz RAM 3GB HDD 80GB, Test PC, Xubuntu 18.04.1 LTS /Linux Mint 19 Xfce (beginneling)

Offline rico70

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/12, 19:27:09 »
Ik ben bang dat er een disclaimer op de site staat dat het gebruik op eigen risico is

Offline Ronaldus

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/12, 20:25:12 »
Er wordt pas iemand wakker bij Canonical als het frequent als bug gemeld wordt. Dan is het nog maar de vraag of het aan de laptop-bouwer ligt of aan Ubuntu. Iedere fabrikant gaat kennelijk anders met UEFI om.
Jammer is het wel: remt het gebruik van Linux. De 'normale' gebruiker bedenkt zich wel twee keer voor hij de meegeleverde software eraf gooit en het met Linux gaat proberen met een onzeker eindresultaat. Als ik maar één computer zou hebben, weet ik ook nog niet zo of ik een werkend UEFI-systeem zou durven te veranderen. Het aantal linux Ubuntu gebruikers is relatief gezien ook niet enorm, laat staan van de niet-LTS versies. Bugs komen zo ook minder snel aan het licht.

Ik kwam met google de bug ook (nog?) niet frequent tegen (komt misschien later nog als 18.04 eraan komt?):
https://askubuntu.com/questions/969662/unable-to-boot-after-17-10-installation-no-bootable-device-on-toshiba-l50-b
https://superuser.com/questions/1264183/bios-wont-change-any-settings-i-blame-ubuntu-17-10
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-3555473/problem-booting.html
https://askubuntu.com/questions/971108/ubuntu-17-10-on-acer-cloudbook-14-ao1-431
https://askubuntu.com/questions/966497/cant-boot-linux-mint-after-ubuntu-17-10-install-even-though-the-mint-disk-was

(Zonder de bedoeling een tweede topic met hetzelfde probleem te maken.)
« Laatst bewerkt op: 2017/11/12, 20:26:52 door Ronaldus »
5 pc's in 'actieve dienst'. Daarop draaiend:
** Ubuntu MATE 18.04 (gezins pc/hoofd pc) ** W10 (thuiswerk-pc) ** Ubuntu MATE 18.04 (laptop 1)  ** Xubuntu 18.04 (laptop 2) ** Xubuntu 18.04 (netbook) **

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
Re: Contact met Canonical
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/12, 20:56:51 »
Het is mogelijk, om een bug te melden, dan kan ook hier.
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor, OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger.

Offline dellkubuntu

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/12, 21:02:38 »
Mijn volgende computer koop ik met Linux erop. Dus geen meegeleverde Windows, waardoor ik de hele boel moet gaan vernaggelen. Op mijn huidige laptop is een dualboot gewoon onmogelijk. Het voordeel van een computer met bv. Ubuntu voor geïnstalleerd is dat je weet dat het werkt. Koop je hem dan nog bij een firma zoals Dell (nee ik heb geen aandelen   ;) ), dan krijg je ook nog prima ondersteuning.
Ik denk niet zozeer dat het een probleem van Linux is, maar meer van Microsoft die probeert te voorkomen dat je hun os eraf kunt gooien.

Edit: bij nadere beschouwing van bovengenoemde artikelen van Ronaldus, is het probleem toch complexer als ik dacht.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/12, 21:18:51 door dellkubuntu »

Offline HWE64

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/12, 21:21:53 »
Mijn volgende computer koop ik met Linux erop. Dus geen meegeleverde Windows, waardoor ik de hele boel moet gaan vernaggelen. Op mijn huidige laptop is een dualboot gewoon onmogelijk. Het voordeel van een computer met bv. Ubuntu voor geïnstalleerd is dat je weet dat het werkt. Koop je hem dan nog bij een firma zoals Dell (nee ik heb geen aandelen   ;) ), dan krijg je ook nog prima ondersteuning.
Ik denk niet zozeer dat het een probleem van Linux is, maar meer van Microsoft die probeert te voorkomen dat je hun os eraf kunt gooien.

Edit: bij nadere beschouwing van bovengenoemde artikelen van Ronaldus, is het probleem toch complexer als ik dacht.
Volledig mee eens.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

Desktop pentium 4, 4GB, dualboot Xubuntu 18.04.1 LTS /W10 .  Laptop Toshiba Satallite C855 I5, 8GB, Xubuntu 18.04.1LTS . Desktop HP Compaq DC5750 AMD64, AMD Athlon X64 X2  2,1GHz RAM 3GB HDD 80GB, Test PC, Xubuntu 18.04.1 LTS /Linux Mint 19 Xfce (beginneling)

Offline swake

  • Lid
    • Webstek van swake
  • Steunpunt: Ja
Re: Contact met Canonical
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/12, 22:50:10 »
Het heeft nu eigenlijk niets met het topic te maken, maar hier roept een wanhopige WINDOWS gebruiker ook om hulp dat WINDOWS 10 ook zijn laptop  gesloopt heeft !

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/12, 23:29:57 »
Ik zei dit al eerder. Volgens mij was er sprake van 17.10 en dat is géén LTS versie.
Voor de LTS versies wordt een (voor zover dat mogelijk is) garantie afgegeven dat het stabiel draait. Voor de niet LTS versies wordt vermeldt dat deze bugs kan bevatten en stabiliteitsproblemen kan hebben. Men zou dan gemakshalve zeggen dat je het had kunnen weten en je er zelf voor koos.
17.10 is een NIET LTS TEST versie om te werken naar een stabiele LTS versie.

Dus altijd voor een LTS versie kiezen als je geen ernstige problemen wilt.

Het heeft nu eigenlijk niets met het topic te maken, maar hier roept een wanhopige WINDOWS gebruiker ook om hulp dat WINDOWS 10 ook zijn laptop  gesloopt heeft !

Misschien toch kiezen voor Linux LTS stand alone?  ^-^ Werkt perfect, zonder problemen.  8-)  Nog nooit zo lekker stabiel pc's gedraaid in mijn inmiddels tientallen jaren gebruik. (Correctie, ja, 3.11 was ook behoorlijk stabiel)
Win noodzakelijk? Op een andere aparte pc dan (2e pc voor linux hoeft geen drol te kosten).
Nodig voor het (thuis-) werk? Moet de baas maar voor zorgen dan. Die heeft daar genoeg interessante mogelijkheden toe.
- I ♥ Linux -

Offline Theo1971

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/13, 01:06:14 »
Ik zei dit al eerder. Volgens mij was er sprake van 17.10 en dat is géén LTS versie.

Spijker op de kop, wil je een 100% betrouwbare versie dan ga je voor de LTS.
De tussenversies hebben die garantie niet.

Laptops kunnen problematisch zijn (zeker Wifi) dus altijd inlezen voor aanschaf.
Wat normale pc's betreft, kant en klaar is soms kant en gaar.. dat moet je niet willen.
Windows erop en allerlei troep waar de honden geen brood van lusten (en daar betaal je ook nog eens extra voor).
Persoonlijk koop ik mijn hardware liever los en knutsel het in een halfuurtje in elkaar, dan dat ik een uur bezig met allerlei rotzooi te verwijderen en te veranderen van wat een ander voor goed dacht in te stellen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline RikRik

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/13, 08:49:48 »
Ik zei dit al eerder. Volgens mij was er sprake van 17.10 en dat is géén LTS versie.

Spijker op de kop, wil je een 100% betrouwbare versie dan ga je voor de LTS.
De tussenversies hebben die garantie niet.

Ik heb nog nooit een waarschuwing gehad, dat een tussen versie je laptop kan slopen, en dat Ununtu zich kan gedragen als een biosvirus. Je slaat de spijker wel op zijn kop als je zegt, een tussen versie bevat nog kinderziektes, dit kan leiden tot een instabiel systeem. Ik heb vanaf Hardy, alle versies van Ubuntu getest, maar nog nooit zoets meegemaakt als:   https://askubuntu.com/questions/970451/unable-to-save-bios-options-after-ubuntu-17-10-upgrade
Ik hoef geen garantie, maar je mag toch wel verwachten dat Ubuntu, niet je laptop sloopt.  >:(

Offline DeBaas

  • Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Contact met Canonical
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/13, 09:30:00 »
How to Set the NX Bit (No Execute Bit) in BIOS
Ofwel als deze No Execute Bit uit staat wil W10 niet (foutmelding no compatible processor), weet niet of Linux daar ook last van heeft of gaat krijgen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/13, 13:46:33 »
Ik heb nog nooit een waarschuwing gehad, dat een tussen versie je laptop kan slopen, en dat Ununtu zich kan gedragen als een biosvirus. Je slaat de spijker wel op zijn kop als je zegt, een tussen versie bevat nog kinderziektes, dit kan leiden tot een instabiel systeem.

