Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop gesloopt  (gelezen 22434 keer)

Re: Laptop gesloopt
« Reactie #150 Gepost op: 2017/11/09, 22:39:05 »
Ik had er alleen Ubuntu 17.10 op staan. Het opstarten liep al niet soepel. Soms een 2e herstart nodig.

Wilde later opstarten van een andere USB-stick, maar dat ging niet meer. Veranderende UEFI settings werden ook hier niet vastgehouden.
HDD omgedraaid met een W10 schijf. Werderom een niet bootable schijf melding.
Bios batterij eruit en erin. Tijd opnieuw moeten instellen en ik kon opstarten. Ook start hij nu weer van usb-sticks op.

Ik kan 17.10 nu denk ik wel weer proberen in CSM/bios-mode. Moet ik eerst mijn SSD er weer in zetten. Ga ik vanavond niet meer doen.

Heb 17.10 ook op een andere laptop staan (met een klassiek bios). Daar geen problemen.

swake

• Gast
« Reactie #151 Gepost op: 2017/11/09, 22:46:36 »
Citaat
Ik had er alleen Ubuntu 17.10 op staan. Het opstarten liep al niet soepel. Soms een 2e herstart nodig.

Wilde later opstarten van een andere USB-stick, maar dat ging niet meer. Veranderende UEFI settings werden ook hier niet vastgehouden.
HDD omgedraaid met een W10 schijf. Werderom een niet bootable schijf melding.
Bios batterij eruit en erin. Tijd opnieuw moeten instellen en ik kon opstarten. Ook start hij nu weer van usb-sticks op.

Ik kan 17.10 nu denk ik wel weer proberen in CSM/bios-mode. Moet ik eerst mijn SSD er weer in zetten. Ga ik vanavond niet meer doen.

Heb 17.10 ook op een andere laptop staan (met een klassiek bios). Daar geen problemen.

Wat jij hier beschrijft word toegepast bij een desktop . Bij een laptop kan dit ook geprobeerd worden.
Batterij uit de laptop halen en ook de stroomkabel van de adaptar uit de laptop voor 24 uur verwijderen .

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #152 Gepost op: 2017/11/09, 22:57:58 »
Behalve de Batterij zit er in een laptop ook een backup BIOS/klok batterij, dus de hoofdbatterij loshalen levert géén BIOS reset op, ook de backup batterij moet los.
Deze backup batterij (CR2032 met aangelaste draden in plastic krimpkous omhulling) zit meestal onder het toetsenbord middels een connector verbonden aan het moederbord.
Wees heel voorzichtig of laat het aan de plaatselijke PC technicus over om te demonteren/resetten, voor je het zelf beseft heb je al zo'n fraai plat kabeltje gesloopt. (ervaringsdeskundige)
« Laatst bewerkt op: 2017/11/09, 23:00:33 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #153 Gepost op: 2017/11/09, 23:16:07 »
Behalve de Batterij zit er in een laptop ook een backup BIOS/klok batterij, dus de hoofdbatterij loshalen levert géén BIOS reset op, ook de backup batterij moet los.
Deze backup batterij (CR2032 met aangelaste draden in plastic krimpkous omhulling) zit meestal onder het toetsenbord middels een connector verbonden aan het moederbord.
Wees heel voorzichtig of laat het aan de plaatselijke PC technicus over om te demonteren/resetten, voor je het zelf beseft heb je al zo'n fraai plat kabeltje gesloopt. (ervaringsdeskundige)

Mee eens.
En zelfs de bios batterij verwijderen haalt het password er nog niet altijd uit.
Want voor mijn nog onduidelijk. Was er nu sprake van een vergeten bios password of niet??

Want als het inderdaad een wachtwoord beveiligde bios betreft kan het moeilijker worden. Laptops zijn vanwege hun diefstalgevoeligheid nogal eens zwaarder beveiligd dan desktops. Zelf ook vaker ervaren.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/10, 14:42:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

• Gast
« Reactie #154 Gepost op: 2017/11/09, 23:30:02 »
Zelf een harde schijf of geheugen vervangen bij een laptop durf ik nog aan beginnen of openmaken om eens te reinigen .
Dat backup BIOS batterijtje vind ik ook wat te delicaat om zelf te doen . Genoeg filmpjes te vinden op Youtube en ook een handleiding op deze site hoe het moet bij een Toshiba satelite.
https://www.techwalla.com/articles/how-to-replace-the-cmos-in-a-toshiba-satellite-laptop

Wachtwoord reset hangt natuurlijk af van merk tot merk . bij sommige desktops is het inderdaad niet voldoende om het CMOS batterijtje voor een paar minuutjes te verwijderen , maar is er ook nog eens jumpertje op het moederbord aanwezig .
Maar ik denk niet dat er een BIOS password ingevoerd werd anders zou Rik er niet in raken .

swake

• Gast
« Reactie #155 Gepost op: 2017/11/09, 23:36:39 »
Citaat
Laptops zijn vanwege hun diefstalgevoeligheid nogal eens zwaarder beveiligd dan desktops. Zelf ook vaker ervaren.
Zoals ik al zei, dan moet er een nieuwe bios chip in, en die kosten snel 50 euro (wat lijkt te passen bij de hoge prijsopgave van de leverancier van RikRik).

Ik weet niet hoe in Nederland prestatie uren berekend worden ?
Hier bij ons in België bij een erkende technieker kan dit wel eens het eerste uur 200,00 euro zijn . Of men nu maar 15 minuten werk heeft gehad word gerekend als het eerste uur . Bijkomende uren aan 100,00 euro . 70 minuten werk is dus 200+100 = 300,00 euro zonder 25 % BTW ingerekend wat 75,00 euro zou zijn . Samen dus 375,00 euro voor de hersteluren alleen maar .!

« Reactie #156 Gepost op: 2017/11/10, 12:10:30 »
Ik weet niet hoe in Nederland prestatie uren berekend worden ?
Hier bij ons in België bij een erkende technieker kan dit wel eens het eerste uur 200,00 euro zijn . Of men nu maar 15 minuten werk heeft gehad word gerekend als het eerste uur . Bijkomende uren aan 100,00 euro . 70 minuten werk is dus 200+100 = 300,00 euro zonder 25 % BTW ingerekend wat 75,00 euro zou zijn . Samen dus 375,00 euro voor de hersteluren alleen maar .!

Wat?? Zoveel?? Dik verdienen dan daar bij jullie.
Hier is voor een vakman een beetje regulier uurloon tussen 50 tot 70 euro. En als je een zzp-er met weinig uurtjes weet te vinden vaak nog goedkoper.
Voor 200 euro/uur huur je hier een behoorlijk goede advocaat in en dat betaal je de notaris.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #157 Gepost op: 2017/11/10, 12:13:07 »
Kijk, hier hebben we nu het grote probleem met deze discussie. Er wordt zeer regelmatig geantwoord op niet aan de orde zijnde zaken. Er is helemaal geen sprake van een wachtwoord op de BIOS.

Er is wel degelijk gesproken over wachtwoord en er is geen duidelijkheid gekomen of dat nou ingevoerd was of niet.
Ik geef toch ook aan dat mij onduidelijk is of daar nou sprake van was? En als daar geen sprake van is lees je er toch gewoon overheen want niet ter zake?

Waar ben IK dan het grote probleem?
Het echte grote probleem is dat sommigen altijd op de man moeten spelen terwijl je alleen met de beste bedoelingen wilt helpen.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/10, 13:46:46 door Ron »
- I ♥ Linux -

swake

• Gast
« Reactie #158 Gepost op: 2017/11/10, 12:19:18 »
Citaat
Wat?? Zoveel?? Dik verdienen dan daar bij jullie.

Inderdaad dat is dik verdient . Maar die technieker moet hiervan dan zoveel sociale lasten + belastingen terugbetalen aan de Belgische staat en uiteindelijk van die 300 euro misschien maar 75 euro overhoud .

swake

• Gast
« Reactie #159 Gepost op: 2017/11/10, 12:52:31 »
Misschien zou Rik er iemand moeten bijhalen en met twee samen achter die laptop gaan zitten . Met twee zie je meer dan met één . Het kan misschien iets heel simpels zijn wat Rik over het hoofd ziet , en die andere het dan wel ziet . Ook zelf al meegemaakt ! Bij jezelf denken nee dat kan het niet zijn want dat had ik al nagezien en het stond juist . En dan achteraf is het net dat ene dat verkeerd ingesteld stond .

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #160 Gepost op: 2017/11/10, 13:16:10 »
Dit Topic is opgeschoond, een aantal OffTopic berichten verwijderd (ook van mij :lol:)

Bij het nalezen vielen mij iets op, hopelijk leest RikRik nog mee:
In het begin, na het terug plaatsen van een backup kwam er alleen een Grub-prompt.
Dit betekend, dat de MBR niet is overschreven door de backup en deze Grub verwijst naar een niet meer bestaande installatie.
Nu dat het systeem weer lijkt te werken, is het misschien een idee, om 16.04 te installeren en als dat gelukt is, daarna wachten op 18.04.1, wanneer daar geen problemen mee zijn.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/10, 13:54:13 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

nahjo

• Gast
« Reactie #161 Gepost op: 2017/11/10, 14:06:37 »
@Ron

volgens mij is het probleem nu dat USB of DVD niet werken bij het booten. Wat klinkt als een overdreven bios beveiliging die niet door RikRik te wijzigen is.
<toevoeging>
Waardoor het installeren van een extra OS als Ubuntu 16.04 niet mogelijk is.

« Laatst bewerkt op: 2017/11/10, 17:45:32 door nahjo »

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #162 Gepost op: 2017/11/10, 14:22:40 »
Dit Topic is opgeschoond, een aantal OffTopic berichten verwijderd (ook van mij :lol:)

Bij het nalezen vielen mij iets op, hopelijk leest RikRik nog mee:
In het begin, na het terug plaatsen van een backup kwam er alleen een Grub-prompt.
Dit betekend, dat de MBR niet is overschreven door de backup en deze Grub verwijst naar een niet meer bestaande installatie.
Nu dat het systeem weer lijkt te werken, is het misschien een idee, om 16.04 te installeren en als dat gelukt is, daarna wachten op 18.04.1, wanneer daar geen problemen mee zijn.
@Ron, als bedrijfsmatige storing zoeker (niet in PC's) heb ik de ervaring en ik misschien niet alleen, dat als je je gedachten heel lang op dezelfde storing blijft focussen, je blind wordt voor heel vaak logische zaken. Het zou heel goed zijn als er een steunpunt of iemand anders bij RikRik eens over zijn schouders mee keek. Misschien alleen al voor het bevestigen van het geconstateerde door RikRik. Zie #160.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #163 Gepost op: 2017/11/11, 10:44:25 »
Resumerend:

Toshiba + UEFI + Ubuntu 17.10 = problemen > continu 'No bootable device -- Please restart system', niet meer van USB kunnen opstarten, het niet vasthouden van UEFI-settings Frappant/typisch is dat tot en met Ubuntu 16.04/Mint 18.2 het allemaal prima ging.

Toshiba + CSM/Legacy + Ubuntu 17.10 = gaat prima
. Start normaal op, kan ook weer opstarten van usb.

Ik had het geluk dat mijn klassieke  bios-batterij goed bereikbaar op het moederbord zit (zie linksonder op de foto) en mijn 'bios' werd gereset bij het eruit halen en weer terugzetten. Het alleen omwisselen van mijn HDD bood geen soelaas.
Dit geluk heeft RikRik niet met zijn Toshiba. Hij kan niet zo de stroom van zijn bios afhalen. Misschien dat dat lukt als hij zijn laptop een tijd zonder accu laat liggen? Ik denk hij alles wat je normaliter en redelijkerwijs kunt proberen, heeft geprobeerd.

NB.: 'No bootable device -- Please restart system' schijnt sowieso een dingetje te zijn met een Toshiba.

Doet me ook denken aan iets uit het grijze verleden: https://www.geek.com/chips/not-good-samsung-uefi-laptops-can-brick-when-booting-ubuntu-1537900/
Heb je met een LTS ook wat minder risico op denk ik. Maar ach, soms wil je ook wel eens wat proberen.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/11, 11:34:38 door Ronaldus »

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #164 Gepost op: 2017/11/11, 11:47:55 »
Hoi Ronaldus,

Goed resumé! Belangrijk is ook dat opstarten van een ander medium (DVD) niet ging en zelfs het plaatsen van een harddisk met een in een andere PC geïnstalleerd Ubuntu systeem niet ging. Het ging pas goed toen Rikrik een complete backup terugzette. Rikrik was echt steengoed bezig!

Dan lijkt het er heel erg op dat er een stuk BIOS data via die backup op de harde schijf werd teruggezet. Een stukje BIOS op de harddisk?? Wat krijgen we nou toch ... . Maar waar werd dat weggezet dan? Hoe hou je dat goed en zet er toch weer Ubuntu op. En waarom kwam dat pas na de installatie en verwijdering van de 17.10 aan het licht?

Nog belangrijker is hoe vaak dit voorkomt, want in zo'n geval mol je straks bij de 1804 LTS je laptop en dat wil niemand.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

swake

• Gast
« Reactie #165 Gepost op: 2017/11/11, 11:51:52 »
Dat BIOS batterijtje heeft als functie om het BIOS van stroom te voorzien . Een BIOS dat een tijdje zonder stroom valt zullen de instellingen teruggezet worden naar DEFAULT . Nu zijn er ook laptops die niet voorzien van zo een CMOS batterijtje , en men de oplaadbare batterij helemaal moet laten leeglopen . Als deze leeggelopen is eruit halen en de stroomkabel er ook uit voor 24 uur en zo kun je ook een laptop BIOS terugzetten naar DEFAULT instellingen .

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #166 Gepost op: 2017/11/11, 23:20:34 »
Dit geluk heeft RikRik niet met zijn Toshiba. Hij kan niet zo de stroom van zijn bios afhalen. Misschien dat dat lukt als hij zijn laptop een tijd zonder accu laat liggen? Ik denk hij alles wat je normaliter en redelijkerwijs kunt proberen, heeft geprobeerd.

NB.: 'No bootable device -- Please restart system' schijnt sowieso een dingetje te zijn met een Toshiba.

Het moederbord van de Thosiba van mijn laptop heeft geen batterij, dit had ik al opgezocht. Als ik de accu verwijder, moest ik altijd al alle instellingen weer opnieuw invoeren, meestal default en save en dan was het weer werkbaar. Wat ik wel kwalijk vindt, ik heb altijd alle tussen versies van Ubuntu getest, maar dit is me nog nooit eerder overkomen. En ik weet, een tussen versie kan nog fouten bevatten, maar een fout die je laptop letterlijk sloopt is in mijn ogen heel kwalijk.  :-[

swake

• Gast
« Reactie #167 Gepost op: 2017/11/12, 11:07:12 »
Citaat
Het moederbord van de Thosiba van mijn laptop heeft geen batterij, dit had ik al opgezocht. Als ik de accu verwijder, moest ik altijd al alle instellingen weer opnieuw invoeren, meestal default en save en dan was het weer werkbaar.

En dat lukt nu niet meer . Helemaal zeker ben ik niet , maar dan zou het mogelijk kunnen zijn dat de accu niet meer 100 %  OK is en misschien moet vervangen worden .

swake

• Gast
« Reactie #168 Gepost op: 2017/11/12, 11:18:01 »
Ik heb dit gevonden , ga dat eens lezen . Mogelijk zit in je laptop een verdachte accu.
https://batterycheck.toshiba.com/?region=TEG&country=BE&lang=nl

https://batterycheck.toshiba.com/BatteryUpdate/ManualCheck?region=TEG&lang=nl&country=BE

Mijn citaat in #63

Citaat
Wat jij hier beschrijft is wel een hardware probleem !
https://www.techopedia.com/definition/11356/io-controller-ioc
Word die laptop warm ?
« Laatst bewerkt op: 2017/11/12, 11:23:10 door swake »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #169 Gepost op: 2017/11/12, 17:12:20 »
De laptop is al weggegeven, ondertussen al een nieuwe gekocht. Voor mij even geen Ubuntu meer op een laptop met een UEFI Input Output System. Ik markeer deze topic als opgelost. Ik ben er verder klaar mee. Het gaat jullie goed, allen bedankt voor jullie goedbedoelde tips en misschien, tot laters  :D

