Dit is meer een inleiding, omdat ik momenteel niet beschik over de laptop in kwestie. Het gaat om een Packard Bell, 4GB, UEFI en Windows 10. Het doel is dual boot met Xubuntu 16.04.
Ik heb mij natuurlijk ingelezen over het onderwerp UEFI. Het leek mij dat ik eerst maar eens moest proberen of het zonder enige aanpassingen ging. Dat zou met Ubuntu, en dus, nam ik aan, Xubuntu vaak goed gaan. Het installatieproces verliep inderdaad normaal; wat alleen nieuw voor mij was was dat ik in het scherm waar je 2x aanvinkt dat je alvast bestanden wilt downloaden, je ook kon aanvinken om een UEFI wachtwoord in te voeren om secure boot uit te schakelen. Dus dat gedaan.
Installatie leek normaal te verlopen. Alleen start daarna vrolijk W10 weer op.
Dus opnieuw begonnen met de Pjotr-methode, fast boot uitgezet, secure boot uit. Dat vereiste (weer) wachtwoord invoeren in UEFI, geen probleem. Installatie verliep normaal, geen vraag meer naar wachtwoord invoeren, want dat had ik al gedaan.
Opstartvolgorde ingesteld op Windows laatst. Geen geluk. Toen Pjotr's 'herstel GRUB' instructies
https://sites.google.com/site/computertip/6 opgevolgd. Nu wordt het interessant. De eerste 4 commando's slikt ie zonder opmerking. Daarna wil Xubuntu opeens iets downloaden, en dat wil hij dan installeren op sdb1. Dat kan natuurlijk niet, dat is de USB-stick van waaruit ik werk. En ik kan dat niet veranderen naar de juiste schijf / partitie. Je ziet gewoon een mededeling in de terminal.
Ik geef toe, wat ongedetailleerd. Zodra ik die bak weer in handen heb kan ik details toevoegen. Maar heeft iemand nu al een idee?
Er is in UEFI nog een mogelijkheid die ik nog niet geprobeerd heb: een UEFI-bestandje toevoegen, zoals je wel eens leest. Nog niet geprobeerd.
Maar het is mijn laptop niet, en de eigenaar heeft hem nodig, en durft W10 er nog niet af te gooien tot hij zeker weet dat alles het doet en zijn Word en Excelbestanden het doen. En LibreOffice is nou eenmaal niet 100% compatibel.
Dus waarschijnlijk zal ik eerst een image moeten maken om geen verdere risico's te nemen. Ben al blij dat ik zijn vastgedraaide W10 heb opgeschoond, en die het überhaupt nog steeds doet
Wordt Vervolgd...
Mark