Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het installeren in EUFI lukt niet  (gelezen 257 keer)

Offline koelieman

• Lid
Het installeren in EUFI lukt niet
« Gepost op: 2017/10/27, 12:05:08 »
Geachte forum,
Ik ben bezig geweest om te proberen Linux te installeren op mijn laptop. Het is een Acer Aspire ES 15 en heeft dus EUFI i.p.v. een gewone BIOS.
Ik heb allereerst Secure Boot op Disable gezet en de Windows boot manager helemaal onderaan de opstartlijst verplaatst.
Hiervoor moest ik eerst een wachtwoord aanmaken. Dat is allemaal gelukt, maar de installatie loopt vast op het moment dat ie 'Grub2' moet installeren.
Zowel met Linux Mint 18.2 als met Ubuntu 17.10 loopt ie op dezelfde tijdstip vast. Beide stikkies zijn gemaakt met de nieuwste Rufus.
Ik geloof dat het te maken heeft met het feit dat de EUFI uitgeschakeld moet worden en Legacy of CSM gekozen moet worden.
Deze opties heb ik echter helemaal niet; die EUFI blijft onbenaderbaar.
Misschien zie ik een stap over het hoofd, maar ik zou niet weten hoe nu verder.
Ik wend me nu tot jullie voor verdere hulp/info. Alle hulp is welkom. Ik heb inmiddels de partities die Linux aangemaakt had, weer verwijderd met Windows 10 die nog steeds op de computer is. Deze hoeft niet weg (vrouwtje) . . .  dus een dualboot.
Bedankt voor het lezen en een groet, koelie.

Offline koos4401

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/27, 15:10:51 »
Deze misschien (Las gisteren soortgelijk probleem, vandaar. Niet zelf getroffen/betrokken)
https://itsfoss.com/no-bootable-device-found-ubuntu/
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline koelieman

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/27, 16:57:12 »
Bedankt Koos, voor de reactie.
Alleen is dat voor een reeds geïnstalleerd systeem. Maar ik kom niet verder met installeren dan het voornoemde euvel.
Hij bevriest bij het willen installeren van Grub2.
Ik ben nog een paar andere (Engelstalige) reacties tegengekomen op het internet, waaruit blijkt dat Acer het niet toestaat het UEFI bootmode te beïnvloeden.
Nou ja, als dat inderdaad het geval is, moet ik er maar leren leven en altijd met een live-usb-stick Linux op deze  laptop opstarten.
Maar misschien dat iemand toch nog een andere mogelijkheid weet; ik blijf het volgen.
In ieder geval nogmaals bedankt en een groet, koelie.

Offline nahjo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/27, 17:16:29 »
Ik ben nog een paar andere (Engelstalige) reacties tegengekomen op het internet, waaruit blijkt dat Acer het niet toestaat het UEFI bootmode te beïnvloeden.

Hallo Koelieman,
laatst kwam ik een verhaaltje tegen over UEFI aanpassen dat via windows zou moeten gaan. Loop zelf al wat jaren achter qua hardware maar misschien heb jij er wat aan daar Acer ook genoemd is.
https://www.windowspasswordsrecovery.com/win8-tips/how-to-disable-uefi-secure-boot-in-windows-8-1-8.html

Offline swake

• Lid
    • Webstek van Swake
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/27, 21:15:50 »
Citaat
Nou ja, als dat inderdaad het geval is, moet ik er maar leren leven en altijd met een live-usb-stick Linux op deze  laptop opstarten.
Maar misschien dat iemand toch nog een andere mogelijkheid weet; ik blijf het volgen.
In ieder geval nogmaals bedankt en een groet, koelie.

Op een externe harde schijf installeren, dat lukt hoor . Heb je een mobiele Ubuntu die je overal kan meenemen .

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/28, 10:16:57 »
Ik heb ook een lastige Acer Aspire.
Ik moest secure boot juist wel inschakelen, en pas daarna kon  ik een UEFI file as trusted for executing selecteren.
Als dat bij jou ook zo is, zie dan bij: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87072.25, reactie 26.

Offline koelieman

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/28, 11:14:09 »
@ajjp
Hartelijk dank voor de reactie en de aangereikte link. Deze heb ik zeer aandachtig proberen te lezen, maar er valt me wel iets op.
Jij hebt wel de installatie kunnen afmaken; m.a.w. er staat een systeem geïnstalleerd, maar kan niet opgestart worden.
Bij mij loopt de installatie dood bij het installeren van Grub2.
Secure Boot kan ik uitzetten, maar die daar boven Boot Mode: UEFI  niet. Ik denk dat dit het schrijven van Grub2 naar de MBR verhindert.
Ik heb bij veel andere verhalen gelezen, dat je die modus kunt uitzetten en kiezen voor "Legacy" of "CSM".
Dit moet het dan mogelijk maken om een ander besturingssysteem te installeren. Maar het bovenstaande komt bij mij niet in beeld.
En dan wil ik nog een keer benadrukken dat ik wel kan installeren totdat hij de regel laat zien dat ie Grub2 installeert. Daarna doet ie niets meer en is het einde verhaal.
Ik hoop nog op de wondertip, maar ben bang dat het misschien onmogelijk is bij deze laptop.
In elk geval bedankt en een fijne dag toegewenst, koelie.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/28, 11:16:24 door koelieman »

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/28, 12:02:28 »
@koelieman, om te beginnen kan ik je geen gouden tip geven. Van horen vertellen heb ikzelf een tussen versie van de oude Bios en de UEFI en dan kun je de keuze maken voor CSM wat voor mijn geval aan de orde was (oplosser was maasnet). Ik heb ook een Assus moederbord in een Toshiba laptop. Als je tegenwoordig hoort over dat geklojo met die UEFi dan vrees ik er voor als het zaakje bij mij een keer de geest geeft :'(.
Sterkte
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

Desktop pentium 4, 4GB, dualboot Xubuntu 16.04 LTS /W10 .  Laptop Toshiba Satallite C855 I5, 8GB, Xubuntu 16.04 LTS . Desktop HP Compaq DC5750 AMD64, AMD Athlon X64 X2  2,1GHz RAM 3GB HDD 80GB, Test PC, Xubuntu 16.04 LTS/Linux Mint 18.2 Xfce (beginneling)

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/28, 13:04:34 »
koelieman, ik realiseer dat er verschil bestaat tussen wat ik had, en wat jij hebt.
De overeenkomst is: er was een wel een installatie, maar we konden niet booten. Ik heb destijds eerst Boot-Repair laten draaien, en die gaf vele regels aan die hij gerepareerd had. Misschien ook wel in de GRUB, maar dat werd niet gemeld.  Wellicht dat Boot-repair  bij jou wel GRUB repareert. Redelijk simpel te proberen: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair