Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST - uBlock Origin] Aanpak van stiekeme cryptocurrency-mijnwerkers?  (gelezen 8956 keer)

Re: Wat doen jullie tegen stiekeme cryptocurrency-mijnwerkers?
« Reactie #25 Gepost op: 2017/11/08, 21:33:58 »
Inmiddels weet ik nog steeds niet of Ghostery ook stiekeme mijnwerkers tegenhoudt. Wat doen genoemde blockers meer of anders dan Ghostery?
Ghostery is zelf een stiekemerd...
(verkoopt gebruikers data)

Alternatieven:
https://prism-break.org/en/categories/gnu-linux/#web-browser-addons
« Laatst bewerkt op: 2017/11/08, 21:35:49 door VuurVosje »

« Reactie #26 Gepost op: 2017/11/08, 23:07:28 »
Firefox Add-ons: Ghostery ziet het "onzichtbare" web en spoort trackers, webbugs, pixels en webbakens op die op webpagina's geplaatst zijn door Facebook, Google, en meer dan 500 andere advertentienetwerken, aanbieders van gedragsgegevens, online uitgevers - kortom, alle bedrijven die geïnteresseerd zijn in uw activiteit.

Je kan zelf opgeven wat je allemaal geblokkeerd wilt hebben. Sommige adverteerders vinden dat niet leuk omdat ze daaruit inkomsten genereren. In mijn voorbeeld staat alles geblokkeerd.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/08, 23:10:03 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.

« Reactie #27 Gepost op: 2017/11/08, 23:12:19 »
"Ghostery is zelf een stiekemerd... (verkoopt gebruikers data)"

Die andere blockers niet?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.

« Reactie #28 Gepost op: 2017/11/08, 23:58:02 »

Het is (óók bij uBlock = whitelist in dashboard) daarnaast ook raadzaam om even het lijstje toegestane url's even door te lopen en die te verwijderen die je toch niet gebruikt.
Als je bv geen eejol mail hebt hoef je eejol ook niet toe te staan. Geen opera browser gebruikt geen opera, of .... Nou ja, gewoon uit die lijst verwijderen wat jij niet nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/09, 00:02:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #29 Gepost op: 2017/11/09, 08:35:29 »

Bij open-source blockers (uBlock, Privacy Badger, Pi-hole) heb je daar niet mee te maken, die zijn per definitie “eerlijk”.

Zelf gebruik ik al jaaaren Pi-hole (een Raspberry Pi), een fantastische open-source toepassing. Pi-hole beschermd niet 1 enkele browser maar alle browsers, alle andere programma’s (e-mail clients, apps), alle gebruikers (ook op andere pc’s, ongeacht besturingssysteem) en alle andere apparaten (als smartphones, tablets, smart-TV’s, IoT) – kortom je hele lokale netwerk. De Pi-hole wordt automagisch ingesteld via DHCP.

p.s. Pi-hole blokkeert ook ongewenste cryptominers (cryptojacking).
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #30 Gepost op: 2017/11/09, 11:06:00 »
Het is (óók bij uBlock = whitelist in dashboard) daarnaast ook raadzaam om even het lijstje toegestane url's even door te lopen en die te verwijderen die je toch niet gebruikt.
Als je bv geen eejol mail hebt hoef je eejol ook niet toe te staan. Geen opera browser gebruikt geen opera, of .... Nou ja, gewoon uit die lijst verwijderen wat jij niet nodig hebt.

Op de whitelist van uBlock staan alleen sites die je zelf hebt toegevoegd...  ;)

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #31 Gepost op: 2017/11/09, 11:29:39 »
Hier nog een interessant artikel op Tweakers over dit onderwerp.

In de reacties wat tips om cryptojacking te voorkomen.

https://tweakers.net/nieuws/131675/beveiligingsbedrijf-detecteert-acht-miljoen-cyptojackingpogingen-per-dag.html

« Reactie #32 Gepost op: 2017/11/09, 11:43:57 »
Bij open-source blockers (uBlock, Privacy Badger, Pi-hole) heb je daar niet mee te maken, die zijn per definitie “eerlijk”.

