@ polrussel,
ga als volgt te werk:
Open de terminal:
sudo dpkg -i Downloads/eid-archive_2017.2_all.deb ---> of: sudo dpkg -i Downloads/eid-archive_2017.
4_all.deb
sudo apt update
sudo apt install eid-mw eid-viewer
Selecteer, kopiëer en plak de bovenstaande regels, regel per regel, in de terminal --- daarna terminal sluiten.
Sluit computer af.
Plug de eid-viewer in.
Herstart de computer.
Open synapticpakketbeheer: herladen > alle opwaarderingen markeren > en je ziet
eid-archive_2017.2_all.deb in de lijst staan , ervoor zal een blokje staan met een pijl die naar boven wijst = je moet deze dus nog opwaarderen (= naar: eid-archive_2017.4_all.deb) --> je kan ook proberen om deze
eid-archive_2017.4_all.deb ook in de terminal te gebruiken -- dan zal je niet meer moeten opwaarderen
__>**dit wilde in eerste instantie niet lukken bij mij ---> proberen maar..., ook eid-mw en eid-viewer zie je staan met een groen blokje ervoor = geïnstalleerd;
--> voer dit opwaarderen uit en sluit dan synapticpakketbeheer.
Herstart de computer opnieuw op met de kaartlezer ingeplugd.
Open de eid viewer en voer uw ID-kaart in -- controleer de pincode (ID) door die in te voeren. Klik op valideren certificaten.
-----> Afb.:1,2,3
Sluit de viewer maar laat uw ID-kaart zitten.
Open Firefox: ga naar > Voorkeuren > Geavanceerd > Certificaten > Certificaten bekijken en zoek in de lijst naar:
- Belgiium Root CA2 --> klik op vertrouwen bewerken en zet de drie vinkjes > klik op OK.
- Citizen CA --> klik op vertrouwen bewerken en zet de drie vinkjes > klik op OK. ----> Afb.5,6
Bij (Firefox) extenties, ziet je dat eIDBelgium enable staat = OK. (daar moet je niks mee doen) ---> Afb.:4
Nu kan je naar de website van de Federale Overheid (België) --> je moet wel nog een veiligheidsvraag doorworstelen en pincode ingeven.
Succes.
Daarnet, heb ik bovenstaande getest en het werkt, bij mij - onder Ubuntu 16.04.2 LTS -64bit-, perfect.
Groet,
spievensterke.