Ik trap de bal af. Zo gebruik ik voor het ogenblik Gnome Shell.
Praktisch lege desktop, behalve enkele iconen (via Dash to Dock) aan de linkerkant. Favorieten start je direct, en met de muis kan je andere programma's opstarten via het bovenste icoon, het toepassingenicoon. Ik heb echter de gewoonte om programma's via de launcher te starten: druk op de Supertoets, geef twee of drie letters van de naam in en start de toepassing met een druk op Enter. Ook is het mogelijk om, zoals in Unity, een favoriet te starten met de toetsencombinatie Super+cijfer.
Ik werk doorgaans met gemaximaliseerde toepassingen. De layout met de dock links werkt goed op een 16:9 scherm.
De dock werkt uitstekend om met de muis van taak te wisselen. Onder Gnome Shell werkt ook Alt+Tab zeer efficient, maar wat apart.
Wat ik wel wat mis, is de directe zichtbaarheid van de klok. Als iemand een manier weet om een klokje in de rechterbenedenhoek steeds zichtbaar te houden...
Met een druk op de Super toets krijg je evenwel vlug het activiteitenoverzicht, inclusief de statusbalk:
Ook via een muisklik op het toepassingenicoon komt de statusbalk tevoorschijn samen met de programmas. Een ingestelde sneltoets Super+b toont de takenbalk zonder naar een overzicht te gaan.
Mijn extensies:-
Dash to Dock (natuurlijk): maakt een dock op je werkblad, die anders verborgen zit in het activiteitenoverzicht
-
Hide top bar: verbergt de statusbalk.
-
Hide legacy tray: dit verbergt het lelijke schuifje in de linker beneden hoek, waar de traditionele statusiconen van bijvoorbeeld Dropbox of Skype naar werden verbannen. Ik heb die niet nodig en haal die weg. Gnome Shell volgt mij in deze :-) want in versie 3.26 verdwijnt dit en wordt de extensie overbodig. Wil je wel die statusiconen zien, maar dan bovenaan op de statusbalk zoals je dat gewoon bent, installeer dan Topicons Plus of, zoals Ubuntu 17.10 zal doen, KStatusNotifierItem.
Daarnaast zet ik de animaties helemaal af: ik word er immers duizelig van. Dat kan in Gnome Tweak Tool onder "Appearance" (Uiterlijk). Aangezien ik de statusbalk niet zie, verplaats ik het "Applicatiemenu" naar het programmavenster: onder "Top Bar". Zo wordt het applicatiemenu voor de "moderne" toepassingen met "client side decorations", d.w.z., met allerlei functies in de titelbalk zelf, een bijkomende knop.
Andere extensies enkel met estetisch doel:-
Dynamic top bar: maakt de balk bovenaan transparant (voor mij enkel zichtbaar in het overzicht)
-
Disable workspace switcher popup: er verschijnt geen "switcher" als je wisselt van desktop
-
Always zoom workspaces: De werkbladen zijn altijd uitgeklapt in het overzichtsscherm. Ik hou namelijk niet van "floepen", namelijk dat er iets tevoorschijn springt als de muis ergens komt.
-
Hide activities button: verwijdert de knop "Activiteiten".
-
Remove accessibility: zorgt ervoor dat de knop "Toegankelijkheid" verdwijnt. Die verschijnt (ongevraagd) als je je fonts wat groter instelt, zonder mogelijkheid die weer af te zetten. Weer zo een onbegrijpelijke keuze van de gnome ontwikkelaars.
-
Remove dropdown arrows: Verwijdert die overbodige pijltjes naar beneden naast sommige elementen in de statusbalk.
Functioneel:-
Focus my window: essentieel voor mij! Als je een document opent vanuit bestandsbeheer, en vb libreoffice is al open, dan komt het document niet automatisch op de voorgrond. Je krijgt in de plaats een notificatie dat je venster "klaar" is, waarna je het zelf kan gaan zoeken. Dit is voor mij onbegrijpelijk standaard gedrag van gnome shell. Het is ook niet consistent, want als betreffende programma nog niet open is, dan komt het document wel onmiddellijk naar de voorgrond. Deze extensie zorgt er voor dat een document dat je opent onmiddellijk op de voorgrond komt, eender wat.