Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn Tomboy-notities in LinuxMint 18.1  (gelezen 952 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Mijn Tomboy-notities in LinuxMint 18.1
« Gepost op: 2017/07/17, 21:35:05 »
OS = LinuxMint 18.1 cinnamon
Linux-kennis niveau beginner.

Op mijn Desktop-PC heb ik 253 Tomboy-notities ondergebracht in /DATA/tomboy   (/DATA is een aparte partitie op mijn harde schijf)
Ik heb een hiervoor een verwijzing gemaakt naar /home/ca/.local/share/tomboy (waar de notities oorspronkelijk stonden)
Dit is gedaan omdat ik eerder een dual-boot had met Ubuntu en op die manier beide systemen in /DATA van Tomboy gebruik kon maken.
Dat werkt voortreffelijk !!!

Op mijn Laptop-PC heb ik LinuxMint 18.1 geïnstalleerd en wil ook daar mijn Tomboy-notities gebruiken.
Hiertoe heb ik met Rsync de 253 notities gekopiëerd van mijn Desktop-PC naar de Laptop-PC in /DATA/tomboy.
Ook hier weer een verwijzing gemaakt naar /home/ca/.local/share/tomboy

Als ik nu op de laptop Tomboy-notities open verschijnen niet mijn 253 notities, maar een nieuw leeg 'Tomboy-scherm'.
Wat heb ik verkeerd gedaan?

Hoe kan ik ook op mijn laptop bij mijn notities komen en ze ook daar gebruiken?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline sidonia

  • Lid
Re: Mijn Tomboy-notities in LinuxMint 18.1
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/18, 06:44:28 »
Dit is geen oplossing voor tomboy, ik gebruikte ook altijd tomboy, maar nu gebruik ik Cherrytree.
De database heb ik opgeslagen op dropbox, zodat ik overal gebruik kan maken van mijn informatie.

Ook op mijn Windows PC (cherrytree is er ook voor windows).

Mischien kun je hier iets mee

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn Tomboy-notities in LinuxMint 18.1
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/18, 15:16:18 »
Beste Cees

Dit zou evengoed moeten werken als op je andere systeem. Wellicht is er iets fout met de manier waarop je de link hebt aangemaakt. Als je op je laptop naar  /home/ca/.local/share/tomboy gaat, zie je dan wel degelijk dezelfde tomboy bestanden als die welke je in /DATA/tomboy hebt geplaatst?

Indien dit zo is, dan denk ik aan twee mogelijke andere oorzaken (waar ik niet erg in geloof)

1) Tomboy op je laptop zoekt zijn bestanden elders, m.a.w., de locatie van de bestanden is gewijzigd voor die versie op je laptop
2) Probleem met eigenaar en/of permissies van de gekopieerde Tomboy bestanden? Intern gebruikt linux een nummer als je gebruikersidentificatie. Je mag dan nog op beide systemen "ca" hebben als login, op één systeem kan dit gebruiker 1000 zijn, op een ander gebruiker 1001.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Mijn Tomboy-notities in LinuxMint 18.1
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/18, 17:34:50 »
Beste Cees

Dit zou evengoed moeten werken als op je andere systeem. Wellicht is er iets fout met de manier waarop je de link hebt aangemaakt. Als je op je laptop naar  /home/ca/.local/share/tomboy gaat, zie je dan wel degelijk dezelfde tomboy bestanden als die welke je in /DATA/tomboy hebt geplaatst?
@vanadium,het zijn in beide systemmen dezelfde tomboy-bestanden.
Ik denk dat ik inderdaad ergens een fout maak met de koppeling, maar ik begrijp niet wat en/of waar.