Contradictie. Je woorden 'kinderziektes' en 'instabiel systeem' zeggen genoeg lijkt mij. Hiermee geef je eigenlijk zelf al aan dat je toch kennis had dat je tegen instabiliteitsproblemen aan kon lopen. En dan kun je een lang discussie gaan houden over hoe instabiel instabiel mag of kan zijn, instabiel is instabiel.

Volgens mij is het ook algemeen bekend wat een LTS versie is, en ook die omschrijving zegt weer genoeg over niet LTS versies.
LTS staat voor de stabiele versie, wat meteen duidelijk maat dat niet LTS dan ook niet stabiel is/kan zijn.
LTS is ook een algemene term binnen gehele ICT en staat los van Linux.

Citaat
Long Term Support (LTS): deze release wordt minimaal 5 jaar van veiligheids- en stabiliteits-updates voorzien.

Meer nog is Beta (=17.10!) ook een welbekende term binnen ICT, waarvan ook iedereen weet dat het een onvolledige testversie is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%A8taversie

Citaat
nog niet stabiel genoeg is om in productie genomen te worden, maar wel al (deels) functioneel is. De bètaversie wordt vaak verspreid onder een selecte groep van gebruikers voor een gebruikerstest waarbij feedback gegeven kan worden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_life_cycle
Citaat
Software in the beta phase will generally have many more bugs in it than completed software, as well as speed/performance issues and may still cause crashes or data loss.

Ik kies zelf ook al van begin af aan bewust voor LTS versies omdat de instabiele situatie van bèta-versies mij meteen duidelijk was.

En ook Linux Ubuntu zelf is er duidelijk over.
https://duckduckgo.com/?q=ubuntu+Long+Term+Support+(LTS)

En daarnaast vind ik dat je NIET de schuld voor het verlies van je laptop volledig (zelfs niet, want bèta) bij ubuntu kunt leggen aangezien het ook zo komt door de moeilijkheidgraad van laptops om ze te resetten. Ga dus nooit testen op laptops!

Dit is een samenvatting van wat feiten rondom LTS en Bèta waar hopelijk iedereen iets aan heeft in zijn verdere toekomstige keuzes welke versies te installeren op welke pc's (LTS waar het stabiel MOET zijn, en Bètaware beter niet op laptops want moeilijker te resetten).
Daarnaast vind ik het oprecht zwaar kvt voor je Rikrik. Been there, dus weet hoe balen dat het is dat laptops moeilijk kunnen zijn. Maar laat je niet ontmoedigen na dit harde leermoment!
« Laatst bewerkt op: 2017/11/13, 14:03:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline rico70

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/13, 14:58:57 »
1 17.10 is geen beta

2 LTS betekent niets anders dan ondersteuning op de lange termijn, oorspronkelijk bedoeld voor het bedrijfsleven

3 de tussenversies worden door Canonical niet als test of beta gepromoot maar voor als je het nieuwste van het nieuwste wilt

Offline h2o

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/13, 15:16:10 »
1 17.10 is geen beta
Dat is op zich wel waar.

Citaat
2 LTS betekent niets anders dan ondersteuning op de lange termijn, oorspronkelijk bedoeld voor het bedrijfsleven
Ook voor gewone gebruikers die stabiel willen werken

Citaat
3 de tussenversies worden door Canonical niet als test of beta gepromoot maar voor als je het nieuwste van het nieuwste wilt
Niet helemaal waar. Het is een probeer versie.

De tussen versies worden gemaakt aan de hand van een snapshot van de dan draaiende Debian Unstable
De LTS versies worden gemaakt aan de hand van een snapshot van de dan draaiende Debian Testing

Bij Debian is een Unstable behoorlijk stabiel, maar een Testing is stabieler. De Testing is de uiteindelijke Stable van Debian.
Qua stabiliteit maakt het wel degelijk verschil of er van een Unstable of een Testing versie wordt uitgegaan.

Verder is een tussen versie bij Canonical systemen een soort proeftuin om zaken uiteindelijk in de volgende LTS versie te verwerken.
Laptops + werkstations: Debian Stable + backports, server Debian Stable.
Test-laptop: Debian Testing/Unstable

Offline RikRik

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/13, 15:30:10 »
Ik heb nog nooit een waarschuwing gehad, dat een tussen versie je laptop kan slopen, en dat Ununtu zich kan gedragen als een biosvirus. Je slaat de spijker wel op zijn kop als je zegt, een tussen versie bevat nog kinderziektes, dit kan leiden tot een instabiel systeem.