Ow. Daarom staat er van alles in de whitelists bij in elk geval uBlock en NoScript.  :evil:

Op de whitelist van uBlock staan alleen sites die je zelf hebt toegevoegd...  ;)

Zeker weten van niet. Ik heb nooit iets toegevoegd.
Ik heb nooit loopconversation.about-scheme, moz-extension-scheme, opera-scheme of vivaldi-scheme. En ook niet diegenen die ik er al uit verwijderd heb.

Al iemand zijn whitelists gecontroleerd? :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #33 Gepost op: 2017/11/09, 11:53:15 »
Al iemand zijn whitelists gecontroleerd? :evil:
Ja, ik.
Staat alleen in wat ik zelf heb toegevoegd.... daarom melde ik dat ook....  :)

'loopconversation.about-scheme'  etc zijn geen websites, maar heeft met iets anders te maken; browsers goed laten werken.

Edit: typo's
« Laatst bewerkt op: 2017/11/09, 13:24:47 door VuurVosje »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2017/11/09, 12:21:19 »
Idem hier wat VuurVosje schrijft.
Daarom bij Firefox  > uBlock en NoScript en bij Chrome > uBlock en  Coin Hive Blocker
« Laatst bewerkt op: 2017/11/09, 12:32:03 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #36 Gepost op: 2017/11/09, 13:12:23 »
Daarom bij Firefox  > uBlock en NoScript en bij Chrome > uBlock en  Coin Hive Blocker

NoScript heeft er zeker een vooringesteld lijstje in staan. Daar stonden sites als yahoo, aol en amazon bij, en die sites bezoek ik werkelijk nooit.

Ja, ik.

'loopconversation.about-scheme'  etc zijn geen website, maar heeft met iets anders te maken; browsers goed laten werken..

Als ik geen opera of chrome gebruik hoeft dat er ook niet in te staan.
- I ♥ Linux -

« Reactie #37 Gepost op: 2017/11/09, 14:40:16 »

NoScript heeft er zeker een vooringesteld lijstje in staan. Daar stonden sites als yahoo, aol en amazon bij, en die sites bezoek ik werkelijk nooit.

Ja, ik.

'loopconversation.about-scheme'  etc zijn geen website, maar heeft met iets anders te maken; browsers goed laten werken..

Als ik geen opera of chrome gebruik hoeft dat er ook niet in te staan.

NoScript heeft inderdaad een standaard whitelist, welke ik overigens altijd verwijder (wat je echt nodig hebt om de browser te laten werken kan je niet verwijderen).
Op de chat te vinden als debiantux

Offline vilamar

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2017/11/09, 19:54:37 »
Kan het cryptohacken ook gebeuren via bijvoorbeeld Spotify.
En dan bedoel ik de applicatie en niet de webversie.
Want zo'n applicatie maakt toch ook een internetverbinding, gebeurt dit dan met Firefox op de achtergrond?

youpie123

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2017/11/10, 01:37:50 »
Jongens, alsjeblieft terug ter zake.... Dit draadje gaat uitsluitend over manieren om stiekeme mijnwerkers tegen te houden.  ;)

Is wel erg strikt nietwaar? Ik ben er nog steeds niet achter waarom mijn Firefox met Facebook steeds langzamer werd en nu lees ik hier dat Brave ook aan mijnwerken doet maar daar heb ik geen problemen mee.

Een zo breed mogelijke discussie brengt vaker eerder een oplossing dan alleen ter zake blijven. Wie zegt dat het probleem daardoor komt? Ik zag het als een mogelijkheid maar wie weet is er iets anders wat ik ervaar als probleem? Misschien heeft het niets met mijnwerkers te maken maar heeft de laatste update van Firefox mijn rekencapaciteit opgevreten samen met Facebook en hun advertenties en een mijnwerker?

U-block had ik al veel langer als advertentieblocker, hielp geen zier, ook niet na de update in Firefox. No-coin, een lachertje en nog niemand heeft gemeld hetzelfde probleem te hebben dus is het probleem mijnwerkertje misschien helemaal geen probleem? Of alleen op Windows?

Iemand die echt een probleem ermee had?

youpie123

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2017/11/10, 02:01:26 »
Overigens, Firefox installeert ook ineens ongevraagd Add-ons!?!?!?

