Ik ga een poging doen om uit te leggen hoe ik het heb gedaan, maar wacht even op een bevestiging van een doorwinterde ubuntiaan omdat ik nog maar een beginneling ben. Ik ga ervan uit dat je een backup van al je gegevens hebt en volledig, met een propere lei wilt beginnen en reeds partities hebt aangemaakt, ik heb dit nog in windows gedaan met "paragon partition manager (zat ooit eens bij de pcmagazine

)" als volgt:
Windows: NTFS - 20GB
Swap voor linux: Linux swap, 1,5GB (geformateerd!)
Een wissel partitie voor windows en linux (kunnen beiden lezen en schrijven): FAT32 - 5GB (geformateerd!)
Root voor linux: EXT3 - 6GB (geformateerd!)
Home voor linux: EXT3 - alles wat overschiet GB (geformateerd!)
Als je bij de installatie van ubuntu bij het onderdeel van partitionering kom, kies dan om te beginnen voor de derde en laatste optie: handmatig.
Vervolgens krijg je een scherm wat hierop lijkt (sorry, kon alleen maar franse screens vinden):

Alle partities met de aanduiding (bestandstype feitelijk) NTFS zijn van windows. Zoek de partitie wat je als root wilt gebruiken voor linux (in de buurt van 6000MB groot). Selecteer deze en klik onderaan op "partitie bewerken". Je krijgt dan zulk scherm:

De partitiegrootte laten we gewoon staan, bestandsformaat EXT3 en als mount point "/". Klik het vakje "format" aan.
De linux swap kan je niet aanpassen.
De linux home is die met de grootte die bij jou overschoot, ook EXT3 en als mount point "/home". Klik ook hier het vakje "format" aan.
Voor windows typ je bij mount point "/media/windows", dat maakt het achteraf allen maar duidelijker.
Voor de wisselpartitie doe je hetzelfde als hierboven, mount point "/media/wissel". Ook best hier het vakje "format" aanklikken zodat de partitie nog eens in het goede bestandstype geformateerd wordt.
Zo heb ik het althans reeds enkele keren voor mij en men vriendin gedaan en dat heeft steeds vlot en zonder problemen gewerkt. Maar wacht toch even op bevestiging van anderen

ikzelf ben er ook nieuwsgierig naar!
Grtz,
Kris