Contradictie. Je woorden 'kinderziektes' en 'instabiel systeem' zeggen genoeg lijkt mij.
Een kinderziekte, die je onstabiel systeem kan geven is totaal wat anders dan een systeem die zich gedraagt als een windows-virus en je systeem voorgoed onbruikbaar maakt. Daar heb ik nog nooit een waarschuwing over gelezen,  het is toch te gek voor woorden, je gebruikt Linux,  juist om dit soort problemen te voorkomen. Dus, misschien is het slopen van je systeem door Linux voor jou niet meer dan logisch, dat is het voor mij niet. Ik stop nu met deze onzinnige discussie, ik zal nooit mijn gelijk halen bij mensen die een bord voor hun kop hebben en Linux maar blijven verdedigen, al stort de hele wereld in door een heel slecht besturingssysteem.  Zelfs een lts versie zit in het begin nog vol kinderziektes, ook dit is niet nieuw voor mij. ;-)  btw, ik herken heel veel van de Vistaus redenatie in jouw betoog
« Laatst bewerkt op: 2017/11/13, 15:36:02 door RikRik »

Offline EvC

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/13, 16:18:17 »
Sinds Secure Boot een onderdeel van een UEFI is, kun je je afvragen wie het initiatief daarvoor genomen heeft: Microsoft of de UEFI bakkers.
Kip ei verhaal of niet, gaat het hier over Toshiba apparatuur die wellicht inferieure UEFI's toepassen.
Hoe dat theoretisch / praktisch fout kan gaan? Men moet al heel diep in de materie kruipen om daar iets van te begrijpen.
Dat Linux in dit geval de oorzaak kan zijn voor het foutief functioneren lijkt me dan ook een enorm lastige discussie.
VMware Workstation Player

Offline RikRik

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/13, 16:35:48 »
Kip ei verhaal of niet, gaat het hier over Toshiba apparatuur die wellicht inferieure UEFI's toepassen.
Nee, ik heb al enorm veel distro's getest op de laptop,  I use an Acer Aspire ES1-511 https://askubuntu.com/questions/970451/unable-to-save-bios-options-after-ubuntu-17-10-upgrade
Waarom wordt een kwalijke Ubuntu-versie tot in den treure verdedigd, en wordt er alleen maar gekeken of de fout bij de gebruiker of de hardwarefabrikant ligt? Kijk, het maakt mij niet meer uit, mijn laptop is al gesloopt, maar als jullie een keer aan de beurt zijn, geef dan a.u.b jezelf de schuld, en ga dan ook niet klagen op dit forum of bij Canonical ... ik zeg nu vaarwel.. dit was echt mijn laatste bericht hier.

Offline rico70

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/13, 16:40:14 »
Citaat
The UEFI 2.3.1 Errata C specification (or higher) defines a protocol known as secure boot

Persoonlijk denk ik dan dat het bij de UEFI bakkers vandaan komt, al heeft MS (al of niet met Intel) daar een hele dikke vinger in de pap gehad.
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface#Secure_boot
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface#History
 
Over het feit dat je bij MS een key moet kopen zal ik maar niet te veel zeggen, dat had uiteraard bij een onafhankelijke parij gemoeten, bv FSF of EFF

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/13, 16:45:25 »
Waarom wordt een kwalijke Ubuntu-versie tot in den treure verdedigd, en wordt er alleen maar gekeken of de fout bij de gebruiker of de hardwarefabrikant ligt?

Ik verdedig het niet. Ik benoem het juist als onbetrouwbare versie omdat het geen LTS is.
Volgens mij heb ik ook gewoon alle opties mee genomen. Jij bent degene die het niet wil zoeken daar waar mogelijk ook de fouten kunnen liggen, en wilt de schuld alleen maar op ubuntu schuiven. Waar je zelf nota bene voor een niet-LTS versie hebt gekozen, wat klote voor je is maar toch.
En niet alleen jij, want veel meer willen niet aannemen dat een laptop bios vaak toch net even wat anders (veiliger, geslotener) in elkaar steekt dan een desktopbios. Zoals wel correct blijkt, want een desktop bios had je allang weer goed gehad.
Overigens zag ik dat je wel vaker in een bios 'experimenteert'. Weet je zeker dat het daar niet een keer verkeerd gegaan is? Het is aan te raden om in een bios niet te veel te aan te passen (want snel problemen/conflicten).