Ik zal proberen de situaties te omschrijven:
Desktop-PC:
/DATA/tomboy = 382 elementen (tomboy-notitities = rechten = ca)
/home/ca/.local/share = koppeling naar Tomboy.
Eigenschappen koppeling:
Doel = /DATA/tomboy
Locatie =  /home/ca/.local/share
(/DATA = een partitie met koppelpunt= /DATA)

Laptop-PC:
/DATA/tomboy = 380 elementen (tomboy-notitities  = rechten ca)
/home/ca/.local/share = koppeling naar Tomboy
Eigenschappen koppeling:
Doel = /home/ca/DATA/tomboy
Locatie = /home/ca/.local/share
(/DATA = een partitie met koppelpunt= /home/ca/DATA)

Afwijkend van elkaar  zit op Laptop-PC in /home/ca/.local/share óók een map /Tomboy met 3 elementen.
Die 3 elementen verschijnen als nieuw programma bij Tomboy  openen. (denk ik)
Als ik de map verwijder keert hij telkens weer terug bij herstarten van de laptop.

Hier zit vermoedelijk het probleem, maar ik kan niet overzien hoe en/of wát ik verkeerd doe of gedaan heb.

Citaat van: vanadium
Indien dit zo is, dan denk ik aan twee mogelijke andere oorzaken (waar ik niet erg in geloof)

1) Tomboy op je laptop zoekt zijn bestanden elders, m.a.w., de locatie van de bestanden is gewijzigd voor die versie op je laptop
2) Probleem met eigenaar en/of permissies van de gekopieerde Tomboy bestanden? Intern gebruikt linux een nummer als je gebruikersidentificatie. Je mag dan nog op beide systemen "ca" hebben als login, op één systeem kan dit gebruiker 1000 zijn, op een ander gebruiker 1001.
De rechten zijn op beide systemen ingesteld op "ca" voor lezen en schrijven en/of gebruiken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn Tomboy-notities in LinuxMint 18.1
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/18, 23:54:59 »
Tomboy, maar dan met hoofdletter? Probeer dan eens (na het afsluiten van Tomboy) die map Tomboy te hernoemen naar Tomboy_origineel, en hernoem daarna je symbolische link van tomboy naar Tomboy. Het lijkt erop dat jou Tomboy versie op de laptop werkt met een map /home/ca/.local/share/Tomboy, terwijl mogelijk je link de naam /home/ca/.local/share/tomboy draagt. Linux is hoofdlettergevoelig: Tomboy is verschillend van tomboy.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Mijn Tomboy-notities in LinuxMint 18.1
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/19, 12:12:57 »
@vanadium,ik ben er uit (bijna dan).
excuses dat ik U zoveel werk bezorgd heb voor niets, maar ik heb een grote denkfout gemaakt.

Ik had voorheen op mijn Desktop-PC een dualboot van Ubuntu 12.04  met LinuxMint 17.3. Dit alles op dezelfde harde schijf.
Op die schijf had ik naast Ubuntu en Linux ook een partitie gemaakt /DATA. Die partitie /DATA kon ik zowel van Ubuntu en van LinuxMint benaderen.
In /DATA had ik bijv. Thunderbird-mail en Tomboy-notities geplaatst met een koppeling van de programma's naar de bestanden.
Zodoende kon ik zowel in Ubuntu als in LinuxMint mailen en mijn Tomboy-notities gebruiken.

In een vlaag van verstandsverbijstering (ik word te oud voor die dingen) wilde ik nu hetzelfde toepassen op mijn Laptop-PC.
Dat was helemaal niet nodig; ik kan gewoon de notities laten staan waar ze horen, dus in /home/ca/.local/share/tomboy.
Het experiment met een koppeling was helemaal overbodig.
Op de Desktop werkte dat wel omdat daar twee systemen werkten op één partitie /DATA.  Maar de partitie /DATA op de laptop is een heel andere dan op de desktop; dat was de misser bij mij.
Nogmaals sorry voor al het werk en de tijd die ik van U gebruikt heb.

Synchronize.
In Tomboy bestaat de mogelijkheid de Tomboy-bestanden op 2 computers te synchroniseren, heb ik gezien in de 'Hulp' van Tomboy.
Die 'Hulp'-uitleg is helaas geheel in het Engels en die taal beheers ik niet.
Vraag:
 Is het mogelijk om voor mij in Nederlandse 'Jip & Janneke'-taal uit te leggen of, en hoe,  die synchronisatie  van Tomboy-notities ook bij mij mogelijk is tussen mijn Desktop-PC en mijn Laptop-PC ??

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg