@ Forum,
Beschreven probleem van sidonia doet zich al een tijd voor ( had ik al eens eerder gemeld - toen hoonde men dit weg) en het zal er niet op verbeteren, tenzij hier een workflow wordt ontwikkelt en geschreven hoe je dit probleem deftig kan oplossen ( Pjotr heeft dit al voor een stuk uitgeschreven) --probleem is: de verschillende soorten merken en hoe men die UEFI-bios ingedeeld/gemaakt of afgeschermd heeft..
Beter nog, enkele informatie bijeenkomsten plannen / laten doorgaan, op vele locaties, waar dit uit de doeken wordt gedaan en getoond....het is maar luidop denken...
Om dit te kunnen ondervangen heb ik ( ten persoonlijke titel) een laptop met 4 verschillende Hdd's (telkens van 320GB), met daarop verschillende distro' geïnstalleerd die ik regelmatig bijwerk zodat ze up-to-date blijven. Dat is mijn manier.
Ik heb onlangs, dit is de eerste voor mij, een 'Linux compatibele' desktop i5 (merkloos, ook met UEFI-bios) aangeschaft. Fastboot en secureboot zijn uitschakelbaar. Daarop heb ik nu mijn favorite 'Linux-gestuurd besturingssysteem' geïnstalleerd zonder noemenswaardig probleem.
Alleen had ik wat last om een verbinding te hebben met internet doordat er een te oude kernel werd geïnstalleerd. Na opwaardering van deze kernel was er geen enkel probleem meer.
Maar ja, een goed werkende en nog niet versleten computer gooi je zo maar niet weg. Ook hebben sommigen nog moeite om volledig 'los' te komen van Windows....
Kan je Windows niet missen, draai dit dan in een virtuele omgeving...
Ieder maakt voor zichzelf uit wat hij of zij verkiest.
Ik heb in ieder geval, drie jaar geleden, beslist om 'los' te zijn van Windows. Het is hier en bij mijn kinderen én kleinkinderen al 'Linux' wat de klok slaat...
Ieder is vrij om te kiezen wat haar/hem het best ligt.
Groet,
spievensterke.