Een kinderziekte, die je onstabiel systeem kan geven is totaal wat anders dan een systeem die zich gedraagt als een windows-virus en je systeem voorgoed onbruikbaar maakt. Daar heb ik nog nooit een waarschuwing over gelezen

Dit is een discussie die gewoon niet te winnen is.
Een systeem wat zich gedraagd als een windowsvirus? Dat gaat wel erg ver na de uitleg over moeilijke laptopbiossen, en swakes uitleg dat dit ook met windows voorvalt dus of het nog maar de vraag is of Ubuntu jouw laptop vernachelt heeft.

En nooit gewaarschuwd en 'wist ik niet' is ook niet helemaal reëel.

Citaat
As is to be expected, with any release, there are some significant known bugs that users may run into with this release of Ubuntu 17.10.
https://wiki.ubuntu.com/ArtfulAardvark/ReleaseNotes#Known_issues

Had je niet een UEFI probleem?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity/+bug/1724482 (dus bekend dat er probleempjes konden zijn)

Kom op zeg. Iedereen weet dat als je een stabiele versie wilt waar geen noemenswaardige bugs meer in zitten dat je dan een LTS versie moet kiezen.
Dat wordt hier op het forum ook doorlopend uitgesproken door iedereen. 17.10 is geen LTS release, en dat is niet voor niets.
Eerder al plaatste ik een quote met het aanvullende advies op een 17.10 site dat ook gekozen kon worden voor 16.04LTS.
Daarnaast heb ik persoonlijk al vaak mijn bedenkingen uitgesproken over dual-boot waar je kunt verwachten dat concurerende OS-en elkaar voor de voeten gaan lopen, zoals ook wel blijkt uit de vele 'dual-boot probleem' topic die voorbij komen. Het interesseert mij niet als mijn advies tot stand-alone installatie weggewuifd wordt, maar dan is het ook niet zo vreemd als diegenen dan uiteindelijk ook een keer met een 'dual-boot probleem' topic moet komen.

Dan moet je of wie dan ook
1/ nou niet net doen of dat nooit uitgelegd is, en
2/ ook niet net doen of ik klinklare onzin uit kraam en het aan mij ligt.
3/ wel een beetje reëel en rationeel blijven.
Vermoord de boodschappers niet. Nogmaals, ik vind het ook flink balen voor je.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/13, 17:39:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline swake

  • Lid
    • Webstek van swake
  • Steunpunt: Ja
Re: Contact met Canonical
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/13, 17:43:00 »
Toen ik in de laatste reacties van RikRik las dat er op het moederbord geen CMOS batterijtje zat , en telkens de BIOS instellingen moesten goed gezet worden als de Accu uit de laptop verwijdert werd , is er bij een belletje gaan rinkelen en stelde ik bij mezelf de vraag , hoe word dat BIOS dan gevoed ?
Ik wist het ook niet en gaan opzoekwerk verrichten welk type Accu in de laptop zit . Ik heb ook gelezen dat als er dit type batterij in een laptop  zit , aangeraden word de batterij niet te verwijderen, tenzij men de laptop gaat wegleggen en een hele tijd niet gebruiken .
Of het probleem bij RikRik er ook iets had met te maken, weet ik niet , maar heb er een blogbericht aan gewijd .

Offline EvC

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/13, 17:46:12 »
Persoonlijk denk ik dan dat het bij de UEFI bakkers vandaan komt, al heeft MS (al of niet met Intel) daar een hele dikke vinger in de pap gehad.
Windows draait perfect op het notebook in kwestie.
Wat dat betreft hebben die partijen het prima voor elkaar om te doen waar men naar streeft: Windows (Microsoft) nog meer leidend maken nu de winst met dit OS tegenvalt.