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #170 Gepost op: 2017/11/13, 09:41:44 »
Een met bijvoorbeeld UnetBootin gemaakte USB is niet UEFI compatibel.
Deze starten mogelijk wel op maar herkennen geen gpt bootpartities, dus geen installatie mogelijk.
Behalve de 16.04 versies zijn veel buntu afgeleiden niet opstartbaar op een UEFI systeem met secureboot ingeschakeld.
Bij hardnekkige UEFI systemen is daarom mijn advies: met dd aangemaakte USB met de laatste LTS Ubuntu versie graag.
De benaming van SSD kan anders zijn dan de bekende sda/sdb enz., te controleren in gparted.
Je dient dan bij installatie de juiste partities en mountpoints in te geven.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #171 Gepost op: 2017/11/13, 19:29:30 »
Het kan ook "gewoon" een bug van het moederbord zijn.

Zelf had ik ook een Toshiba laptop, waar plots een wachtwoord op het bios stond. En dat kwam dus spontaan, ik zet nooit wachtwoorden op een bios (en niemand kon erbij). Na zoeken op internet naar het type moederbord bleek dus dat bij dit phoenix moederbord na 3/4 jaar dit dan sporadisch op kon treden. Uiteindelijk toen opgelost door 2 punten op het moederbord kort te sluiten.
Ubuntu MATE 16.04

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #172 Gepost op: 2017/11/13, 21:59:54 »
@DeBaas, Je doet nu twee uitspraken die niet per se waar zijn.
(1) Ik heb altijd USB-sticks aangemaakt met UnetBootin, en (2) ik heb hiermee destijds Xubuntu 14.04 kunnen installeren op een UEFI-systeem (Acer ES1-111, 11 inch netbook) met ingeschakelde secure boot. Het ging niet in enen goed -precies zoals je zegt: opstarten ging wel maar booten niet- , maar toen Boot Repair opmerkte dat er een UEFI file as trusted for executing geselecteerd moest worden, was de redding nabij. Voor het hele verhaal: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87072.0.
Op dezelfde netbook was deze stap niet meer nodig toen ik overging op 16.04 (schone installatie). Maar 14.04 heeft twee jaar prima gedraaid op een UEFI-systeem met secure boot aan.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #173 Gepost op: 2017/11/14, 00:40:51 »
Boot Repair is/was een workaround om een uefiboot aan te maken, niet standaard aanwezig.
Je installeerde dan Xubuntu in mbr legacy CSM modus en zet er later een Ubuntu uefi boot bij.
Maar als de installatieset de HDD/SSD niet ziet omdat deze gpt geformatteerd is of door een BIOS fout............

Helaas kon door een update of kernel update het hele booten in een klap weer over zijn.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/14, 00:45:09 door DeBaas »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #174 Gepost op: 2017/11/14, 16:10:52 »
Voor mensen die een nieuwe (of oudere) ubuntu willen installeren over een al bestaande:

Ga niet zelf klooien met GParted om je oude installatie te verwijderen. Dit is vragen om problemen.

Doe het volgende:
- start het installatie medium
- kies voor handmatig indelen
- selecteer de huidige Ubuntu partitie als '/'
- selecteer de optie om die partitie te formatteren
- installeer.

Naar mijn mening zijn al deze problemen veroorzaakt door eerst de huidige installatie te verwijderen zonder dat aan te geven in de MBR/Grub. Met bovenstaande methode wordt je MBR direkt aangepast.

M.a.w. dit heeft dus niets te maken met het te installeren systeem (=Ubuntu) maar alles met de gevolgde procedure. Met de nieuwe UEFI standaard zijn oude (bios) methoden gevaarlijk geworden.

Let wel, ik heb dit niet getest, maar dit is alleen wat ik denk. Ik durf hier mijn laptop niet aan te wagen ;)