@ Azelin: Bedankt voor je reactie
The quick workaround for this on an installed system is to add "piix" to /etc/initramfs-tools/modules, and run "sudo update-initramfs -u"
For installing a system, add break-top to the kernel cmdline via the bootgfx menu. Once at a busybox prompt, run "modprobe piix". Then "exit" the shell. Once the system is installed, the above work around will also be needed.
We are working on an update to fix this.
Kan je mij aub als beginneling dan uitleggen hoe ik deze fix precies toepas?
cmdline via bootgfx menu?
add break-top?
Ik vind het jammer dat door deze fout in de nieuwe release van Ubuntu vooral beginners worden afgeschrikt
Mja, dat ben ik met je eens, als je dit tegenkomt dan wordt je niet blij.
break-top moet trouwens zijn break=top, type foutje van mij en van de originele poster op launchpad.
Anyway, bij mij heb ik de beste resultaten geboekt met de alternate CD, die installeert wel meteen maargoed als je dat toch wil is dat misschien een beter plan.
Om de Live CD toch aan de praat proberen te krijgen wacht je tot je het menu van de Live CD krijgt (waar je dus kunt kiezen om de live cd te starten, van HD op te starten, de cd kunt verifiëren e.d. en waar je met de functie toetsen bepaalde functionaliteit en help kunt oproepen. Door op F6 te klikken, achter de resulterende regel break=top te typen en op enter drukken. Wel zorgen dat je voor je op F6 drukt de optie Opstarten van LiveCD (ofzoiets) (bovenste keuze dus) hebt laten staan, dus niet met de pijltjes toetsen naar boven of beneden gaan.
Je komt dan vanzelf in de busybox shell (deze tekst verschijnt vanzelf)
Wanneer je in de busybox shell zit type je modprobe piix (GEEN SUDO!). Je kán dan ervoor of erna wat ATA errors krijgen, het is al weer even geleden. Zodra je kunt type je dan exit en zou de LiveCD moeten starten. Na installatie zal je dit wellicht nog een keer moeten doen, bij mijn vriendin moest ik gewoon een tijdje wachten en ging hij wel door. NAdat je in de desktop terecht bent gekomen, terminal scherm open gooien en de eerste regel in de fix toepassen:
add "piix" to /etc/initramfs-tools/modules, and run "sudo update-initramfs -u"
Wil niet zeggen dat dit altijd werkt maar negen van de tien keer wel. Het kan in elk geval geen kwaad, daar hoef je je geen zorgen over te maken