VMware Workstation Player

Offline HWE64

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/13, 18:51:48 »
Persoonlijk denk ik dan dat het bij de UEFI bakkers vandaan komt, al heeft MS (al of niet met Intel) daar een hele dikke vinger in de pap gehad.
Windows draait perfect op het notebook in kwestie.
Wat dat betreft hebben die partijen het prima voor elkaar om te doen waar men naar streeft: Windows (Microsoft) nog meer leidend maken nu de winst met dit OS tegenvalt.
Als Canonical ook een UEFI sleutel gekocht heeft voor Ubuntu kan het toch bijna de UFEI toch niet geweest zijn? Dan moet je toch gaan zoeken of bij Ubuntu 17.10 of hartware????  Terwijl Ronaldus een andere accu had namelijk eentje op het moederbord. Maar ik denk dan dat, noch Canonical noch de UEFI bakkers hun fout toe zullen geven.
Het gaat mij alleen erom dat dit vanuit het forum gemeld wordt aan Canonical en dan kunnen ze ermee doen wat ze willen :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

Desktop pentium 4, 4GB, dualboot Xubuntu 18.04.1 LTS /W10 .  Laptop Toshiba Satallite C855 I5, 8GB, Xubuntu 18.04.1LTS . Desktop HP Compaq DC5750 AMD64, AMD Athlon X64 X2  2,1GHz RAM 3GB HDD 80GB, Test PC, Xubuntu 18.04.1 LTS /Linux Mint 19 Xfce (beginneling)

Offline dellkubuntu

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/13, 19:04:12 »
Toen ik in de laatste reacties van RikRik las dat er op het moederbord geen CMOS batterijtje zat , en telkens de BIOS instellingen moesten goed gezet worden als de Accu uit de laptop verwijdert werd , is er bij een belletje gaan rinkelen en stelde ik bij mezelf de vraag , hoe word dat BIOS dan gevoed ?
Ik wist het ook niet en gaan opzoekwerk verrichten welk type Accu in de laptop zit . Ik heb ook gelezen dat als er dit type batterij in een laptop  zit , aangeraden word de batterij niet te verwijderen, tenzij men de laptop gaat wegleggen en een hele tijd niet gebruiken .
Of het probleem bij RikRik er ook iets had met te maken, weet ik niet , maar heb er een blogbericht aan gewijd .

Goed artikel wat je eraan gewijd hebt. Een inferieure connector, net zo'n ding als van mijn webcam in een HP Pavilion die amper gewerkt heeft, want zit vanaf de fabriek al los.
Nu zou ik zelf wel mijn scherm kunnen openwrikken, maar serieus?   :o
Wat ik hiermee wil zeggen is dat fabrikanten wel wat meer mogen toezien op zulke dingen. Het is ook een hoop geld, zo'n laptop. Kan me de frustratie van Rikrik heel goed voorstellen.

Offline palm

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/13, 19:16:40 »
Persoonlijk denk ik dan dat het bij de UEFI bakkers vandaan komt, al heeft MS (al of niet met Intel) daar een hele dikke vinger in de pap gehad.
Windows draait perfect op het notebook in kwestie.
Wat dat betreft hebben die partijen het prima voor elkaar om te doen waar men naar streeft: Windows (Microsoft) nog meer leidend maken nu de winst met dit OS tegenvalt.
Als Canonical ook een UEFI sleutel gekocht heeft voor Ubuntu kan het toch bijna de UFEI toch niet geweest zijn? Dan moet je toch gaan zoeken of bij Ubuntu 17.10 of hartware????  Terwijl Ronaldus een andere accu had namelijk eentje op het moederbord. Maar ik denk dan dat, noch Canonical noch de UEFI bakkers hun fout toe zullen geven.
Het gaat mij alleen erom dat dit vanuit het forum gemeld wordt aan Canonical en dan kunnen ze ermee doen wat ze willen :'(
Waarschijnlijk heeft hij zijn efi partitie verwijderd, maar ubuntu moet deze alsnog kunnen aanmaken. Usb stick best maken met rufus en natuurlijk uefi kiezen.
Of het zou kunnen zijn dat de notebook enkel windows keys accepteerd. Of enkel als er een windows key aanwezig is, dat er andere keys bijkunnen. (enkele types medions hebben dit)

Offline partyrabbit

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Contact met Canonical
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/13, 19:20:38 »
(enkele types medions hebben dit)

Het ging toch om een Toshiba in dit geval?

no bootable device, deze melding krijg ik met m'n toshiba l50

Er zijn L50 modellen waarbij de bios gereset kan worden met een switch, maar ook L50 modellen waarbij dat niet kan.

Citaat
Unfortunately, the BIOS passwords can be removed only by a Toshiba authorized service provider available in your country.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/13, 19:26:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -