Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schrijf rechten op een map  (gelezen 2929 keer)

iceman

• Gast
schrijf rechten op een map
« Gepost op: 2007/05/08, 20:13:19 »
Ik heb succesvol een lamp server geinstalleerd ,Ik heb een simpel test.php bestandje gemaakt in bluefish en probeer die dan weg te schrijven naar /var/www/

Krijg alleen een foutmelding terug van het systeem .

could not write file  "/var/www/test.php/"  

Ik ben al wezen bladeren via zoeken op schrijf rechten en rechten toekennen op mappen maar kom niet het juiste commando tegen welke ik moet gebruiken.
Het zal heel eenvoudig zijn :(  kan alleen niet verder nu met het testen.

Heeft iemand hier een idee wat ik moet aanpassen met welk commando ?

iceman

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/08, 21:32:39 »
Ok ik heb een gedeelte van het probleem kunnen oplossen door het bestand eerst op te slaan in de /home en daarna via de terminal met sudo  cp /iceman/home/test.php  /var/www  te copieren.
Probleem blijft dat ik vanuit bluefish dit gewoon direct wil kunnen wegschrijven in de /var/www map zonder het eerst op te moeten slaan in een map in /home om het vervolgens weer te cp'-en naar de /var/www  .
Hoe kan ik dit omzeilen ?

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/08, 22:49:45 »
Je moet schrijf-rechten toekennen aan dat scriptje dat in /var/www moet opslagen. In het bestandssysteem heb je zelf namelijk geen schrijfrechten, zodat je daar niks kan doen.
Zoals je zelf al hebt ondervonden kan je het wel als je er sudo voor zet. In je script moet er ook een of andere manier zijn om dat op te lossen, maar die weet ik niet, spijtig genoeg want ik ken PHP niet, maar het moet echt wel mogelijk zijn hoor.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

breukkie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/09, 16:36:03 »
Ik denk dat ik erachter ben hoe ik het kan oplossen, ik zat zo te denken om als root in de terminal bluefish op te starten en het dan proberen weg te schrijven.
Dit ga ik maar eens uitproberen als ik thuis ben

Offline anko

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/09, 17:23:46 »
Ik heb het opgelost door in /var/www een symlinck te maken naar /home/anko/websites.
Zie deze topic voor de uitleg.

Succes
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)