Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop gesloopt  (gelezen 23671 keer)

Offline RikRik

• Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #75 Gepost op: 2017/11/03, 11:43:03 »
@RikRik, heb je mijn reactie gelezen over partitietabel in Gparted. Dat kan namelijk ook een mogelijk probleem zijn. Als je partitietabel intact laat en de schijf alleen formatteert, dan is niet alles weg. Gooi je daarentegen de partitietabel wel en maak je een nieuwe aan en daarna formatteert, dan heb je technisch gezien een andere situatie.
Zo heb ik namelijk ooit eens behoorlijk lopen knoeien met usb-sticks die hetzelfde verschijnsel vertonen.
Zal ik het nog een keer uitleggen wat ik had gedaan., Ubuntu 17:10 werkte goed
1 Ubuntu 17:10 wilde ik weer vervangen door de lts versie
2 Ubuntu 17:10 verwijderd met Gparted, alleen de partitie waar Ubuntu 17:10 op stond verwijderd
3 Na het verwijderen herkende de pc geen enkele aangesloten apparaat meer, geen usb , sd, en hd
4 ik had de schijf geplaatst in een andere laptop en via een iso de live installatie versie van 16:10 met unetbootin geplaatst
5 de laptop opnieuw opgestart en de pc start de live versie van Ubuntu, precies zoals op een usb-stick
6 de HD weer terug in mijn Thosiba laptop, de melding verscheen nog steeds, no bootable device.
7 in het bios wordt alleen de tijd en datum onthouden, alle andere veranderingen niet
8 via F11 kan je naar het bootmenu, ik had daar geprobeerd om een systeemherstel te doen
9 systeemherstel van Toshiba werkte niet, de recovery partitie was nooit gewist
10 systeemhestel van winowds werkte ook niet meer, er zijn meerdere opties, maar alles gaf de melding dat het niet mogelijk was
11 Diverse keren geprobeerd om met cd's dvd's sd kaarten en nog meer, om een besturing te installeren.
12 in het bootmenu werkte 1 optie wel, de hele harde schijf wissen.
13 na het wissen de hd via bekabeling aan een andere laptop aangesloten
14 met Gparted de schijf geformatteerd en met Ubuntu de Ubuntu live versie met unetbootin geïnstalleerd
15 De HD geplaatst in de  laptop , dus de oorspronkelijke hd vervangen door die van mij
16 Ubuntu start zoals van een usb-stick
17 De hd weer terug in de Thosiba, maar de melding bleef  no bootable device
18 De image teruggeplaatst via de leenlaptop, alle partities werden zonder problemen weer teruggezet.
19 Reactie #66
« Laatst bewerkt op: 2017/11/03, 11:47:54 door RikRik »

swake

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 2017/11/03, 12:12:15 »
 :O

Citaat
4 ik had de schijf geplaatst in een andere laptop en via een iso de live installatie versie van 16:10 met unetbootin geplaatst
5 de laptop opnieuw opgestart en de pc start de live versie van Ubuntu, precies zoals op een usb-stick

Met Unetbootin ga ik een opstartbare USB stick maken met het gedownloade ISO bestand om Ubuntu 16.10 op een harde schijf te installeren .
Ik had in een vroegere reactie hierover al een opmerking gemaakt . !!!
Zo kunnen we blijven verder discussie voeren !!!

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #77 Gepost op: 2017/11/03, 12:16:04 »
...
Wat is er nou gezegd over op de man spelen en aanvallend reageren? Topic gaat dicht voor overleg en opschonen.

Opgeschoond en wel.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/03, 15:17:15 door TopGear »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2017/11/03, 17:33:57 »
Topgear, ik geef het op, zet maar een slotje op deze topic. Desnoods blokkeer je mij ook maar gelijk.

Citaat
Citaat
Als in het bios wordt alleen de tijd en datum onthouden, alle andere veranderingen niet
Vrees ik dat de batterij moet vervangen worden .
  :-X
Ik kom geen steek verder met dergelijke opmerkingen, van zogenaamde "hulpverleners" die alleen maar in een topic,  uit verveling  of domheid zit(ten)  te trollen.  :-[

« Reactie #79 Gepost op: 2017/11/03, 17:55:02 »
RikRik, ik heb ook een toshiba laptop (portege, andere dan de jouwe).

Als ik in de bios wil komen dan kan dat met F2 tijdens het opstarten, maar ik kan dan niks wijzigen. wel inzien.

Wil ik wat wijzigen, dan moet ik de laptop uit zetten, de F2 toets indrukken en dan aanzetten (f2 ingedrukt houden) . Dan komt er een prompt om het admin ww vd bios in te geven en dan kan ik dingen aanpassen.
Wel staat mijn bios in CSM, niet in uefi.
Kan het zijn dat jij in de bios in user mode komt, en niet in de beheer modus?
« Laatst bewerkt op: 2017/11/03, 17:57:20 door McVries »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2017/11/03, 18:19:07 »
RikRik, ik heb ook een toshiba laptop (portege, andere dan de jouwe).

Als ik in de bios wil komen dan kan dat met F2 tijdens het opstarten, maar ik kan dan niks wijzigen. wel inzien.

Wil ik wat wijzigen, dan moet ik de laptop uit zetten, de F2 toets indrukken en dan aanzetten (f2 ingedrukt houden) . Dan komt er een prompt om het admin ww vd bios in te geven en dan kan ik dingen aanpassen.
Wel staat mijn bios in CSM, niet in uefi.
Kan het zijn dat jij in de bios in user mode komt, en niet in de beheer modus?
Ik volg precies dezelfde procedure, F2 indrukken en idd je ziet dan een prompt, gevolgd door het bios.
Maar hoe kan ik controleren of ik in de user modus zit? Ik zie op het scherm daar geen melding van.

Waarom lukt het mij wel om in het bios CSM te selecteren, maar na, opslaan instellingen en  een herstart staat de optie weer in uefi.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/03, 18:40:06 door RikRik »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2017/11/03, 18:38:07 »
Het lukt me nu ook niet meer om via F11 in het herstelmenu te komen, ik kan nog wel de taal en het type toetsenbord selecteren, daar volgt wederom het volgende scherm

« Reactie #82 Gepost op: 2017/11/03, 19:20:21 »
Bizar dat die grub elke keer weer terug weet te komen  ???

Ik meen alles gelezen te hebben, je had ook een andere HDD geprobeert en toen kwam grub ook terug?

Bios is al die tijd in UEFI modus geweest he?

Heb je iets met de TPM module gedaan in de bios? (toen alles nog werkte).

Ik heb er te weinig ervaring mee, ik ga je hier niet mee kunnen helpen. Ik heb me wel wat ingelezen en vond Hiero : https://npmccallum.gitlab.io/post/our-bootloader-problem/ ) wel het een en ander.
Het lijkt er volgens mij sterk op dat 17.10 keurig samenwerkte met uefi en tpm (secure boot) en dus het een en ander heeft weggeschreven in je uefi config. het lijkt er op dat het spul op slot zit om je gegevens te beschermen. EN dat is in dit geval niet handig.

Heb je in de bios een optie om je tpm module te resetten?
« Laatst bewerkt op: 2017/11/03, 19:28:27 door McVries »

swake

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 2017/11/03, 19:24:17 »
Citaat
Ik volg precies dezelfde procedure, F2 indrukken en idd je ziet dan een prompt, gevolgd door het bios.
Maar hoe kan ik controleren of ik in de user modus zit? Ik zie op het scherm daar geen melding van.

Als er geen BIOS paswoorden werden ingesteld heeft dat geen belang.

swake

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 2017/11/03, 19:28:07 »
Ik moet straks gaan geloven dat er een superuser paswoord werd ingevoerd voor het BIOS !
In dit geval kun je inderdaad niets veranderen aan de instellingen van het BIOS zonder eerst het paswoord te hebben ingevoerd .

« Reactie #85 Gepost op: 2017/11/03, 19:29:21 »
Ik moet straks gaan geloven dat er een superuser paswoord werd ingevoerd voor het BIOS !
In dit geval kun je inderdaad niets veranderen aan de instellingen van het BIOS zonder eerst het paswoord te hebben ingevoerd .
Dat is precies wat ik op mijn laptop heb, ik heb een supervisor password ingevoerd in de bios en zonder dat kun je niks aanpassen.

« Reactie #86 Gepost op: 2017/11/03, 19:30:12 »
Citaat

Als er geen BIOS paswoorden werden ingesteld heeft dat geen belang.

Die prompt vraagt om een wachtwoord? (en dat heb je?)

swake

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 2017/11/03, 20:11:30 »
Als er een Supervisor paswoord werd ingevoerd moet dit eerst ingevoerd worden, om iets aan de bios instellingen te kunnen veranderen en bewaren .
Als er een user paswoord werd ingevoerd  en men zet de laptop aan krijgt men onmiddelijk een scherm te zien dat om een paswoord vraagt . Word dit paswoord niet of foutief ingevoerd zal het OS niet opstarten .

« Reactie #88 Gepost op: 2017/11/03, 20:37:23 »

Waarom lukt het mij wel om in het bios CSM te selecteren, maar na, opslaan instellingen en  een herstart staat de optie weer in uefi.

Rechtsonder staat Setup Defaults (F9).
Kun je daar niet op klikken en dan save+exit?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2017/11/03, 21:16:49 »
Dat is precies wat ik op mijn laptop heb, ik heb een supervisor password ingevoerd in de bios en zonder dat kun je niks aanpassen.
Ik had nooit eerder een password ingevuld, maar ergens anders in deze topic werd me dit aanbevolen. Dus uiteraard ingesteld, na save and exit, weer terug in het bios, de password wordt niet bewaard.   :-[
@partyrabbit, 
Citaat
Rechtsonder staat Setup Defaults (F9).
Kun je daar niet op klikken en dan save+exit
?  Ja hoor, met de draadloze muis of via tab , maar er wordt niets bewaard, alleen de tijd en datum.

swake

• Gast
« Reactie #90 Gepost op: 2017/11/03, 21:24:47 »
Haal er de handleiding bij van je laptop hoe je jouw BIOS moet resetten . Of anders gaan googlen op Toshiba (model) supervisor password reset .
Bij een desktop is dat eenvoudig op te lossen, bij een laptop hangt dit af van merk en type laptop. Niet om je te ontmoedigen maar er zijn laptopmodellen die je bijna helemaal uit elkaar moet halen om een BIOS reset te kunnen uitvoeren..

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2017/11/03, 21:26:35 »
Wat bijzonder vreemd is, wat ik al eerder schreef, na dertig keer op ctl alt del, heel snel achter elkaar, start zomaar windows op, ik had een schijf en partitie controle gedaan in windows, er werden geen fouten gevonden en de usb aansluitingen werkten zonder problemen, alles leek in orde. Na een herstart kreeg ik met geen mogelijkheid windows nog gestart. Ik ben daarna naar het boot-menu gegaan, ik kon daar in dos komen, ik heb daar de procedure gestart om de bootsector te herstellen met de dos commando's . Elke commando gaf de melding successfully. https://support.microsoft.com/nl-nl/help/927392/use-bootrec-exe-in-the-windows-re-to-troubleshoot-startup-issues  zonder succes, maar alle commando's werden met succesvol bevestigd. 
« Laatst bewerkt op: 2017/11/03, 21:43:37 door RikRik »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2017/11/03, 21:31:38 »
Haal er de handleiding bij van je laptop hoe je jouw BIOS moet resetten . Of anders gaan googlen op Toshiba (model) supervisor password reset .
Bij een desktop is dat eenvoudig op te lossen, bij een laptop hangt dit af van merk en type laptop. Niet om je te ontmoedigen maar er zijn laptopmodellen die je bijna helemaal uit elkaar moet halen om een BIOS reset te kunnen uitvoeren..
Ik ken nog de pc's met jumpers  ;) Ik kan een compleet vernieuwe bios flashen, maar dat gaat me niet lukken zonder toegang met bv een usb-stick of een ander apparaat.  Zonder device gaat mij dit niet lukken, ik heb al veel vaker een bios een update gegeven, maar altijd via een usb. In windows kan dit zelfs zonder usb, omdat de software daarvoor vaak een .exe bestand is

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2017/11/03, 21:36:16 »
Gebruik het hulpprogramma Bootrec.exe om een "Bootmgr ontbreekt"-fout op te lossen. Dit is niet nieuw voor mij, ik had al meer pc's gerepareerd met deze methode.

swake

• Gast
« Reactie #94 Gepost op: 2017/11/03, 21:47:09 »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2017/11/03, 21:55:01 »
Citaat
F2 key BIOS Password setting procedure

1. Starting with the computer fully off, turn it on by pressing and releasing the power button. Immediately and repeatedly tap the F2 key.

2. The BIOS setup program should appear. If Windows starts, shut down the computer and try step 1 again.

3. Use the arrow keys to move to the Security tab.

4. Use the arrow keys to select "Set User Password". (This 'User Password' is equivalent to what is otherwise called, in this document, a 'BIOS Password'.)

(It may be necessary to set a supervisor password before setting a user password. A Supervisor Password may be thought of as a backup mechanism -- if a User Password is forgotten, the Supervisor Password will allow access to the computer. The next section describes how to set a Supervisor Password.)

5. Press the F5 or the F6 key to navigate to the Password section. Type in a new password at the "Password = " prompt, and then press the Enter key.

6. Enter the password again when the Setup program prompts for it, and press Enter. The password field will now change to indicate that a password has been entered.

7. Optionally, set the Password on Boot feature to 'Enable'. Otherwise the computer may not prompt for the  password at startup.
8. Press the F10 key to save changes and exit the BIOS Setup program.
Dit lukt dus niet, ik zag nog een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=K4NqgDoyjNc maar wat hij precies doet is me onduidelijk, maakt hij een verbinding met een schroevendraaier?  En nog een vraag, heeft Ubuntu een eufi paritie nodig op de HD?

swake

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 2017/11/03, 22:03:41 »
Kijk eens hoe het hier werkt , want bij het ene model model kan het een jumpertje zijn , bij een ander model een resetknopje .
https://www.youtube.com/watch?v=IkmKCFSt0pg

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #97 Gepost op: 2017/11/03, 22:26:43 »
Citaat
ik zag nog een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=K4NqgDoyjNc maar wat hij precies doet is me onduidelijk, maakt hij een verbinding met een schroevendraaier?  En nog een vraag, heeft Ubuntu een eufi paritie nodig op de HD?

Wat een drama, Rik! Ik heb dat filmpje maar eens goed bekeken. Ik zou zeggen, doe wat daar staat en haal het geheugen eruit en kijk dan met eigen ogen hoe het er werkelijk uitziet. Die twee contacten moeten met elkaar verbonden worden, dat is wel helder (even na tijd 3.00). Dat is wat hij doet met die schroevendraaier. Daarvoor moeten dan die twee contacten wat hoger zijn dan de omgeving.

Persoonlijk zou ik dat niet met een schroevendraaier willen doen, maar hij doet dat.

Helemaal betrouwbaar vind ik dit filmpje van deze meneer niet, moet ik eerlijk bekennen. Dat hij een antistatisch polsbandje omdoet gaat nog net, maar dan verbinden met de massa in een tafelcontactdoos is erg mager. Dat hoeft helemaal geen massa te zijn ook al hoort dat natuurlijk wel.

Even doorzoeken naar een tweede bron met gelijke informatie lijkt mij. Want  het lijkt me wel een optie.

Nou succes! Hou vol. Ik volg het op de voet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

nahjo

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 2017/11/04, 09:42:54 »
Ik hoop dat dit niet een te domme opmerking is maar misschien maakt het een verschil wanneer je via windows de UEFI instellingen gaat wijzigen.
Op mijn Toshiba gaat dat onder windows via probleemoplossing en dan PC instellingen wijzigen (win 8.1) en daarna start het systeem op en zit je zonder F2 in de instellingen.
Misschien dat je dan meer rechten hebt?

Disclaimer:
ik heb begrepen dat je windows kan starten.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2017/11/04, 09:51:06 »
Ik hoop dat dit niet een te domme opmerking is maar misschien maakt het een verschil wanneer je via windows de UEFI instellingen gaat wijzigen.
Op mijn Toshiba gaat dat onder windows via probleemoplossing en dan PC instellingen wijzigen (win 8.1) en daarna start het systeem op en zit je zonder F2 in de instellingen.
Misschien dat je dan meer rechten hebt?

Disclaimer:
ik heb begrepen dat je windows kan starten.
Nee, ik kon maar één keer windows starten.daarna nooit meer.