Safe Browsing Version 4 (temporary add-on)This temporary add-on enables the new version of the Safe Browsing API, which protects against dangerous and deceptive sites. It will be automatically removed once the roll-out of this feature is complete.

« Reactie #41 Gepost op: 2017/11/10, 09:38:19 »

Safe Browsing Version 4 (temporary add-on)This temporary add-on enables the new version of the Safe Browsing API, which protects against dangerous and deceptive sites. It will be automatically removed once the roll-out of this feature is complete.

Doe eens :
about:studiesStaat daar dat je toestemming hebt gegeven voor Mozilla studieprojecten?

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #42 Gepost op: 2017/11/10, 10:31:53 »
Ik ben er nog steeds niet achter waarom mijn Firefox met Facebook steeds langzamer werd en nu lees ik hier dat Brave ook aan mijnwerken doet maar daar heb ik geen problemen mee.

Brave gebruikt wel cryptovaluta voor betaling als alternatief voor het tonen van advertenties, of tenminste dat willen ze gaan doen. Maar Brave doet niet aan cryptominen in de browser. Het idee is dat je een cryptovaluta portemonnee vult en de sites die je bezoekt worden daaruit (anoniem en direct) betaald bij bezoek.

« Reactie #43 Gepost op: 2017/11/10, 12:04:48 »
[edit; verwijderd om niet weer zeikreacties te krijgen]
« Laatst bewerkt op: 2017/11/10, 12:25:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #44 Gepost op: 2017/11/10, 12:23:07 »

Zit er standaard in. Heeft iedereen met FF 56.0. De uitleg staat in je laatste zin, die ik voor 't gemak maar even vetgedrukt heb gemaakt.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/11/10, 12:24:53 door Pjotr »

« Reactie #45 Gepost op: 2017/11/10, 12:26:27 »

Zit er standaard in. Heeft iedereen met FF 56.0. De uitleg staat in je laatste zin, die ik voor 't gemak maar even vetgedrukt heb gemaakt.  ;)

Ik niet. ff56 hier.

(kom jongens. Zeiken dat dit ook weer een onjuiste of ongepaste reactie is. Kom zeiken!!)
- I ♥ Linux -

Re: [OPGELOST] Wat doen jullie tegen stiekeme cryptocurrency-mijnwerkers?
« Reactie #46 Gepost op: 2017/11/10, 13:03:12 »
@partyrabbit,
Ik ook niet. :rolleyes: (FF 56.0)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

« Reactie #47 Gepost op: 2017/11/10, 13:26:16 »
@partyrabbit,
Ik ook niet. :rolleyes: (FF 56.0)
Omdat je daar toestmming voor moet geven bij 'Firefox-gegevensverzameling'.
Zie mijn vorige post.

« Reactie #48 Gepost op: 2017/11/10, 14:33:35 »
Omdat je daar toestmming voor moet geven bij 'Firefox-gegevensverzameling'.
Zie mijn vorige post.

Dus zit het er niet standaard in. Heeft niet iedereen met FF 56.0 het. Waarom ik zei "ik niet".  ;)
- I ♥ Linux -

youpie123

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 2017/11/12, 15:53:52 »
Hihi, waarvan notie genomen. Soms kan ik mijn kop niet houden, sorry hoor  ;) Daarom kom ik ook niet meer zo vaak op fora.
Maar goed, samengevat heb ik Brave leren kennen om iets te doen tegen gemeende cryptocurrency mijnwerkers en hoop ik spoedig weer fijn in Firefox te kunnen surfen. Wie weet gaat het ondertussen ook alweer.

@Vuurvosje: Ja, dat zal dan aangestaan hebben want daar staat de add-on ook in vermeld.  Er staat echter niet expleciet of ik toestemming heb gegeven en ik kan me dat ook niet herinneren.
@Valk: Dank voor de toelichting
@Partyrabbit: Jouw reactie was weg voor ik het kon lezen. Ik kan er echter wel uit opmaken dat men mij een zeikerd vindt. Dat mag men van mij vinden en waarschijnlijk heeft men gelijk daarin. No hard feelings  :angel: