Een vriend van mij lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Jaren in de ICT hoek gezeten, nu kan hij niet eens zijn smartphone bedienen. Laat staan zijn laptop met Windows. Dus Linux in deze of gene vorm erop en op zoek naar gemakkelijk te bedienen voor de gebruiker in dit speciale geval.
Ik heb de harde schijf in drie stukken gehakt en daar vervolgens LinuxMint 18.2, Xubuntu 16.04 en Ubuntu Chrome 17.10 geïnstalleerd.
Het is Ubuntu Chrome geworden. De achtergrond is volkomen leeg met aan de linkerkant een balkje met slecht twee mogelijkheden: Webserver en Mediaspeler.
Echter, de PC afsluiten is nog een probleem: even de functie/windows toets aan tippen en bovenin komt een balk te voorschijn. Uiterst bovenin rechts een menu uitklappen, vervolgens onderaan klikken op afsluiten met tenslotte nog een tweede keus de manier er afgesloten wordt.
Dat zijn teveel en voor een Alzheimer patiënt te ingewikkeld handelingen. Dat moet eenvoudiger kunnen.
Mijn vraag, is het mogelijk om met een toets(combinatie) de PC in één keer af te sluiten? Of wat dan ook?